بحران آب در جهرم سایه افکند

جهرم در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شیراز قرار دارد. یکی از ویژگی های شهرستان جهرم در کشاورزی آن است که در حوزه تولید مرکبات و همچنین خرما در استان نقش مهمی ایفا می کند.

 بخش عمده منابع آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که با توجه به سنتی بودن روش کشت‌ها شاهد هدرروی بخش قابل توجهی از این منابع  هستیمدر سال ۹۴ حدود پنج هزار هکتار از اراضی این شهر زیر کشت خرما رفت که حدود ۵۰ هزارتن محصول از این سطح کشت به دست آمد. همچنین در تولید لیموترش نیز جهرم سهم بالغ بر ۳۰ درصدی تولید این محصول در سطح کشور را دارد.

 بخش عمده منابع آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که با توجه به سنتی بودن روش کشت‌ها شاهد هدرروی بخش قابل توجهی از این منابع در حوزه کشاورزی هستیم.

گرچه کشاورزان شهرستان جهرم از دیرباز با آبیاری تحت فشار یا قطره‌ای آشنایی داشته و بیشتر باغ‌های مرکبات نیز به این روش آبیاری می‌شوند اما با توجه به مشکلات عدیده کمبود آب ناشی از خشکسالی‌های مداوم نیاز به تغییر الگوی کشت و آموزش کشاورزان با شیوه‌های نوین کشاورزی ضروری به نظر می‌رسد.

بحران آب در سال‌های اخیر سبب بروز مشکلات فراوان برای کشاورزان جهرمی شده به‌گونه‌ای که استحصال آب در این شهرستان از عمق ۴۰۰ تا ۵۰۰ متری عمق زمین انجام می‌شود.

آنچه مسئولان را نگران کرده به صدا در آمدن زنگ خطر آب در جهرم است، زنگ خطری که در گذشته مشکل کشاورزان بود اما امروز زندگی مردم را نیز تهدید می‌کند به‌گونه‌ای که جهرمی‌ها تابستان امسال را با دغدغه بحران آب سپری کردند.

خشک شدن و از مدار خارج شدن تعدادی از چاه‌های آب شرب در جهرم، هشداری است که علاوه بر به صدا در آوردن زنگ خطر فوق بحرانی شدن آب، سلامت مردم را نیز با خطر مواجه می‌کند.

با توجه به هدر روی بخش قابل توجه منابع آب در بخش کشاورزی، متولیان امر چاره کار را تغییر الگوی کشت می‌دانند که این مسیر در شهرستان جهرم نیز در حال شکل‌گیری است.

استفاده از گونه‌های گیاهی که نیاز کمتری به منابع آب دارند برنامه متولیا بخش کشاورزین برای رهایی از کشت‌های متداول و پرآب است.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: در چهار سال اخیر کشت‌های نیازمند به آب کمتر در جهرم رونق داشته به‌گونه‌ای که در سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت این نمونه گیاهان اقدام شده است.

خشکسالی در برخی مناطق جهرم موجب پایین آمدن کیفیت آب و خشک شدن برخی قنات‌ها و چشمه‌ها شده  است محمدرضا شهابی می‌افزاید: در سال‌های اخیر خشکسالی در برخی مناطق موجب پایین آمدن کیفیت آب و خشک شدن برخی قنات‌ها و چشمه‌ها شده که نتیجه آن کاهش تولیدات و سطح زیرکشت محصولات باغی بوده است.

وی، رعایت اصول فنی کشت، انتخاب بستر کشت مناسب، استفاده از نهال استاندارد، تغذیه مناسب و مبارزه به‌موقع با آفات را در مقابله با خشکسالی و افزایش تولیدات موثر می‌داند.

شهابی ادامه می‌دهد: در راستای تغییر الگوی کشت و پایداری کشاورزی اقدام به ترویج و توسعه محصولات باغی کم آب نظیر نخل، انگور، بادام، انار، پسته و انجیر دیم در بخش‌های خفر و سیمکان کردیم.

وی همچنین به توسعه کشت گلخانه‌ای در راستای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: در شهرستان جهرم ۱۰ هکتار گلخانه وجود دارد که سالانه ۲ هزار تن محصول از این گلخانه‌ها برداشت می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی جهرم با اشاره به اینکه ۲۵ نفر مستقیم و ۱۵۰ نفر غیر مستقیم به واسطه این گلخانه‌ها مشغول به کار هستند، ارقام کشت‌ گلخانه‌ای در جهرم را گیاهان دارویی،  کاکتوس زینتی، صیفی‌جات و غیره عنوان می‌کند.

شهابی همچنین به تولید قارچ در جهرم اشاره می‌کند و می‌گوید: ۳۰۰ واحد  قارچ در جهرم فعال بوده و سالانه ۵۰۰ تن  محول روانه بازار می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: واحدهای قارچ درجهرم برای هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال زایی ایجاد کرده است.

اجرای ۲۲۰ هکتار طرح آبیاری تحت فشار

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: اجرای ۲۲۰ هکتار طرح آبیاری تحت فشار با یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی در ماه‌های اخیر در بخش خفر انجام شده است.

محمدرضا رضایی به اقدامات انجام شده در راستای احیا و حفظ دبی و جلوگیری از هدر رفت آب اشاره می‌کند و ایجاد ۲۴۵ مورد اشتغالزایی در حوزه کشاورزی با میزان یک و نیم میلیون متر مکعب صرفه جویی در آب، توسعه کشت‌های با مصرف آب کم،  کشت دیم و گیاهان دارویی را از جمله این موارد می‌داند.

به گزارش مهر، وجود هزاران هکتار باغ‌مرکبات علاوه بر کشت سایر محصولات کشاورزی در جهرم که تامین کننده عمده اشتغال مردم این شهرستان است، می‌طلبد ضمن مدیریت در کشت‌ها که روز به روز در حال افزایش است توجه به مدیریت آبیاری بیش از گذشته مورد تاکید قرار بگیرد.