پای قیمتهای نجومی به فرودگاه شیراز بازشد

«فرودگاه شیراز به جمع فرودگاه های اقتصادی کشور پیوست»، این خبری بود که سال ۹۲ مدیر کل وقت فرودگاه های استان به مردم اطلاع داد و شاید آن زمان خیلی افکار عمومی به اقتصادی شدن فرودگاه شیراز اهمیتی نداد اما مسافرانی که برای خوردن یک لیوان عرقیجات شیراز مجبور شدند ۱۰ هزار تومان پول بپردازند، موضوع اقتصادی شدن فرودگاه شیراز برایشان تفهیم شد.

فرودگاه اقتصادی یعنی اینکه درآمدهای فرودگاه بیش از هزینه هایش بوده است و این درآمدها ناشی از افزایش درآمد از اماکن تجاری و درآمدهای هوانوردی و مسافری بوده، ضمن اینکه با صرفه جویی در بخش‌های مختلف هزینه های فرودگاه نیز کمتر می شود.

حالا مردم در چله تابستان  و گرمای طاقت فرسا یا سیاه زمستان و سوز و سرما برای یک لیوان نوشیدنی گرم یا سرد قیمت‌های گزافی بپردازند تا به خوبی متوجه شوند که چرا آن زمان فرودگاه شیراز اقتصادی شد.

در غرفه های این فرودگاه یک همبرگر ساده به قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد و مردم نیز که مجبورند مدت زمان زیادی را در این فرودگاه برای انجام پروازشان سپری کنند به ناچار به این قیمتها تن می دهند، هرچند که بعضی ها به شکایت روی آورده و غرفه داران را مجاب به برگرداندن پولشان می کنند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان فارس در خصوص گرانفروشی در فرودگاه شیراز به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه با توجه به اینکه غرفه های فرودگاه به بخش خصوصی واگذار شده، شاهد گرانفروشی در برخی از این غرفه ها هستیم.

علی مبشری ادامه داد: در این خصوص تا کنون گزارش‌های متعددی به تعزیرات حکومتی استان فارس اعلام شده و از سوی این مجموعه اقداماتی برای برخورد با گرانفروشان صورت گرفته است.

سه لیوان نسکافه ۱۰۰ هزار تومان

وی افزود: به عنوان نمونه کالا و اقلامی که در غرفه های فرودگاه شیراز عرضه می شود به مراتب از فرودگاه مهرآباد نیز بیشتر است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی فارس به یک مورد گرانفروشی در فرودگاه شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: مدتی قبل فردی با مراجعه به تعزیرات حکومتی مدعی شد برای سه لیوان نسکافه در فرودگاه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کرده است که با اعلام این گزارش تعزیرات حکومتی وارد و با غرفه دار خاطی در حالی برخورد کرد که قیمت اصلی این نسکافه ها نباید بیشتر از ۳۰ هزار تومان می شد.

مبشری با اشاره به اینکه بهانه اصلی غرفه داران از این گرانفروشی بالا بودن اجاره غرفه هاست، بیان کرد: چندی قبل با حضور مدیر کل فرودگاه های استان، نماینده استانداری، صنعت- معدن و تجارت جلسه ای پیرامون گرانفروشی در فرودگاه برگزار و مقرر شد سازمان مربوطه قیمت اقلام را مصوب تا غرفه داران ملزم به استفاده از آن قیمتها و نصب در غرفه های خود شوند.

وی ادامه داد: در این راستا برای اقلام در فرودگاه شیراز نرخهایی تعیین و به غرفه داران اعلام شد و در حال حاضر برخی غرفه داران از این نرخها استفاده می کنند اما با این وجود همچنان گرانفروشی در فرودگاه شیراز وجود دارد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی فارس گفت: علاوه بر این در جلسه مذکور مقرر شد مکانی از سوی فرودگاه برای استقرار یک رییس شعبه تعزیرات حکومتی و دو بازرس در آنجا مستقر شوند اما تا کنون با وجود پیگیری های صورت گرفته هنوز مکانی در اختیارمان قرار نگرفته است.

مبشری با اشاره به گشت هفتگی این اداره کل در فرودگاه شیراز اظهار داشت: در طول هفته گشت سیار این اداره  کل از فرودگاه شیراز بازرسی کرده و در صورت مشاهده تخلف و گرانفروشی پرونده تشکیل می شود.

تشکیل ۱۲ پرونده گرانفروشی

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۲ پرونده گرانفروشی مربوط به غرفه های فرودگاه شیراز در تعزیرات حکومتی در جریان رسیدگی است و به طور حتم با خاطیان برخورد خواهد شد.

وی گفت: در رابطه با گرانفروشی در فرودگاه شیراز افراد می توانند مراتب را با شماره ۱۲۴ یا ۹۶۵۱ و ۳۰۰۰۹۶۵۱ به این اداره کل اعلام کنند.

اما در این رابطه معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت شیراز نیز به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در فرودگاه شیراز شیوه انعقاد قرارداد با صاحبان غرفه ها به گونه ای بوده که در استانهای دیگر نیز اجرا شده به طوریکه قرارداد پنج ساله ای منعقد شده که قیمت آن نیز بسیار بالا بوده است و این اتفاق باعث شده که برای بهره برداران غرفه ها نرخ های پایین مقرون به صرفه نباشد.

محمد ابراهیم صداقت افزود: در این رابطه جلسات مختلفی برگزار شد که در آخرین جلسات که با حضور اداره کل تعزیرات حکومتی استان نیز برگزارشد، بنا شد قیمت‌های اقلام به خصوص اقلام خوراکی مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد  و نرخ هایی عادلانه که هم بهره برداری سود کند و هم مردم ضرر نکرده باشند تعیین شود.

وی افزود: این اتفاق رخ داد و قیمتها به اطلاع آنها رسید اما بازهم اصرار بر گرانفروشی در برخی مواقع دیده می شود که با شکایات مردمی، ما نیز پرونده های مرتبط را تشکیل داده و به تعزیرات حکومتی ارسال کرده ایم.

این مسئول البته به نوع قوانین مزایده ها هم ایراد گرفت و گفت:  نه تنها در حوزه فرودگاه بلکه حتی در پایانه ها هم یک ایراد اساسی به قوانین وارد است، اینکه متاسفانه در قانون مشخص نشده برای برگزاری مناقصه و و مزایده ها چه مبنای تعرفه ای باید وجود داشته باشد و قمیتها و انتخاب بهره بردار چه ملاکی دارد ، بر همین اساس قیمتها بسیار بالا می رود و بهره بردار مجبور است برای تامین هزینه ها نرخ های خود را افزایش دهد و این موضوع نه تنها مختص شیراز بلکه به تمام کشور مربوط می شود.

به گزارش مهر، به هر حال این روزها مسافران برای استفاده از خدمات غرفه های فرودگاهی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، مایحتاج ضروری آنها یا وجود ندارد و اگر هم هست قیمتهای نجومی دارد .