عدم پرداخت سهم 50 درصدی دولت در پروژه قطار شهری شیراز

به نقل از شیرازه، شهردار شیراز در یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه با تشکیل شوراها دولت به‌کناره‌گیری از وظایف خود در اداره شهرها اقدام کرد، به گلایه از کم‌توجهی در اختصاص بودجه و اعتبارات دولتی به شهرداری‌ها پرداخت و گفت: تبلور مردم سالاری در شوراها امروزه به سک شعار برای دولت و نمایندگان تبدیل شده است.

علیرضا پاک‌فطرت با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به جایگاه شوراها اهمیت داده نشده است، افزود: این در حالی است که نقش شوراها در زدودن بسیاری از مشکلات شهر بسیار مشهود و اثرگذار است.

باید نقطه نظرات شهرداری‌ها در برنامه ششم دریافت می‌شد

وی با اشاره به اینکه برنامه ششم تنها یک دستورالعمل است نه یک برنامه، خاطرنشان کرد: باید نقطه نظرات شهرداری‌ها در برنامه ششم دریافت می‌شد.

شهردار شیراز با بیان اینکه دولت به مواردی که در قالب قانون تدوین کرده عمل نمی‌کند، گفت: به سبب عدم پرداخت سهم دولت بسیاری از پروژه‌ها راکد و مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت تحقق مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری در حوزه اجرایی، بیان کرد: این در حالی است که بیشتر شهرهای کشور فاقد مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری هستند.

پاک‌فطرت ایجاد هزینه بسیار، کاهش رضایت‌مندی مردم، کاهش تاب‌آوری و عدم مقاومت شهرها را عامل نبود مدیریت شهری عنوان و اظهار داشت: مشکل اقتصادی سبب شده تا شهرها دوام نداشته باشند و مسئولان کشور باید شهرها را به حکومت‌های محلی تحویل داده تا خودشان برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به عدم توانایی دولت در تحقق تعهدات خود، بدنه دولت را به قدری سنگین شده دانست که هر چقدر هم داشته باشد باید صرف هزینه‌های جاری کند.

شهردار شیراز با اشاره به به عدم تحقق تعهدات دولت در پروژه قطارشهری شیراز گفت: دولت سهم 50 درصدی خود در این پروژه را پرداخت نکرده است.

سال گذشته 40 میلیارد تومان درآمد شهر شیراز از محل جرائم رانندگی بوده است

وی با بیان اینکه سال گذشته 40 میلیارد تومان درآمد شهر شیراز از محل جرائم رانندگی بوده که نزدیک به 3 میلیارد تومان آن بازگشت، گفت: در چنین شرایطی بالا بودن تصادفات و خسارات ناشی از آن دور از ذهن نیست.

پاک فطرت با تاکید به لزوم تعیین تکلیف وضعیت سد تنگ سرخ توسط نمایندگان استان گفت: سال گذشته 5 میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه خشک هزینه شده است.

 

وی تنها منبع درآمد شهرداری را از محل صدور پروانه ساخت‌وساز دانست و عنوان کرد: اگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری جواب ندهد کسی ساخت وساز نمی‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه زمانی که سود بانکی بیشتر از سود مسکن و ساخت و ساز است کسی پول را از بانک خارج نمی‌کند، گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش مسکن توجیه اقتصادی ندارد.

فرج‌الله رجبی نیز در این جلسه شیراز را از معدود شهرهای کشور که ظرفیت فراملی دارد دانست و بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های استان فارس تأکید کرد.

وی جذب سرمایه‌گذار را راه حل عبور از مشکلات اقتصادی دانست و از مدیران شهری به ویژه شهرداری‌ها خواست تا باید با جدیت وارد این عرصه شوند.

نماینده مردم شیراز در مجلس  با بیان اینکه اعتبارات دولتی محل تأمین اعتبار برای پروژه‌های استان نیست، به گلایه از عدم تأمین اعتبار بودجه قطار شهری کمتر از میزان تعیین شده توسط دولت پرداخت.

وی با اشاره به برنامه‌های انجام شده در راستای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری گفت: در این زمینه جلسات بسیاری با حضور فعالان حوزه اقتصادی تشکیل شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست نبود برنامه در حوزه کشاورزی را سبب بروز مشکلات عدیده در استان دانست و گفت: کشاورزانی که خود در شمار خیران بودند امروز نیازمند کمک شدند.

سهم استان فارس از آزادراه و شبکه ریلی کم است

محمدرضا رضایی با اشاره به نرخ بالای در استان فارس، وضعیت صنعت در استان را نامناسب عنوان کرد و گفت: سهم استان فارس از آزادراه و شبکه ریلی کم است.

وی با اشاره به وضعیت اسف‌بار منابع آبی در استان به عزم نمایندگان استان در برطرف شدن مشکلات زیرساختی تاکید کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات در حوزه مسکن با توجه به عمده درآمد شهرداری‌ها از این حوزه موضوعاتی همچون قطارشهری، ناوگان حمل و نقل، کمربندی شیراز و بافت فرسوده آن را از برنامه‌هایی دانست که در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی واقع می‌شود.