تصمیمات غیرمنطقی تهدیدی برای تخت جمشید است

مسعود رضایی  با اشاره به تهدید تخت جمشید به دلیل ترک‌ها و فرونشست‌های موجود در دشت مرودشت اظهار داشت: مجموعه آثار جهانی تخت جمشید نیاز به توضیح و معرفی ندارد چراکه کمتر ایرانی است که آن را نشناسد و با شنیدن نامش غرق در غرور نشود.

وی با بیان اینکه مجموعه عظیم تخت جمشید با مساحتی نزدیک به 13 هکتار در حدود 2500 سال قبل برای ایجاد اتحاد و نمایش شکوه ایران زمین بنا شده است، گفت: آثار بر جای مانده از تخت جمشید فارغ از یک اثر باستانی به یادگار مانده از هزاره‌های پیشین، شناسنامه فرهنگ و تمدن ایران زمین محسوب می‌شود. 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: در نقوش برجسته، کتیبه‌ها و سایر آثار باقی مانده از این بنا نه تنها نشانی از خشونت و کار اجباری دیده نمی‌شود بلکه می‌توان ارج نهادن به انسان و صفات والای انسانی را مانند آرزوی دور ماندن ایران از دروغ و همچنین رعایت حقوق مادی و انسانی همه افرادی که در تخت جمشید مشغول به کار بوده‎اند، با استناد به ترجمه و بررسی همین کتیبه‌ها مشاهده کرد و تمامی اینها ریشه در فرهنگ و تمدن غنی ملت کهن ایران دارد.

رضایی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورهای دنیا با اشراف کامل بر اهمیت صنعت گردشگری با سرمایه‌گذاری‌های بجا در مسیر رشد و رونق آن تلاش می‌کنند، خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری علاوه بر رشد اقتصادی برای صدور و معرفی فرهنگ، هنر و اندیشه یک ملت به جهانیان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متاسفانه در کشور ما نه تنها اهمیت درخوری به این صنعت و آثار جاودانه‌ای چون تخت جمشید داده نشده بلکه حتی برخی تصمیمات و اقدامات غیر علمی سبب آسیب دیدن این آثار ارزشمند باستانی شده است. 

وی تصریح کرد: سیاست نادرست تبدیل استان فارس به قطب کشاورزی، علاوه بر تاخیر در روند صنعتی شدن استان و پیشرفت در زمینه‌های گردشگری سبب فرسایش زمین‌های حاصلخیز و نیز پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی استان شده است.

نماینده مردم شیراز بیان کرد: اجازه حفر و برداشت بی‌رویه از چاه‌های آب و کف شکنی مجدد آنها در زمین‌های اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید و نقش رستم بدون اقدامات کارشناسانه و بر اساس تصمیمات غیر منطقی سبب نشست این زمین‌ها شده و احتمال آسیب‌های بیشتر را ممکن ساخته است.

رضایی بیان کرد: به هیچ وقت عقلانی به نظر نمی‌رسد که بخاطر برداشت چند تن ذرت، گندم یا جو بیشتر به حریم آثاری چون تخت جمشید، نقش رستم و دیگر بناهای ارزشمند آسیب های غیر قابل جبرانی را وارد ساخت.

وی اظهار داشت: استان فارس با دارا بودن تمدنی بزرگ، منابع فراوان و به تبع آن داشتن جاذبه‌های فراوان در زمینه انواع گردشگری می‌تواند به قطب گردشگری کشور و منطقه تبدیل شود و مسئله بیکاری و سایر مشکلات اقتصادی را برطرف سازد، اما دستیابی به این مهم ممکن جز در چارچوب یک هدفگذاری مبتنی بر مطالعه و با تلاش و همدلی همه متولیان ممکن نمی‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهمیت مجموعه تخت جمشید به عنوان شناسنامه بین‌المللی ایران در جهان و همین طور حساسیت و نگرانی مردم در ارتباط با این موضوع، امیدوارم که با تلاش و بهره گرفتن از متخصصان و دلسوزان فرهنگ ایران زمین و مطالعه تخصصی و بررسی عمیق‌تر آسیب‌های وارده به این مجموعه، بتوان در تعامل و همکاری با سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با این موضوع راه کارهای جدی و عملی در جهت جلوگیری از ادامه روند آسیب و همچنین بهبود وضعیت فعلی این مجموعه باستانی را تدوین و اجرایی کرد.