آش های کارده و آخرک کازرونی ها ملی می‌شود

محمدرضا معینی در حاشیه برگزاری جشنواره خوراک های سنتی فارس گفت: در پخت این دو آش سنتی کازرون، فرآوری صورت می گیرد و این مسئله یکی از معیارها و شاخصه های ثبت ملی خوراک ها می باشد.به گفته وی، به رغم قدمت این دو آش سنتی همچنان در شهرستان طبخ می شود و به نوعی جزو خوراک های اصلی مردم کازرون به شمار می رود.معینی تصریح کرد: به دلیل وجود سبزی کارده در منطقه زاگرس جنوبی به ویژه شهرستان کازرون، آش کارده یکی از آش های سنتی شهرستان محسوب می شود؛ آشی که در آن سبزی فرآوری می شود.

وی همچنین اضافه کرد: تهیه آش آخرک نیز دارای مراحل مختلفی است که یکی از اصلی ترین مراحل پخت آن، شیرین کردن میوه آخرک است.

بنا بر این گزارش بادام کوهی - اَلوک - آخرک - پاسورک از جمله نامهای این دانه روغنی است. برای پختن آش مجک ، آخرک شیرین نشده را به همان صورتی که از درخت چیده اند با یک سنگ روی سطح تمیزی می کوبند تا مغز و پوستش در هم شود سپس آن را در یک هاون تمیز و بزرگ می ریزند و آنقدر می کوبند تا کاملا نرم و پوست و مغز آن چنان خرد و مخلوط شود تا اگر در دست فشار دهند ، روغن مغز آخرک از آن بچکد.

هرچه آش بیشتر بجوشد ، روغن آخرک بیشتر بیرون آمده و چرب تر میشود . این آش احتیاج به هیچگونه چاشنی ، ادویه و حتی نمک ندارد ، چون با خرما و شکر می خورند . آش مجک بیشتر در زمستان پخته می شود و هر چند روز که بماند ، روز به روز خوشمزه تر می شود