توافق هسته ای هم نتوانست فرودگاه جهرم را سرو سامان دهد

اردیبهشت سال گذشته بود که آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در بازدید از فرودگاه جهرم، رونق فرودگاه‌های محلی را اولویت‌ وزارتخانه متبوعش دانسته و  تحقق آن را به نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 عنوان کرده بود.

اکنون با گذشت یک سال از سفر وزیر راه و شهرسازی به جهرم و مشخص شدن نتیجه توافق هسته‌ای هیچ اقدامی در راه‌اندازی فرودگاه این شهرستان انجام نشده است.

فرودگاه جهرم با پیشینه 30 ساله شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و در این مدت بارها به صورت مقطعی راه‌اندازی و دوباره رو به تعطیلی رفته است.

اینکه فرودگاه‌ شهرستان‌های همجوار با وجود عمر کوتاه نسبت به فرودگاه جهرم، اکنون دارای روزانه چندین پرواز داخلی و خارجی است و ما همچنان اندر خم یک کوچه‌ایم سوالی است که باید از دولتمردان و مسئولان گدشته استان پرسید.

کوتاه بودن باند فرودگاه، وجود ساختمان چند طبقه دانشگاه آزاد در جوار فرودگاه، نبود زیرساخت‌های فرودگاهی، عدم استقبال مردم از پروازها، عدم همکاری سرمایه‌گذاران در پشتیبانی پروازها، گران بودن بلیط هواپیما به نسبت مرکز استان، نزدیک بودن جهرم به فرودگاه شیراز و بسیاری از توجیهات دیگر مسائلی است که دست به دست داده تا فرودگاه جهرم از رونق بیفتد.

آنچه مسلم است، لازمه حرکت چرخ صنعت در جهرم اتکا به وجود زیرساخت‌هایی همچون فرودگاه، شبکه ریلی، آزادراه و بزرگراه است که باید منتظر ماند و دید تدبیر دولت برای به حرکت در آوردن چرخ صنعت شهرستان چه خواهد بود.

عدم ورود دولت و همکاری مردم در راه‌اندازی مجدد فرودگاه سبب شده تا مسئولان شهرستان برای رهایی از این معضل در اندیشه طرح‌هایی جایگزین مسافربری بودن پروازهای فرودگاه باشند. در این راستا تبدیل شدن فرودگاه جهرم از مسافربری به حمل و نقل بار، مدتی است که در سخنان مسئولان شهرستان جهرم شنیده می‌شود.

پروازهای نظامی در فرودگاه جهرم

محمدرضا رضایی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در مورد راه‌اندازی مجدد فرودگاه این شهرستان به خبرنگار پسین جهرم می‌گوید: نزدیک بودن جهرم به مرکز استان سبب شده تا برای راه‌اندازی فرودگاه به دنبال مکانیسم‌های دیگری باشیم.

وی می‌افزاید: آنچه در نشست‌ با سازمان هوا و فضا مشخص شد امضا قراداد مشارکت این سازمان و شرکت فرودگاه‌های کشور برای راه‌اندازی مجدد فرودگاه جهرم بوده و بر این اساس پروازهای نظامی و مسافربری در فرودگاه جهرم راه‌اندازی می‌شود.

عضو شورای عالی هواپیمایی کشور ادامه می‌دهد: به لحاظ ظرفیت جهرم در حوزه کشاورزی، راه‌اندازی این فرودگاه برای صادرات میوه و مرکبات نیز در برنامه ما قرار  گرفته است.

مردم استقبال کنند، فرودگاه راه‌اندازی می‌شود/ با صرفه بودن پروازهای باربری نسبت به مسافربری

اما فرماندار جهرم معتقد است، فعال شدن فرودگاه این شهرستان در زمینه حمل و نقل بار می‌تواند توجیه اقتصادی قوی‌تری نسبت به حمل و نقل مسافر داشته باشد.

 علیرضا صحرائیان، با اشاره به اینکه بحث فرودگاه جهرم بحثی قدیمی است که مشکلات خاص خود را به همراه دارد، می‌گوید: استقبال خوب مردم و چارتر کردن بسیاری از پروازها توسط بخش خصوصی سبب فعال شدن فرودگاه در شهرستان‌های همجوارشده که اگر این روند در شهرستان جهرم اتفاق بیفتد وضعیت بهتر خواهد شد.

به اعتقاد وی، استانداردسازی باند فرودگاه و اضافه کردن پهنای باند از مشکلات فرودگاه جهرم است که در این خصوص پیگیری‌های لازم انجام شده و توافق نامه‌ای میان فرمانداری، دانشگاه آزاد و اداره راه و شهرسازی انجام و صورت جلسه نیز به تهران ارسال شده است.

صحرائیان با اشاره به اینکه در  رایزنی‌هایی که با مدیرکل فرودگاه‌های استان داشتیم قرار بر این شده است که زیرساخت‌های فرودگاه جهرم تقویت شود و این موضوع ازطریق نماینده شهرستان و سایر مسئولین مربوطه تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود.

 وی با بیان اینکه در نظرداریم بلافاصله پس از فعال شدن فرودگاه جهرم پروازهایی ازجمله پرواز به تهران، مشهد و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر، عمان و امارات متحده فعال کنیم، بهترین توجیه فنی برای فعال شدن فرودگاه جهرم را حمل و نقل هوایی بار به ویژه مرکبات و خرما عنوان می‌کند.

به گفته فرماندار ویژه جهرم با راه‌اندازی این پروازها، کشاورزان و باغداران می‌توانند با یک رایزنی خوب محصولات خود را از طریق حمل و نقل هوایی به سایر نقاط کشور و همچنین کشورهای حاشیه خلیج  فارس بارگیری و ارسال کنند.

به گزارش پسین جهرم، با وجود این تفاسیر آنچه در رونق و راه‌اندازی دوباره فرودگاه جهرم نقش اساسی و موثر دارد، سه ضلع دولت، سرمایه‌گذار و مردم است. دولت با حمایت و راه‌اندازی پروازها، سرمایه گذار با پشتیبانی و چارتر هواپیما و مردم با استقبال از پروازها سهم بسزایی در رونق این فرودگاه که توسعه شهرستان را نیز به همراه دارد، بر عهده دارند.