تلاش برای راه اندازی کمپین کشوری سلامت در هنگام آلودگی هوا

گروه اجتماعی-ناصر کلانتری قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار افکارخبر با تاکید بر این که مردم در روزهای آلوده باید برای سلامت خود به وضعیت هشدار توجه کنند، عنوان کرد: جامعه باید به خود بیاید، گویا هشدارها در میان مردم کارگر نیست.

وی ادامه داد: این تعداد خودرو تک سرنشین حقیقتا آسیب به خود ما و دیگران است این در حالی است که تا چه زمانی می توان این بی تفاوتی را در جامعه شاهد باشیم.

کلانتری با ابراز تاسف نسبت به این که جامعه در برابر هشدار آلودگی هوا بی تفاوت شده است، اظهار کرد: جامعه در مجموع حساسیت خود را نسبت به هشدار های سلامت از دست داده است شاید به این دلیل که بسیاری از عواملی که سلامت را تهدید می کنند، تاثیر آنی بر سلامت ندارند. لذا مردم تصور می کنند هوای فضای بسته با هوای فضای باز در روزهای آلوده چندان تفاوتی ندارد.

در روزهای آلوده هوای خانه 20 برابر سالم تر است

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این وضعیت ممکن است تا حدودی برای منازل مسکونی که در مراکز تجاری و اداری هستند صادق باشد اما طبق بررسی های صورت گرفته در مناطقی که از مراکز تجاری و اداری دور هستند، هوای یک فضای بسته در روزهای آلودگی هوا  10 تا 20 برابر سالم تر است.

وی با بیان این که ذرات معلق با ورود به بدن راه دفع نداشته و در بدن تجمع پیدا می کنند، گفت: آثار قرار گرفتن در چنین وضعیت هایی بین 5 تا 7 سال بعد در بروز اختلال های ریوی و بیماری های قلبی مشاهده می شود. لذا مجامع عمومی باید بر دانش مردم کار کرده و آنها را نسبت به عواقب سلامتیشان هنگام قرار گرفتن در هوای آلوده آگاه سازند.

کلانتری با تاکید بر این که جامعه باید به مسئولیت های خود آگاه باشد، اذعان کرد: مردم باید بدانند مراجعه نکردن برای معاینه فنی خودروها و نیز استفاده از وسیله حمل و نقلی دو زا به نوعی شراکت در بیماری و حتی مرگ همنوعان خودمان است. ممکن است دادگاه بشری توان تنظیم و تفکیک دقیق سهم هر یک از مرگ دیگری را در ارتباط با مسائلی از این دست نداشته باشد اما دادگاه الهی در این رابطه به خوبی عمل خواهد کرد.

تردد خودروهای آلوده؛ بازی مسئولان با جان مردم

وی با بین این که با جان مردم نمی شود با گذشت و تسامح برخورد کرد، گفت: دولت باید از تردد خودروهایی که آلودگی تولید می کنند جلوگیری کند.این در حالی است که تعداد زیادی موتور سیکلت و خودروهای با بیش از 15 سال سن در حال تردد در شهر هستند و این به معنی معامله کردن جان مسئولان با جان مردم است.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که موضوع تردد و حمل و نقل عمومی در کلان شهرها باید به صورت اساسی مرتفع شود، اظهار کرد: بسیاری از کشورها از این مرحله گذر کرده اند که چه بسا می توان از تجربه های آنها مدد گرفت. به طور مثال لندن به عنوان یک شهر آلوده در گذشته ساختار حمل و نقلی خود را گسترش داد.

توسعه حمل و نقل عمومی معطل بخشی نگری

وی با اشاره به این که دستگاه های مربوط به توسعه مترو باید برای تکمیل این سیستم حمل و نقلی به صورت مسئولانه برخورد کنند، گفت: اما به نظر می رسد با روند فعلی در ساخت مترو هیچگاه به اهداف اصلی دست نمی یابیم زیرا در حال حاضر شاهد ارجحیت بخش نگری  و نه مصلحت عمومی توسط دستگاه های مرتبط با توسعه حمل و نقل عمومی هستیم.

کلانتری در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت از بودجه بخش پیشگیری خود به ویژه در قالب طرح تحول سلامت چه کمکی می تواند به مردم در روزهای آلوده داشته باشد، عنوان کرد: شرح وظایف و بودجه ارایه شده به هر یک از وزارتخانه ها و دستگاه ها مشخص است. وزات بهداشت می تواند در ارایه آموزش و توانمندسازی مردم به عنوان یک تکلیف اقدام کند.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در حال حاضر کمپین های مختلفی با موضوع سبک زندگی در کشور راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: مراقبت از خود در روزهای آلوده و تلاش برای کم کردن عوارض آلودگی هوا بر سلامت افراد یکی دیگر از مواردی است که وزارت بهداشت در قالب کمپین های کشوری دنبال می کند.

کلانتری در پایان بر استفاده بیشتر از میوه سیب و شیر توسط مردم در روزهای آلوده تاکید کرد.