جراحی سرطان پیشرفته مثانه در بیمارستان امام رضا (ع) لارستان

فردی 61 ساله به‌دلیل خونریزی شدید به اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) شهر لار مراجعه می‌کند.

حامد رجایی متخصص «اورولوژی» حاضر در اورژانس بیمارستان به علت رؤیت خون در ادرار دستور انتقال بیمار را به اتاق عمل، برای بررسی وضعیت مثانه با عمل «سیستوسکپی» می‌دهد.

در حین این بررسی پزشک متوجه یک توده بزرگ در ناحیه مثانه با طول تقریبی 15 سانتی‌متر شده و تشخیص سرطان پیشرفته مثانه قطعی می‌شود.

رجایی مجبور به بازگشت بیمار به بخش می‌شود و تنها راه چاره برای قطع خونریزی را برداشتن مثانه و خارج کردن آن از بدن بیمار تشخیص می‌دهد.

در مدت حضور مریض در بخش با توجه به خونریزی شدید بیمار مجبور به دریافت دو واحد خون می‌شود که پس از صحبت با همراهان او و توجیه آنان از وخامت اوضاع، این بیمار مورد عمل جراحی دو ساعت و 15 دقیقه‌ای قرار می‌گیرد.

هر چند امکان این وجود داشت که از روده بیمار یک مثانه مصنوعی ایجاد کرد اما با توجه به وخامت حال بیمار و افزایش زمان عمل از این مورد صرف نظر شد.

بنا به اعلام رجایی حال عمومی بیمار بسیار خوب است و تا چند روز دیگر از بیمارستان مرخص می‌شود.

رجایی که جراحی سرطان پیشرفته مثانه را برای نخستین بار در لارستان انجام داده، دارای تخصص «اورولوژی» است که پنج سال دوره تخصص خود را در بیمارستان لبافی‌نژاد تهران پشت‌سر گذاشته و دوران تحصیل را در دانشگاه شهید بهشتی به پایان رسانده است.