یک بیمارستان، یک آمبولانس سهم مردم فراشبند

یک بیمارستان 32 تختخوابی با یک آمبولانس سهم جمعیت 63 هزار نفری شهرستان فراشبند از خدمات بیمارستانی است. بیمارستان امام هادی (ع) که به گفته محسن پورزارعی، فرماندار فراشبند تنها بیمارستان این شهرستان است در فاصله 5 کیلومتری از مرکز شهرستان واقع شده است.

این بیمارستان تا آبان سال گذشته فاقد ست مربوط به چشم پزشکی، ارتوپدی، اتاق عمل دوم و دستگاه سونوگرافی بود که با پیگیری خبرگزاری تسنیم و همت مسئولان شهرستان بخشی از مشکلات آن برطرف شد، با این حال این بیمارستان هنوز مشکلات و کمبودهایی دارد.

جراحی‌های همزمان در یک اتاق عمل 

یکی از مشکلاتی که از سال گذشته تاکنون وجود داشته، مجهز نبودن اتاق عمل دوم این بیمارستان بوده که به گفته فرماندار این شهرستان این مشکل سبب شده که گاه دو عمل جراحی در همان اتاق عمل موجود انجام شود و این امر ممکن است خطراتی را برای بیماران به همراه داشته باشد.

پورزارعی می‌گوید: تجهیز اتاق عمل اول این بیمارستان سبب شده که در 6 ماه گذشته 600 عمل جراحی در این بیمارستان انجام شود و همین مسئله سبب شده که رفت‌وآمد مردم برای جراحی‌های ساده به شهرستان‌های اطراف نظیر فیروزآباد، کازرون و شیراز کاهش یابد.

به گفته فرماندار شهرستان فراشبند تجهیز اتاق عمل دوم به 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد و در صورتی که خیران و دانشگاه علوم پزشکی شیراز همت کنند، اتاق عمل دوم این بیمارستان نیز راه‌اندازی می‌شود.

کمبود تخت بیمارستانی؛ هر 2100 نفر یک تخت

براساس اعلام وزارت بهداشت در ایران به طور تقریبی برای هر هزار نفر یک تخت وجود دارد، در صورتی که با توجه به جمعیت فراشبند در این شهرستان به ازای هر 2100 نفر یک تخت بیمارستانی وجود دارد و این مسئله یکی دیگر از مشکلاتی است که فرماندار این شهرستان در گفت‌وگو با تسنیم به آن اشاره می‌کند.

آنطور که پورزارعی می‌گوید: کمبود تخت در بیمارستان امام هادی (ع) فراشبند در صورتی است که این بیمارستان از نظر فضا محدودیتی برای توسعه و افزودن تخت ندارد.

مسعود جوکار، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند نیز بر این باور است که در بلند مدت مشکل کمبود تخت در این شهرستان محسوس‌تر می‌شود، به گفته وی در حال حاضر ضریب اشغال تخت‌های این بیمارستان 50 درصد است و ضریب اشغال تخت‌های یک بیمارستان ارتباط مستقیم با تعداد متخصصان حاضر در آن در بیمارستان دارد.

کمبود متخصص آذرماه برطرف می‌شود

جوکار می‌گوید: به عبارتی اگر مشکل کمبود متخصص در این شهرستان برطرف شود ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه کمبود تخت بیشتر خود را نشان می‌دهد.

یکی دیگر از مشکلاتی که مردم شهرستان فراشبند با آن روبه‌رو هستند، نبود سی تی اسکن در بیمارستان این شهر است و این امر سبب شده که بسیاری از مردم به تنها دستگاه سی تی اسکن در شهرستان فیروزآباد مراجعه کنند و ماه‌ها در نوبت باشند.

علاوه بر آن اگر کسی نیاز اورژانسی به سی تی اسکن داشته باشد باید فاصله 175 کیلومتری تا شیراز را طی کند تا بتواند از این خدمات درمانی بهره گیرد. مسعود جوکار، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند می‌گوید: استانداردهایی که برای تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه سی تی اسکن تعریف شده مانع از این است که بیمارستان امام هادی (ع) به این دستگاه مجهز شود.

بنا به استانداردهای تعریف شده در وزارت بهداشت و برنامه سوم توسعه تنها بیمارستان‌های شهرستانی می‌توانند از تجهیزاتی نظیر سی تی اسکن برخوردار شوند که بخش تخصصی جراحی مغز داشته یا از وجود متخصص جراحی مغز و اعصاب برخوردار باشند.

کمبود متخصص به ویژه در زمینه جراحی‌های عمومی، جراحی زنان، ارتوپد و مغز و اعصاب از دیگر مشکلات درمانی شهرستان فراشبند است که جوکار نیز به آنها اذعان می‌کند و می‌گوید: بنا بر قول وزارت بهداشت تا آذر ماه این مشکل تا حدودی برطرف می‌شود و جراح عمومی و زنان و متخصص بیهوشی به کادر درمانی این بیمارستان اضافه می‌شوند.