جیره بندی چندین ساله آب در 9 روستا و یک شهر پاسارگاد

بحران کم آبی در پاسارگاد همانند سایر نقاط کشور بسیار جدی بوده به طوری که در حال حاضر سطح آب در چاههای مربوط به پروژه های آبرسانی روستایی تحت تاثیر خشکسالی های اخیربه شدت کاهش یافته و آب در شهر مادر سلیمان و چندین روستای بزرگ شهرستان پاسارگاد(مجموعه جیسقان) جیره بندی شده است.

عواطفی یکی از اهالی روستانشین بخش مرکزی می گوید: متاسفانه چند سالی است که آب به صورت جیر بندی در امده که زندگی را برای ما و بچه هایمان سخت تر کرده است و در ایام بهار وتابستان با توجه به مصرف بیشتر آب مشکلاتمان چندبرابر می شود.

هوشیار از اهالی روستاهای بخش مرکزی پاسارگاد نیز می گوید: اگر در شهری مثل سعادت شهر یک روز آب قطع یا کم فشار شود شهروندان آنچنان اعتراضی می کنند که مسولان و دست اندرکاران مجبور می شوند آب آشامیدنی را به هر ترتیبی که شده تامین کنند اما ما روستاییان مظلوم واقع شدیم وصدایمان به جایی نمی رسد.

دیگر روستا نشین می گوید: خانم های ما مجبور هستند در روزهایی که آب قطع می باشد برای شستن ظروف و لباس به نزدیک چاه های کشاورزی بروند و از آب چاه های کشاورزی استفاده کنند و برای مصرف و نوشیدن هم از آن آب با دبه به خانه بیاورند.

خان احمدی مدیر آبفا روستایی پاسارگاد در این باره گفت: حفر چاه آب در شهر مادر سلیمان انجام شده که مراحل بعدی آن  شامل انتقال برق و تجهیزات چاه باقی مانده که تمام تلاشمان را می کنیم تا هر چه سریعتر این مشکل مرتفع شود.

وی در مورد جیره بندی چندین ساله مجموعه جیسقان که شامل نه روستای بخش مرکزی شهرستان پاسارگاد می باشد،اظهار داشت: باید منتظر ماند تا طبق مصوبه ای که به امضا رسیده است از چندین چاه حفر شده تنگه بلاغی و سد سیوند یکی از چاه ها جهت بهره برداری به این چند روستا برسد.

طنین پاسارگاد، ساکنین شهر مادر سلیمان و روستاهای بخش مرکزی شهرستان پاسارگاد هر چند مدت هاست با مشکل کمبود اب مواجه هستند اما صبوریشان قابل تحسین وستایش می باشد چرا که تامین آب آشامیدنی می تواند کمترین خواسته یک شهروند باشد.

همه این اتفاقات زمانی در حال وقوع است که وزارت نیرو از تابستان سال گذشته با ایجاد حفر چندین چاه در منطقه تنگه بلاغی و استفاده از منابع اب زیر زمینی قصد آبرسانی به مناطق ارسنجان وتوابع آن را دارد که البته در تاریخ 11 مهر 94 حمیدرضا دهقانی مدیر عامل اب منطقه ای فارس در گفتگو با طنین پاسارگاد گفته بود این خط انتقال آب از چاه های واقع در دهانه سد سیوند شروع و به شهرهای سعادت شهر و ارسنجان خواهد رسید.

وی همچنین در جواب سوالی که آیا آب به مناطق روستایی شهرستان پاسارگاد هم خواهد رسید،گفته بود تمام روستاها و شهرهایی که در مسیر این خط انتقال آب هستند در صورت امکان و خروجی مناسب، از این آب بهره مند شوند.

 محمد مهدی برومندی نماینده مردم پاسارگاد در مجلس نیز در تاریخ 10 مهر ماه در گفتگو با طنین پاسارگاد از انتقال آب از چاه های حفر شده  در تنگه بلاغی به شهر مادر سلیمان و مجموعه جیسقان خبر داد و به طور کلی تامین آب شرب شهرستان پاسارگاد را در اولویت این پروژه دانست.

طنین پاسارگاد، اما پس از همه اظهار نظرهای مسولان؛ آیا مسولی تا آب آشامیدنی منزلش قطع نباشد و برای انجام کارهایی از قبیل استحمام و ....و همچنین تحمل گرما به خاطر قطع بودن آب کولر با مشکل کمبود اب مواجه نباشد می تواند بی آبی وجیره بندی را درک کند؟!! که البته بعید است مسولان بتوانند این شرایط را برای خانواده خود بخواهند و درک کنندو حتی به آن فکر کنند.

در نهایت مشکل قطعی آب مجموعه نه روستای جیسقان و شهر مادر سلیمان به هر دلیل که باشد و با توجه به نزدیکی ماه رمضان مردم روزه دار این روستاها و این شهر را با مشکلات فراوانی مواجه خواهدکرد که این مهم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.