شهر گنبدهای برافراشته همچنان ناشناخته است!

همه ساله نیمه اردیبهشت ماه فرصت بسیار مناسبی است تا شهر شیراز و فرصت ها و جاذبه های فراوان آن، در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی و گردشگری در عرصه ملی و بین المللی تبلیغ و مطرح شود و از این رهیافت، شیراز هر ساله با اقبال بیشتری در زمینه های مختلف از جمله سرمایه گذاری و یا جذب گردشگر مواجه شود.

با این حال، یکی از معضلات همیشگی هفته شیراز طی سالهای اخیر کلیشه ای بودن و اثر بخشی بسیار ضعیف برنامه های آن در عرصه ملی و بین المللی  می باشد.

اگر به برنامه های هفته شیراز طی سالهای گذشته نگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم غالبا برنامه هایی نظیر کلنگ زنی چند پروژه عمرانی، برپایی نمایشگاه های عکس و هنر، برگزاری تورهای رایگان شیراز گردی و نهایتا برنامه تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه عمده فعالیت ها و برنامه های انجام شده در این هفته است و به عبارت دیگر، مخاطبان ملی در دیگر استانها اصلا متوجه برگزاری هفته ای به نام شیراز نمی شوند و اگر تنها نامی در این باره به گوششان بخورد، با فرصت ها و جاذبه های گوناگون شهر شیراز آشنا نخواهند شد.

گرچه نمی توان منکر اثرات مثبت برنامه هایی که طی سالهای گذشته به مناسبت هفته شیراز برگزار شده، بود؛ اما همانگونه که ذکر شد، ظرفیت های فراوان شیراز در حوزه های مختلف را نمی توانند در معرض دید عموم قرار دهند و این در حالی است که در طول سال، شاید این هفته تنها فرصت امکان مطرح شدن شیراز به عنوان یک مقصد بی نظیر برای سرمایه گذاری و یاگردشگری در رسانه ملی و یا شبکه های برون مرزی صدا و سیما باشد.

از طرفی، نیم نگاهی به مناسبت هایی که دیگر کلانشهرهای کشور را نظیر اصفهان، مشهد و یا قم را در معرض دید و توجه ملی قرار می دهد، بیانگر آن است که معمولا دیگر کلانشهرها از چنین فرصت هایی حداکثر بهره برداری تبلیغاتی را می کنند و همه ساله، در این ایام فرصت های بی نظیر سرمایه گذاری و یا تبلیغاتی برای خود ایجاد می نمایند.

حال پرسشی که مطرح می شود آن است که چه زمان، موعد آن فرا می رسد تا مبحث بهره وری و استفاده حداکثری از موقعیت های به وجود آمده برای شهر شیراز در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد؟

شاید یکی از دلایل مهم عدم توفیق هفته شیراز این است که تنها متولی جدی آن، شهرداری شیراز است و ارگان های دیگر نظیر سازمان میراث فرهنگی، صدا و سیما و استانداری فارس به یک حضور حداقلی و تنها از سر رفع تکلیف در آن بسنده می کنند. بنابراین، راهکار جدی در بهره برداری مناسب از هفته شیراز این است که همه ارگان ها و نهادها خود را به نوعی متولی این هفته بدانند و هر کدام، برای معرفی بهتر شیراز به مخاطبان داخلی و بین المللی، برنامه های مدون تعریف و اجرا کنند و در گام بعد، برای ایجاد هم افزایی و افزایش تاثیرگذاری، کارگروه مشترک اجرایی برای استقبال از این هفته و تدوین برنامه های موثر شکل گیرد.