تنها کارخانه قند ممسنی تعطیل شد

به نقل از نورآنلاین ، کارخانه قند ممسنی تنها کارخانه شهرستان های ممسنی و رستم از توابع استان فارس است؛ این مرکز تولیدی روزگاری علاوه بر ایجاد 250 شغل مستقیم بیش از 1000 اشتغال غیر مستقیم را محیا می کرد اما حالا در خواب به سر می برد و هیچ گونه تولیدی ندارد.

در سال های اخیر تعداد کارگران کارخانه به 80 نیرو کاهش یافته است که حدود 40 نفر از آن ها از طریق قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدند هرچند که  25 ماه حقوق، مزایا و حتی سنوات خدمت آن ها پرداخت نشده است. وضعیت بقیه کارگران نیز مناسب نیست آنها مدت 26 ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده اند و بیمه تامین اجتماعی آن ها هم به مدت 16 ماه پرداخت نگردیده است.

هرچند در سالهای گذشته بارها نمایندگان و فرمانداران وقت ، پیگیری های متعددی انجام داده اند و حتی یکبار راه اندازی مجدد شد اما این مشکلات به صورت کامل حل نشده است و شاید بسیاری از کارگران به جای درخواست برای راه اندازی مجدد کارخانه ، خواستار پرداخت مطالبات خود هستند. یکی از کارگران به خبرنگار ما می گوید: مطالبات کارگران حدود 32 میلیارد ریال است.

 مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی در مجلس دهم و حجت الاسلام محمد یعقوبی چندی پیش از این مرکز بازدید کردند گودرزی قول مساعد همکاری و پیگیری مطالبات کارگران را داده است.

گفتنی است کارخانه قند ممسنی در سال 78 و از طریق سازمان صنایع ملی ایران به بخش خصوصی واگذار شد و محمد رضا یوسفی که او را  سلطان شکر ایران می نامند این کارخانه را خریداری می کند اما از زمان خرید این کارخانه هیچ انگیزه ای برای فعالیت نداشته است  تا اینکه پس از فوت این تاجر، نوبت به پسرش پویا یوسفی می رسد تا مالک کارخانه قند ممسنی و رستم شود .  ولی بازهم  یوسفی پسر، راه پدر را ادامه می دهد و کارخانه در سال های مالکیت وی به صورت نیمه وقت فعالیت می کرد.

البته بعد از آن بارها واگذاری هایی صورت می گیرد که به اعتقاد برخی ها صوری است و این کلاف سر درگم نیاز به بررسی های کارشناسانه دارد. به هر حال این روز ها  نه تکلیف مالک مشخص است و نه تکلیف کارگران ...

حاصل این اتفاقات باعث شد تا این کارخانه 32 هکتاری با دارا بودن دو مدرسه،  یک مسجد ، استخر شنا و ... حالا فقط متروکه ای بیش نباشد.

 رئیس جمهور ایران پس از توافقات و مذاکرات ژنو اعلام گشایش های روزانه پس از برجام کرده است امیدواریم این موضوع به واقعیت تبدیل شود و کارخانه قند ممسنی شاهد گشایشی باشد.