روستایی که سالهاست در سایه بی توجهی مسئولین آب آشامیدنی ندارد

شاید باشنیدن نام شهرستان سپیدان درمنظر همه؛ مناطق خوش آب وهوا وچشمه های خروشان ونهرهای جاری تداعی می شود .

باغات وچشمه ساران وتفرجگاه های بسیار دیدنی؛ شهرستان سپیدان را به نگین زاگرس ویکی از برترین نقاط گردشگری در جنوب کشور تبدیل کرده است .اما متاسفانه باید گفت "آواز دهل شنیدن از دور خوش است".

حال در کنار بهترین نقطه گردشگری فارس یا جنوب کشور ودر نزدیکی شهر اردکان مرکز شهرستان سپیدان ؛ مردمان منطقه وروستای خفری قریب به یک دهه یعنی ده سال است منتظر افتتاح طرح آبرسانی به این روستا هستند.

روستا ومجموعه خانواری که با تقدیم چندین شهید به انقلاب ودر دوسال گذشته شهید مدافع وطن، هنوز ازنعمت آب شرب جهت ساکنین روستا محروم هستند؛ قرارگرفتن این روستا در محور جدید جاده یاسوج به شیراز و دارابودن تنها حسنیه بین راهی در مسیر جاده جدید از ویژگی های این منطقه است که بدلیل نبود آب این حسینیه در تعطیلی بسر می برد.

اردکان فارس به لحاظ بهره مندی از منابع آب گوارا بخش عظیمی از آب معدنی داخل و خارج از کشور را هم تامین میکند اما کمی آن طرف تر در فاصله 8 کیلومتری جنوب غرب اردکان روستایی به نام دهگاه وجود دارد که نه تنها سر سبز نیست ، بلکه از نعمت آب آشامیدنی نیز محروم است.

با دریافت پیامهای متعدد از مردم روستا و مطرح شدن مشکل آب آشامیدنی آنها ، راهی روستا شدیم تا ضمن تهیه گزارش از مشکلات آب آشامیدنی ، با مردم خونگرم روستا نیز آشنا شویم؛ تابلوی نام روستا کنار جاده نصب نبود ولی با دیدن تصاویر شهدایی که در کنار تنها حسینیه منطقه؛ آن هم بدون آب بود، متوجه رسیدن به روستا شدیم.

جاده روستا به نظر قدیمی می رسید، قسمتی از آن آسفالت بود و قسمت منتهی به روستا، آسفالت آن کنده شده و عبور ماشین به سختی ممکن می کند.

دیدن اهالی خونگرم روستا که در صف پر کردن آب آشامیدنی ایستاده بودند دردناک و ناراحت کننده بود ، از مشکلات آنها پرسیدیم ، پیرمردی با دستان لرزان و ترک خورده گفت: 80 سال عمر دارم ، و طی این 80 سال اینگونه خشکسالی نداشته ایم و هیچ گاه به این اندازه ساکنان روستا از بی آبی و فقر زجر نکشیده اند.

پیر زنی که بشکه های آب را لیوان به لیوان پر از آب می کند می گوید: ما کسی را نداریم، بارها مسئولین به ما قول داده اند که مشکلات آب آشامیدنی را حل کنند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته و به همین دلیل بیشتر وقت ما صرف پر کردن آب آشامیدنی از تنها ترین چشمه روستا می شود اما همین چشمه آب هم آب سالم و بهداشتی ندارد به نحوی که فرزندان ما دچار بیماریهای گوارشی شده اند.

یکی دیگر از ساکنین روستا گفت : با این خشکسالی و شرایط فقر مردم ، اداره آبفا هفته ای یک تانکر آب آشامیدنی به قیمت 50 هزار تومان را به روستا می آورد  که این یک تانکر هم جوابگوی نیاز مردم روستا نیست ، از طرفی تمام کشت و زراعت و باغات مردم نیز خشکیده و آب مورد نیاز گوسفندان نیز به سختی تامین می شود .

او می گوید : در ماه مبارک رمضان مشکلات بیش از پیش است و به خاطر نبود آب طهارت ؛ طاعات و عبادات مردم نیز با مشکل مواجه شده است، تشنگی برما فشار می آورد وبرای جمع آوری مقداری آب باید ساعتی از شبانه روز رابرای آوردن آب از چشمه که باعث بسیاری از بیماری ها می شود صرف کنیم .

 حل مشکل آب آشامیدنی این روستا که یکی از روستاهای محروم سپیدان است ، مصداق امر به معروف و نهی از منکر است چرا که فقر ، خشکسالی و نبود آب آشامیدنی موجب دور شدن مردم از انجام واجبات الهی در این روستا شده است .

وقتی از همه مردم خواستیم حرف آخر را با مسئولین شهرستان بزنند ، همه به اتفاق گفتند : ما جان خود را برای نظام و اسلام می دهیم ، از مسئولین انتظار داریم مشکلات ما را به مانند مشکلات خانواده خود دیده و به فکر چاره اندیشی باشند .

 مردمان روستا (افراد سالمند و کودکان) برای بدست آوردن آب شرب مورد نیاز خود فاصله ای زیاد را باید طی  نمایند. طی سالهای گذشته با توجه به  کمی نزولات آسمانی این مشکل بیشتر به چشم می آمد و با توجه به خشکسالی های اخیر مشکل آب شرب بیشتر گریبانگیر مردم روستا، باغستان، ده و گاه دیگر روستاها شده است.

نیاز کمتر از سه الی پنج کیلومتر لوله گذاری برای این روستا می تواند کمبود آب شرب این روستا را کاملا مرتفع سازد چرا که تنها درد شان نبودآب شرب بود؛ هر خانواده مجبور است مسافتی را طی کرده و آب را با بشکه های کوچک به منزل خود ببرند و حال این وسط که مسائل بهداشتی رعایت نمیشود و این قصه سر دراز دارد.

از روستابیرون آمده ازاهالی پرسیدیم! گفتند این آب برای فقط  شست و شو است!نشان چشمه را گرفتیم و برا دیدن آن به راه افتادیم. در مسیر چشمه، کانال ها و منبع روبازی دیدیم.کانال های که بستر آب جاری چشمه بودند در وضعیت بسیار بد بهداشتی قرار داشتند.این کانال ها پر بودند از لجن زارهای کثیف سبز و سیاه!

روستای خفری در فاصله 8کیلومتری مرکز شهر  اردکان واقع شده و به رغم سکونت بیش از 150 خانوار و قریب به 700 نفر در آن حدود چندین سال است که ساکنان این محله در روستای حکمی شب و روز در تب بی آبی می سوزند.و دریغ از تکانی و حرکتی از سوی مسئولان شهرستان باشد. 

 اهالی منطقه خفری از نبود آب آشامیدنی در این روستا رنج می برند؛ نبود آب لوله کشی با وجود خانواده های پرجمعیت باعث شده است که آنهایی که دست شان به دهنشان می رسد با خرید آب  زندگی کنند و اکثریت مردم محروم روستا در بی آبی شدید و مطلق به سر ببرند و این مشکل موجب شده تا مردم منطقه خفری زندگی خود را با رنج و مشقت ادامه دهند.

 قصه پرغصه کم آبی و بی آبی در شهرستان سپیدان این روزها دیگر تکراری شده است و حتی مردم، دیگر از گفتن آن خسته شده اند!

سالهاست که کشورمان ایران با پدیده ای به نام خشکسالی دست وپنجه نرم می کند واین امر نه تنها خسارات زیادی به بخشهای مختلف وارد کرده، بلکه مناطق روستایی را با مشکلات عدیده ای در زمینه تامین آب شرب سالم وبهداشتی مواجه کرده است .

مردم این  منطقه از شهرستان سپیدان از وضعیت نبود آب آشامیدنی در روستا های خودگلایه دارند و از مسئولان می خواهند که برای وضعیت اسفناک آنها چاره اندیشی کنند.

 یکی از ساکنین روستا در گفتگو با خبرنگار مارگون افزود: تا کنون چندین بار به ابفا روستایی شهر ستان مراجعه کرده ایم ولی تا کنون اقدام عاجلی در این مورد صورت نپذیرفته است.

صالحی یکی از ساکنان منطقه خفری در گفتگو با خبرنگار ماگفت: اکنون بیش ازچندین سال  است که روستا ومنطقه خفری در بی آبی به سر می برد و کار به جایی رسیده که برای استحمام و شستشوی رخت و ظروف باید شال و کلاه کنیم و به شهر اردکان برویم .با بی آبی و عدم بهداشت مواجه هستیم و هزاران نوع بیماری خانواده هارا تهدید می نماید اما مجبور هستیم به استفاده از اب چشمه  غیر بهداشتی اکتفا نماییم.

 وی خاطر نشان کرد: مسئولان خدمتگذار مردم هستند و باید فقط به فکر خدمتگذاری باشند و مسئولان آب شهرستان سپیدان وظیفه دارند مشکلات این حوزه را پیگیری کنند.

 صالحی با تاکید بر اینکه در این زمینه مراجعات زیادی به مسئولان استانی و شهرستانی داشته ایم، اظهار کرد: به دلیل طولانی شدن مدت زمان قطع آب، نزدیک به ده سال ؛ چشمه های روستا هم خشک شداند و تامین آب مصارف عادی و همچنین آب دام ها به مرز بحرانی رسیده است، در طول مدت گذشته مسئولان حتی یک تانکر آب سالم هم برای اهالی تامین و ارسال نکرده اند.

وی ادامه داد: رسیدگی عاجل و حل مشکل بی آبی در این روستا با توجه به آغاز فصل گرما از نان شب هم برای مردم واجب تر است و انتظار ما از مسئولان امر، اقدام عاجل و فوری است.