احیای بختگان اولویت نخست فارس در شورای عالی آب است

سیدمحمدعلی افشانی صبح امروز در جلسه شورای اداری شهرستان استهبان که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: شورای عالی آب استان فارس به زودی تشکیل و با برنامه‌ریزی‌ها و همچنین جلسات کارشناسی تخصصی برگزار شده مشکلات آب این استان در آن مطرح می‌شود.

افشانی از دیگر محورهای مهم قابل طرح در نشست شورای عالی آب برای رفع مشکلات استان فارس را  پرداخت حق نکاشت به کشاورزان و رهاسازی آب به تالاب‌ها، استفاده از پساب شهرها برای فضای سبز و صنعت شهرستان‌ها و همچنین استفاده آب از دریا برای صنعت، کشت‌های گلخانه‌ای و برخی محصولات کشاورزی عنوان کرد.

استاندار فارس با اشاره اینکه بحران آب فارس در حال تبدیل شدن به بحران اجتماعی بوده و باید برای آن چاره‌اندیشی شود خاطرنشان کرد: برداشت‌‌های بی‌رویه سبب شده تا عمق آب در برخی مناطق شهرستان استهبان به کمتر از 500 متر برسد.

افشانی همچنین تصریح کرد: برای صرفه‌جویی در آب کشاورزی نیز امسال طرح آبیاری نوین در  30 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان استهبان اجرا می‌شود که 85 درصد هزینه را دولت و مابقی را کشاورز پرداخت می‌کند.

رئیس شورای اداری استان فارس با اشاره به اینکه  این مهم‌ترین اقدامی است که در استان فارس برای صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب کشاورزی انجام می‌شود بیان کرد: در راستای این طرح باید توجه داشت که باید هدف مهم در صرفه‌جویی آب باشد و سطح زیرکشت آب نیز افزایش نیابد.

استاندار فارس به موضوع آب‌رسانی در روستاهای این استان اشاره و تصریح کرد: در این طرح آبرسانی به یکهزار روستای استان فارس  در نظر گرفته شده که باید با توجه به مشکلات موجود در دو روستای شهرستان استهبان، آبرسانی به این روستاها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

افشانی همچنین با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در این استان برای رفع موانع تولید و همچنین ایجاد اشتغالزایی گفت: در این زمینه 100 کاگروه ارتقای تولید در فارس تشکیل شده که نتیجه آن نیز اجرای 319 طرح با تخصیص تسهیلات 446 میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: استان فارس با اجرای این طرح‌ها در زمینه ارتقای تولید و افزایش بهره‌روی و همچنین رفع مشکلات کارخانه‌ها استان نخست کشور است.

استاندار فارس گفت: در زمینه طرح‌های دانش‌بنیان نیز 52 طرح به تایید معاونت علمی و فناوری رسیده است و شهرستان‌های مختلف نیز باید تلاش کنند تا در این موضوع عقب نیفتاده و سهم ویژه‌ای داشته باشند.

افشانی در مورد صادرات استان فارس نیز گفت: این استان در شش ماهه نخست امسال از رشد  104 درصدی برخوردار بوده است که باید با رفع مشکلات اتصال به دریا به دنبال افزایش صادرات باشیم.

استاندار فارس همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و اینکه مدیون آنان هستیم، گفت: امروز باید مسئولان مردم را ارباب خود دانسته و به عنوان خدمتگذار به دنبال رفع مشکلات آنان باشند.

وی افزود: برخی کارها است در یک روز قابل حل است اما در برخی مواقع در یک ماه و حتی یکسال نیز به انجام می‌انجامد که این شایسته نیست.

استاندار فارس همچنین با اشاره به وحدت و همدلی امام جمعه، فرماندار و نماینده این استهبان در رفع مشکلات این شهرستان اظهار داشت: در استهبان قدم‌های موثری برای رفع مشکلات برداشته شده است.

سیدمحمدعلی افشانی با بیان اینکه مشکلات این شهرستان در بخش‌های مختلف دنبال می‌شود تصریح کرد: مهم‌ترین طرح در این شهرستان تعطیل شدن قطعه‌ای از راه‌آهن گلگهر به شیراز است که امیدواریم با برنامه‌ریزی مشکلات این طرح رفع شود.

استاندار فارس با اشاره به اینکه بنا نبود این طرح تعطیل شود افزود:  قرار بود که دیون پیمانکار از محل اوراق خزانه اسلامی پرداخت شود اما با توجه به مطالبات زیاد پیمانکار دچار مشکل شد.