به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، فارغ از ويژهبرنامههايي كه در روز معلم به روي آنتن شبكههاي راديو و تلويزيوني ميروند، رسانه ملي كه از آن به عنوان دانشگاه ياد ميشود، در برنامههايش كمتر نگاهي موشكافانه به سيستم آموزش و پرورش در ايران و به تبع آن معلمان داشته است و در مجموعههاي نمايشي انگشتشماري كه دربارهي اين صنف به روي آنتن ميبرد، كمتر به معلمان به عنوان شخصيتهاي محوري كه ميتواند مشكلات و مسائلشان را مطرح كند، پرداخته است.

معلمان به عنوان یکی از صنوف مهم و حساس در جامعه، در حالی در تلویزیون و رادیو مهجور مانده‌اند که رسانه به عنوان یکی از اهرم‌های آموزشی می‌تواند قدم‌های مثبتی در جهت تکمیل آموزش یا بهبود وضعیت کاری و معیشتی معلمان و همچنین وضعیت آموزشی در کشور بردارد.

تلویزیون در این سال‌ها با ساخت‌ سریالی چون «آسمان همیشه ابری نیست» تا حدودی سعی در رفع این نقیصه داشت. این مجموعه که توسط پوررحمانی تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی قدیمی «سیمای مدرسه» ساخته شده بود، هرچند به مسائل و مشکلات دانش‌آموزان گرایش بیشتری داشت، اما نگاهی نیز به معلمان داشت و تلاش می‌کرد به صورت واقع‌گرایانه‌تری به معلمان بپردازد و قدم‌هایی در جهت پررنگ‌تر کردن چهره‌ی معلم در رسانه ملی بردارد.

اما از جمله سریال‌های ایرانی که توانست شخصیتی جذاب از معلم ارائه دهد «قصه‌های مجید» ساخته کیومرثپوراحمد است که ساخت آن هم به سال‌ها قبل برمی‌گردد. بخش قابل توجهی از داستان «قصه‌های مجید» ‌ در مدرسه اتفاق می‌افتاد و تعامل مجید با معلمان و ناظم مدرسه‌ طنز مفرحی را برای مخاطبان این سریال فراهم می‌کرد.

«بچه‌های مدرسه همت» دیگر سریال موفقی بود که طی سال‌های گذشته با موضوع مدرسه و آموزش و پرورش ساخته شد. این سریال که از نخستین کارهای رضا میرکریمی کارگردان سینما محسوب می‌شود، در مدرسه‌ای شبانه‌روزی می‌گذشت که مهران رجبی در آن نقش ناظم مدرسه را داشت.

آخرین سریالی که تلویزیون با موضوع معلم پخش کرد، «مدرسه ما» بود که در نوروز روی آنتن رفت. این سریال درباره‌ی دانش‌آموزان کلاس سوم(ج) مدرسه راهنمایی چمران بود که دردسرها و مشکلاتی را برای مدرسه ایجاد می‌کنند. کیهان، معلم جدید ادبیات که در میانه سال جایگزین معلم قبلی شده است تغییراتی را در شرایط مدرسه ایجاد می‌کند.

سریال نوروزی «چک برگشتی» هم امسال درحالی روی آنتن رفت که هومن برق‌نورد در آن نقش یک معلم را بازی می‌کرد و یوسف صیادی نیز ناظم مدرسه بود. «چک برگشی» مستقیما به معلم نپرداخت اما در طول داستان، نگاهی به این صنف و مشکلات آن‌ها داشت.

خندهبازار نيز در نوروز امسال، در آيتم انشاء به شكل انتقادي مشكلات معلمان را مطرح كرد. اين آيتم طنز در قالب انشايي به دانشآموزان، بخشي از مشكلات جامعه و معلمها را مطرح ميكرد.