برداشت بیش از 9 هزار تن آلو در بوانات+عکس

به نقل از  حرف رسا، برداشت دانه های طلایی آلو از سطح 1000 هکتار از باغات آلوی شهرستان بوانات از اواخر شهریور آغاز شده و تا اواخر مهر ماه نیز بطول می انجامد.

شهرستان بوانات یکی از قطب های مهم کشاورزی و تولید آلو بخارا در استان فارس که دارای بیش از 11 هزار هکتار انواع باغات درختان میوه سردسیری همچون گردو، آلو، سیب، انار، انگور، انجیر، بادام، فندق، هلو، به، آلبالو، گیلاس و ... می باشد که از این میزان هزار هکتار به کشت آلو زرد (آلو بخارا) اختصاص یافته که با تولید نه تن در هر هکتار بیش از 9 هزار تن آلو در سطح باغات شهرستان تولید و برداشت می شود.

هاشمی کارشناس باغبانی مدیریت جهادکشاورزی بوانات با اعلام این خبر اظهار داشت: برداشت آلو بخارار هر ساله از اواخر شهریور ماه آغاز می گردد و تا پایان مهرماه ادامه می یابد، امسال با توجه به برگزاری دوره های آموزشی در مزرعه با آموزش کشاورزان در خصوص نحوه و زمان مبارزه با آفات، تغذیه مناسب، آبیاری به موقع و هرس مناسب سبب افزایش عملکرد در واحد سطح گردیده است و سود آوری بیشتر کشاورز نسبت به سنوات قبل دارد و لذا پیش بینی می شود امسال از سطح هزار هکتار از باغات آلو بخارا شهرستان بوانات میزان 9 هزار تن آلو برداشت گردد.

20150910 100854

جهانبخش هاشمی در ادامه گفت: سطح قابل توجهی از باغات شهرستان بر اثر خشک سالی های اخیر به باغات درجه دو و سه تبدیل شده است که نیاز به اصلاح و نوسازی با ارقام مقاوم به کم آبی و سرما می باشد.

وی افزود: آلوی برداشت شده به دو طرق جوشی و گوگردی فرآوری می شود و جهت مصرف به شهرستانهای همجوار و سایر استان های کشور و خصوصا استان آذربایجان صادر می گردد.

از موارد مصرف آلو یا آلو بخارا برای تهیه خورشت آلو، خورشت قیمه، آبگوشت و انواع سوپ ها بعنوان یک طعم دهنده که حاوی میتامین A و E  مورد استفاده قرار می گیرد.

IMG 1808

لازم بذکر است به دلیل نبود کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان این محصول با قیمت بسیار ناچیز توسط دلالان خریداری گردیده و جهت فراوری به دیگر نقاط کشور ارسال می گردد ضروری است جهت بالا بردن ارزش افزوده این محصول وبهداشتی بودن hن صنعت فراوری این محصول و سایر محصولات کشاورزی دیگر در این شهرستان احداث گردد.

 

IMG 1805

IMG 1810

20150910 101616