قطب گردوی کشور درگیر خشکسالی

شهرستان بوانات فارس که قطب گردوی کشور است طی چند سال گذشته دستخوش مشکلات زیادی ناشی از خشکسالی شده به گونه‌ای که در سال گذشته دو هزار و ۵۰۰هکتار از درختان گردو در این شهرستان خشک شد.

در این مدت درختان گردو که برخی از آنها قدمت زیادی داشتند به دلیل خشکسالی از بین رفته است.

سال گذشته برخی آفات ناشی از خشکسالی مانند آب‌سیاه به درختان گردو در این شهرستان آسیب زیادی رساند به‌گونه‌ای که کیفیت گردو را تحت تأثیر قرارداد و نیمی از گردو سیاه شد.

در سال جاری نیز سرمازدگی به بسیاری از درختان این منطقه آسیب زده و این امر کاهش برداشت گردو را به همراه داشته است.

فرماندار شهرستان بوانات در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قبل از خشکسالی سطح باغات بوانات به ۱۱ هزار هکتار می‌رسید اما در حال حاضر این رقم به یک هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده است

محمد اسداللهی ادامه داد: در گذشته در هر هکتار باغ گردو حدود دو تن گردو برداشت می شد اما در سال جاری این رقم کاهش چشمگیری داشته و به حدود ۸۰۰ کیلو در هکتار رسیده است.

وی با اظهار نگرانی از روند کاهش برداشت گردو در این منطقه اظهار  داشت: در سال جاری به دلیل سرمازدگی بسیار درختان گردو نسبت به سال گذشته با کاهش ۵۰ درصدی برداشت روبه رو هستیم.

فرماندار شهرستان بوانات با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از درختان  باغات به ویژه درختان گردو در این منطقه خسارت دیده است، بیان کرد: بر اساس گزارشات در سال جاری سرمازدگی به باغداران گردو در این منطقه بیش از پنج میلیارد تومان خسارت وارده کرده که این آمار بسیار بالاست.

وی افزود: این شهرستان همواره به‌عنوان قطب تولید گردو باکیفیت خوب در کشور به شمار می‌رود اما متأسفانه طی چند سال گذشته به دلیل خشک‌سالی تعداد زیادی از این درختان خشک شدند البته از نظر کیفیت گردوی این شهرستان کیفیت بسیار بالایی دارد و با وجود خشکسالی های متوالی همچنان از نظر کیفیت بالاست.

اسداللهی با اشاره به اینکه قدمت برخی درختان گردو در این شهرستان از ۵۰ تا ۳۰۰ سال است، گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی تعداد زیادی از درختان گردو با قدمت زیاد در این منطقه خشک شدند و این موضوع خسارات زیادی به باغداران وارد کرد.

فرماندار شهرستان بوانات بابیان اینکه ۹۰درصد باغات در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر قنوات در این شهرستان خشک‌شده و این منطقه یکی از مناطق ممنوعه برای حفر چاه است که در این راستا انتظار می‌رود ادارات مربوطه نسبت به دادن مجوز حفر چاه اضطراری باید اقدام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عدم پرداخت بیمه به باغداران ادامه داد: طی چند سال گذشته به دلیل خسارات زیادی که با باغات وارد شد باغداران نسبت به بیمه درختان گردو اقدام کردند.

اسداللهی افزود: در این سه سال با وجود بیمه کردن درختان اما متاسفانه بیمه خسارات را به افراد پرداخت نکرده و این موضوع باعث دلسردی باغداران شده است از این رو ضروری است مسئولان امر در این رابطه تدابیر لازم را اتخاذ کنند.