آبراهه های باغ پاسارگاد ساماندهی می شود

باغ های ایرانی یکی از وجوه زیبای تمدنی و معماری کشور به شمار می رود که نشانگر هماهنگ شدن بشر با طبیعت است.

یکی از باغ‌های ایرانی نیز در مجموعه پاسارگاد واقع شده بود که دارای تمامی عناصر و ویژگی های اصیل باغ‌های ایرانی بود. گفته شده که آرامگاه کورش در میان باغی زیبا و بزرگ قرار داشته و آبراه های متعددی این باغ را سیراب می کرده اند و اکنون تنها بخشی از زهکشی‌ها و آبنماهای آن باقیمانده است.

در این خصوص مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد به خبرنگار مهر گفت: یکی از موضوعات مهم که در سال جاری به صورت ویژه در دستور کار پایگاه جهانی قرار دارد موضوع آبراهه های باغ شاهی و ساماندهی آن‌هاست.

حمید فدایی با اشاره به اینکه حفاظت و معرفی این آبراهه ها در دستور کار است، ادامه داد: در این راستا برنامه های ویژه ای برای معرفی، حفاظت و کشف این آبراهه ها در دستور کار قرار دارد و از چند روز قبل عملیات آن آغاز شده است.

وی آبراهه ها را بهترین نشانه های پردیس شاهی عنوان کرد و افزود: باغ شاهی یا همان پردیس شاهی در کنار مجموعه جهانی پاسارگاد ثبت جهانی شده از این رو می توان با موضوع آبراهه ها و کشف آن فصل جدیدی را در این حوزه به دست آورد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اعلام اینکه در حال حاضر قسمت های عمده ای از آبراهه های باغ در زیر زمین قرار دارد، بیان کرد: بر اساس اطلاعات در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ متر از این آبراهه ها برروی سطح زمین  شناسایی شده و مابقی هنوز شناسایی نشده است.

فدایی با اشاره به اینکه ثبت جهانی باغ پاسارگاد در واقع مفهومی از معرفی باغ ایرانی بوده ، اظهار داشت: در حال حاضر قسمت های اندکی از باغ پاسارگاد را می توان دید که به طور حتم دست یافتن به اطلاعات بیشتر از نحوه ساخت و وجود پوشش گیاهی آن نیازمند فعالیت های باستان شناسی در محل است از این رو طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و پروژه همکاری با هیات باستان شناسی فرانسوی این موضوع مورد بررسی دقیق تری قرار می گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با عنوان اینکه اطلاعات درخصوص این باغ باستانی بسیار اندک است، گفت: باید در تمامی ابعاد از جمله نوع درختان، این محوطه باستان شناسی مورد بررسی قرار گیرد تا به ابعاد شناخت از این محوطه کمک کند.

فدایی با اشاره به اینکه بر اساس شواهد وسعت این باغ بسیار زیاد بوده، گفت: به طوری که محوطه آرامگاه و کاخ های هخامنشی مجموعه را نیز دربر می گرفته است.

وی با اشاره به اینکه عملیات پاکسازی آبراهه ها از چند روز قبل آغاز شده، بیان کرد: در این راستا مستندنگاری دقیق انجام و با پایش مناسب طرحی به منظور حفاظت ساختاری این بخش آسیب دیده ارائه خواهد شد.