پایان دفن زباله در شیراز

رمضان امینی، ظهر سه‌شنبه 26 مرداد در یک کنفرانس خبری گفت: اقدامات بسیار اساسی در خصوص زباله در شیراز اجرایی و طی آن یک کارخانه به ظرفیت 300 تن در گذشته احداث شد، امسال هم کارخانه دوم با ظرفیت 300 تن آماده بهره‌برداری شده و سال آینده نیز کارخانه سوم را با همین ظرفیت ایجاد می‌کنیم.

امینی با بیان اینکه سالانه حدود 1000 تن زباله در شهر شیراز جمع‌آوری می‌شود، گفت: حدود 70 تن از این میزان توسط شهروندان در مبداء تفکیک و مابقی نیز پس از انتقال به سایت‌های جمع‌آوری سورتینگ و جداسازی می‌شود.

او با اشاره به اینکه امسال، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده است، گفت: اقدامی که شهرداری شیراز در بحث جمع‌آوری و مدیریت زباله انجام داده، نماد کاملی از اقتصاد مقاومتی است زیرا تمام تجهیزات و دستگاه‌های استفاده شده در سایت دفن زباله، از تولیدات داخلی بوده و ایرانی است.

امینی گفت: شهرداری در موضوع زباله، راهکارهای کنترل شیرابه و گاز حاصل از دفن بی‌هوازی را هم اندیشیده و اجرایی کرده است و امروز ادعا داریم که در بحث دفع زباله‌های تولیدی شهروندان، تنه به شهرهای پیشرفته جهان می‌زنیم.

معاون شهرداری شیراز توضیح داد: زباله جمع‌آوری شده در شیراز به کودهای کمپوست، ورمی کمپوست و کود سبز تبدیل شده یا سایت‌های بازیافت انتقال داده می‌شود و تنها بخش اندکی از زباله که پسماندهای الکترونیک را نیز شامل می‌شود، باقی می‌ماند.

او یادآور شد: شهرداری شیراز امروز جور بسیاری از دهستان‌ها و شهرهایی نظیر صدرا را برای دفع زباله بر دوش می‌کشد و ما تلاش می‌کنیم دستگاه‌های مسئول را موظف کنیم که حداقل ماشین‌آلات جمع‌آوری زباله را به سیستم‌های روز مجهز کرده و از ماشین‌های روباز استفاده نکنند.

امینی با تصریح اینکه تمام تولیدات کمپوست و ورمی‌کمپوست و کود سبز سایت دفن زباله در فضای سبز شیراز استفاده شده است، گفت: آنچه که سال گذشته به مردم وعده داده بودیم را اجرایی کرده‌ایم و بخشی از این وعده‌ها در زمینه ایجاد ایستگاه‌های آتش‌نشانی، تامین تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز در بخش‌های مختلف شهری، روشنایی معابر و .. چندی قبل به بهره‌برداری رسید.

او گفت: بالغ بر 70 میلیارد تومان پروژه نیز در حوزه وظایف خدمات شهری، آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

امینی همچنین از آماده شدن مرکز ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شیراز (مرکز ماده 16) خبر داد و گفت: این مرکز با شش میلیارد تومان هزینه و ظرفیت 600 نفر، در شیراز آماده شده که با بهره‌برداری از آن، امکان ساماندهی آسیب‌دیدگان در حوزه‌های اعتیاد، کارتن‌خواب‌ها، در راه‌ماندگان و سالمندان بی‌خانمان فراهم می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در عین‌حال تاکید کرد که وظیفه نگهداری از این آسیب‌دیدگان و مدیریت مرکز یاد شده بر عهده شهرداری نیست و قانون در این خصوص هیچ وظیفه‌ای برای شهرداری تعیین نکرده است.

او گفت: شهرداری با دستور و تاکید شورا، بحثی را که 37 سال بر زمین مانده بود مدیریت کرد و به سرانجام مناسب رساند و اکنون این مرکز آماده تحویل به دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط است.

معاون شهرداری شیراز همچنین از آغاز ساخت سردخانه ویژه نگهداری جسد، با ظرفیت 180 جسد در این کلان‌شهر خبر داد و گفت: یکی از ملزومات در کلان‌شهرها، وجود مکان‌های مناسبی برای نگهداری اجساد است که شهرداری به موضوع ورود کرده و امیدواریم به‌زودی این سردخانه آماده بهره‌برداری شود و البته امکان توسعه آن را هم پیش‌بینی کرده‌ایم.

امینی موضوع تامین آب و پیش‌بینی منابع آب پایدار برای انجام امور نظافت شهر و حفظ و نگهداری فضای سبز را یک دغدغه مهم شهرداری برشمرد و گفت: استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، یکی از اولویت‌ها بود که با همکاری دستگاه‌های مربوطه، یکی از این پروژه‌ها آماده بهره‌برداری است.

او ادامه داد: در این پروژه، با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان و احداث 17 کیلومتر خط لوله، امکان انتقال پساب تصفیه‌خانه شمار یک شیراز به میزان 200 لیتر بر ثانیه فراهم شده است تا با استفاده از این ظرفیت، فضای سبز سایت دفن زباله و پارک 86 هکتاری ورودی شرقی شیراز تامین شود.

امینی گفت: حداقل در چهار نقطه شیراز، ایجاد تصفیه‌خانه‌های لوکال را پیش‌بینی کرده‌ایم که به‌زودی آماده مناقصه خواهد شد و از ظرفیت بخش خصوصی برای احداث آنها استفاده می‌کنیم. البته امکان‌سنجی استفاده از پساب تصفیه‌خانه شماره دو شیراز نیز مد نظر قرار دارد تا با استفاده از آن بخشی از آب مورد نیاز فضای سبز را تامین کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز همچنین از اجرایی شدن طرح ساماندهی خودروها و اشخاص عرضه‌کننده موادغذایی فست‌فود و آماده در حاشیه خیابان‌های شیراز خبر داد و گفت: با شناسایی 20 نقطه و انتشار فراخوان مناقصه، به‌زودی ساماندهی این بخش نیز انجام می‌شود.