با ادامه روند موجود، فارس عقب‌مانده‌تر می‌شود

با وجود تشکیل کارگروه «تسهیل و رفع موانع تولید» در فارس برای حل مشکلات واحدهای صنعتی استان، دومینوی تعطیلی کارخانجات استان فارس همچنان ادامه دارد و هر از چند گاهی شاهد تجمع کارگران بیکار شده این واحد های صنعتی در فارس هستیم.

روز گذشته مدیرعامل شرکت لبنیاتی دامکو لارستان اعلام کرد که نخستین کارخانه تولید مواد غذایی در شهرستان لارستان، پس از 20 سال فعالیت تعطیل شد. عابدی راد گفته:«از اول خرداد ماه امسال خط تولید شرکت لبنیاتی دامکو لارستان به علت مشکلات مالی متوقف شده و با وجود تعدیل 130 نفر از نیروها و همچنین کاهش ظرفیت تولید به حدود یک هفتم سالهای اوج تولید، دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستیم». تعطیلی واحد های صنعتی در فارس انتقاد نماینده ولی فقیه در فارس را نیز در پی داشته است. آیت الله ایمانی گفت:« برخی تنگ‌نظری‌ها برخی سبب شده که هر روز یک کارخانه در استان تعطیل شود و این موضوع باعث تأسف است».

 

سود بالای بانکی، رکود در بازار، قدیمی بودن دستگاه ها و ماشین آلات کارخانه ها، قیمت بالای مواد اولیه و واردات بی رویه از مهمترین دلایل تعطیلی و ورشکستگی واحد های تولیدی به شمار می رود.

جعفر قادری نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلی کارخانجات فارس و سیاست دولت در این باره در  گفتگو با خبرنگار شیرازه از تعطیلی صنایع کوچک و متوسط استان ابراز ناراحتی کرد واظهار داشت: برای رفع موانع پیشرفت دراستان باید تلاش همه جانبه داشت؛ درغیر اینصورت با ادامه روند موجود، فارس عقب مانده‌تر می‌شود.

قادری با بیان اینکه استان فارس ظرفیت‌های بسیاری دارد که نیازمند توجه و اهتمام جدی است افزود: در شمال و شرق استان؛ فضا برای فعالیت‌های صنعتی و معدن وجود دارد و در جنوب استان؛ بحث انرژی و حمل و نقل دریایی و تأمین آب از دریا است و درغرب فارس هم، می‌توانیم شاهد توسعه فعالیت‌های گردشگری باشیم.

نماینده سابق شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شهر شیراز به عنوان قطب پزشکی درجنوب کشور و قطب مذهبی حائز اهمیت است.

قادری در بخش دیگر سخنان خود به حوزه کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در گذشته تمام توان خود را در جهت توسعه فعالیت‌های کشاورزی به کار گرفتیم و با توجه به کمبود آب از شیوه‌های نوین آبیاری و تکنولوژی کشاورزی محروم بودیم که نیاز هست کشاورزی استان به سمت استفاده از تکنولوژی‌ها برود.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آب، در بخش‌های خدمات و صنعت نیازمند تأمین آب هستیم و نیاز هست که در بخش کشاورزی در مصرف آب صرفه جویی شود.

به گزارش شیرازه هرچند کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها تشکیل شده است اما به نظر می رسد با ادامه تعطیلی واحد های صنعتی در کشور. این کارگروه آنچنان که باید نتوانسته مثمر ثمر واقع شود و می طلبد دولت سیاست گذاری خود را در واردات، اصلاح و تسهیلات ویژه بانکی بدون بهره در اختیار کارفرمایان صنایع قرار دهند.