پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس به یونسکو ارسال می‎شود

مصیب امیری اظهار داشت: پرونده منظر باستان‎شناسی ساسانی فارس با 3 سال کار پژوهشی و کارشناسی توسط باستان‎شناسان، فیلمبرداران، مستندسازان و محققان و بامدیریت معاونت میراث فرهنگی کشور تهیه شد.

وی افزود: پرونده ساسانی از فیروزآباد شروع می‎شود و تا بیشاپور و سروستان ادامه دارد که شامل مجموعه‎ای وسیع از جمله کاخ، شهر و غار است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با تاکید براینکه پرونده ثبت محور ساسانی سندی برای مدیریت نظارت و بررسی بهتر از این منطقه است، گفت: این پرونده فردا ( 3 بهمن ماه ) برای ثبت جهانی در سال 2018  به سازمان جهانی یونسکو ارسال می‎شود. 

امیری بیان کرد : در راستای ارسال پرونده ثبت جهانی محور ساسانی  میراث فرهنگی استان فارس اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد و نسبت به مستندسازی و مرمت اضطراری این بناها برای ثبت جهانی اقدام کرد. 

وی با اشاره به اینکه آثار ساسانی دارای ویژگی‎های منحصر به فردی هستند و تنها بنای گنبددار به شمار می‎روند، اظهار داشت: در این باره میراث فرهنگی اقداماتی نسبت به تهیه حریم، مرمت و شاخصه‎هایی که برای ثبت جهانی یک بنا لازم است، انجام داد. 

امیری گفت: بیشترین آثار دوره ساسانی در فارس به ویژه در شهرستان‎های فیروزآباد، کازرون و سروستان قرار دارد که از جمله این آثار می‎توان به قلعه دختر فیروزآباد، کاخ فیروزآباد، کاخ سروستان و تنگ چوگان اشاره کرد. 

مدیرکل میراث فرهنگی فارس بیان کرد: اکثر محققان دوره تاریخی ساسانیان را مبتکر اصول شهرسازی و معماری می‎دانند که معماران در این دوره  با ساختن طاق‎های گنبدی و تالارهای وسیع بدون ستون و همچنین ساخت طاق‎های آجری به جای پوشش مسطح و چوبی جلوه‎ای نو را خلق کردند. 

امیری درباره شهر تاریخی بیشاپور نیز گفت: شهر تاریخی بیشاپور به صورت مستطیلی و برای نخستین بار در دوره ساسانیان طرح‎ریزی شده است. 

وی با اشاره به منحصر به فرد بودن قلعه دختر فیروزآباد اظهار داشت: اردشیر بابکان قلعه دختر فیروزآباد را به صورت یک دژ تدافعی برای عدم طغیان بر علیه اردوان پنجم اشکانی ساخت این قلعه از سه طرف دارای سراشیبی تندی است که به درگاه تنگاب منتهی می‎شود و در راس آن قلعه دختر در سه طبقه بنا شده است.