آب دریای عمان برای نجات فارس به مناقصه می‌رود

رحیم میدانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دستورالعمل برداشت آب از دریا توسط سرمایهگذاران بخش خصوصی اول آذر ماه امسال از سوی وزیر نیرو ابلاغ شده است، گفت: پس از ابلاغ این دستورالعمل به شرکتهای آب منطقهای استانها قرار بر این شد اقدام به شناسایی و ساماندهی شرکتهای بخش خصوصی برای شیرینسازی آب دریا کنند.

وی افزود: در این برنامه سعی شده است که بخش خصوصی حمایت شود تا متقاضیان بتوانند برای برداشت آب دریا اقدام کنند و آن را با نرخ تضمینی به فروش برسانند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه حدود 2.65 میلیارد مترمکعب آب از دریا برداشت میشود،گفت: در حال حاضر به طورکلی سالانه 400 میلیون متر مکعب آب دریا شیرینسازی میشود که عمدتا در سواحل استان بوشهر و بندرعباس مصرف میشود.

به گفته وی مجوزهایی درخصوص آب شیرینکنها داده شده است که حجم این مجوزها در حال حاضر 1.4 میلیارد متر مکعب است.

میدانی ادامه داد: در حال حاضر قیمت آب خریداری شده از بخش خصوصی برای هر متر مکعب 3 تا 6 هزار تومان است اما پولی که به طور متوسط سالانه از مردم دریافت میشود 570 تومان برای هر متر مکعب است بنابراین برای جبران این مابه التفاوت ردیف بودجهای با نام خرید تضمینی ایجاد شده است که پول سرمایهگذار را از این ردیف پرداخت میکنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا همچنین با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس روزانه 20 میلیون متر مکعب آب از دریا برداشت، نمکزدایی و شیرینسازی میکنند،گفت: سالانه این عدد حدود 7 میلیارد مترمکعب میشود این در حالی است که به دلیل اینکه فعلا شیرینسازی آب دریا اقتصادی نیست این عدد در کشور 400 میلیون مترمکعب در سال است.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه های وزارت نیرو برای شیرینسازی آب دریا و انتقال آن برای مصرف آب شرب این است که به شهرهای جنوب استان فارس از این طریق اقدام شود.

میدانی ادامه داد: قرار است مناقصه انتقال آب از طریق دریای عمان و شیرینسازی آن اوایل سال 96 فراخوان شود. به گفته وی قرارگاه خاتمالانبیاء نیز به تازگی اعلام آمادگی کرده است که میتواند سالانه یک میلیارد متر مکعب آب شیرینسازی کرده و به وزارت نیرو تحویل دهد اما باید متقاضی این میزان آب در کشور وجود داشته باشد که این پیشنهاد مورد قبول واقع شود.

 

وزارت جهاد مکلف به تعیین الگوی کشت مناسب با وضعیت هر منطقه شد

میدانی همچنین درخصوص مکلف شدن مجدد وزارت جهاد کشاورزی برای کشت متناسب با شرایط کشور و وضعیت آب و هوایی هر منطقه خبر داد و گفت: به تازگی و بعد از اینکه وزارت جهاد در سال 89 مکلف شده بود که متناسب با وضعیت آب و هوایی کشور و هر منطقه الگوی کشت تدوین و طراحی کند مجددا مکلف شده است تا متناسب با شرایط کشور و وضعیت آب و هوای هر منطقه الگوی کشت بهینه و متناسب با آن منطقه طراحی کند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: در ماده 6 قانون بهرهوری کشاورزی به وزارت جهاد 6 ماه مهلت داده شده بود که روی الگوی کشت کار کند تا وزارت نیرو به تحویل حجمی آب اقدام کند،بنابراین سئوال ما این است چرا باید در خارج از گیلان برنج کشت شود. برای یکبار هم که شده تکلیف این اقدامات مشخص شود تا وزارت نیرو به تحویل حجمی آب اقدام کند.

وی درخصوص پروژههای آبی اجرا شده در لایحه بودجه 96 گفت: در لایحه بودجه سال 96 بالغ بر 717 پروژه آبی اجرا خواهد شد که اعتبارات لازم برای این پروژهها 6700 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال 95 حدود 7 درصد رشد داشته است.

کاهش 11 میلیارد مترمکعب از مصارف آب در برنامه ششم

میدانی در خصوص اینکه غریب به 3 سال در بخش آب تلاش شد و همه پذیرفتند که باید یک اجماع ملی برای بخش آب کشور ایجاد شود،گفت: در ماده 45 برنامه ششم توسعه مقرر شده است که 11 میلیارد مترمکعب از مصارف آب باید کاهش یابد، بنابراین با این اجماع ملی موفقیت بزرگی برای بخش آب کشور ایجاد خواهد شد که همانا شاهد توسعه پایدار در کشور خواهیم بود.

معاون وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد شورای نگهبان ماده 45 برنامه ششم را تایید و ابلاغ کند تا از منابع آب کشور صیانت شود، چرا که تاوان از دست رفتن منابع آب را داریم با فرونشستهای زمین پرداخت میکنیم.

وی درخصوص اینکه برای بخش آب روستایی علیرغم تمام مشکلات ردیف ملی نداشتیم، افزود: در سال 93 موفق شدیم یک ردیف ملی برای آب روستایی ایجاد کنیم به طوری که برای سال آینده 1200 میلیارد تومان برای تامین آب شرب روستایی ایجاد شده است.

میدانی ادامه داد: درسال 94 موفق شدیم 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آب شرب روستایی اخذ کنیم و امیدواریم که در ماههای آتی علاوه بر این 1200 میلیارد تومان و 500 میلیون دلار صندوق توسعه ملی برای آب شرب روستایی تخصیص پیدا کند که البته تمام 500 میلیون دلار تخصیص پیدا کرده است.

 

جلوگیری از 792 میلیون مترمکعب اضافه برداشت آب

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به طرح تعادلبخشی سفرههای آب زیرزمینی گفت: امسال باید برداشت یک میلیارد مترمکعب آب از طریق چاههای غیرمجاز کاهش پیدا کند که تا این لحظه 792 میلیون مترمکعب از اضافه برداشت آب جلوگیری شده است.

به گفته وی در حال حاضر 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم که 130 هزار حلقه چاه مربوط به چاههایی هستند که بیشترین اضافه برداشت را دارند.

میدانی ادامه داد: هدف ما کاهش برداشتهای غیرمجاز از چاهها و منابع آب زیرزمینی است چرا که در حال حاضر 6 میلیارد مترمکعب بیلان منفی آب در کشور داریم.

آغاز عملیات باروری ابرها/ رد ادعای مسئولان وزارت جهاد کشاورزی

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از آغاز عملیات باروری ابرها در 8 استان کشور خبر داد و گفت: از 10 آبان ماه امسال عملیات باروری ابرها در 8 استان فارس، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، خوزستان، چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه ارزیابی موفقیتآمیز بودن بارور شدن ابرها چه زمانی منتشر خواهد شد گفت: ارزیابی باروری ابرها به دانشگاه تهران سپرده شده است که هنوز زمان آن مشخص نیست و باید اذعان کرد که باروری ابرها حداکثر 15 درصد موفقیتآمیز خواهد بود. یعنی اگر بارشها صد میلیمتر بخواهد انجام شود با باروری ابرها 500میلیمتر به 115 میلیمتر افزایش بارش خواهیم داشت پس باروری ابرها معجزه نمیکند.

میدانی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مسئولان ارشد وزارت جهاد اعلام کردند که مصرف آب در بخش کشاورزی از 90 درصد به 60درصد کاهش یافته است آیا این اظهارات را قبول دارید، گفت: در تمام دنیا مصرف آب کشاورزی 70 درصد است پس اینکه گفته میشود مصرف آب بخش کشاورزی در ایران به 60درصد رسیده است درست نیست.

 

سال آبی خوبی نداریم

وی در خصوص سال آبی جدید که از اول مهر آغاز شده گفت: از اول مهر تا 26 دی ماه سال جاری بارشها به گونه ای بوده است که باید گفت سال ابی خوبی نداشتهایم هر چند هواشناسی پیشبینی کرده ماههای اسفند، فروردین و اردیبهشت نرمان خواهد بود اما دمای هوا بیش از 1.5درجه نرمال پیشبینی شده است.

میدانی افزود: کل بارندگی در کشور 53 میلیمتر بوده است به طوری که سال گذشته تا همین امروز بارشها 127 میلیمتر بوده است که این آمار نشان میدهد سال گذشته بارشها 2.4 برابر امسال بوده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه بارشها در حوضه خلیج فارس و دریای عمان 51درصد نسبت به درازمدت منفی بوده است، ادامه داد: ورودی آب به سدها نیز در سال جاری تاکنون 7 میلیارد مترمکعب بوده است که نسبت به سال گذشته 4 میلیارد مترمکعب کاهش داشته است. بنابراین با کاهش ورودی آب به سدها آبگیری سدها نیز به تاخیر خواهد افتاد.