به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، برخورد اجرام كوچك آسماني كه اجزاي اصلي سيارات محسوب ميشوند، احتمالا باعث ايجاد اين حلقه غبارآلود كوارتز در جريان شكلگيري سيارات در اطراف ستاره شده است.

بر اساس مشاهدات تلسکوپهای آکاری ژاپن و اسپیتزر، ‌این ویژگی جالب و جدید یک سیستم ستاره‌ای می‌تواند درهای جدیدی را برای تحقیقات در مورد طبیعت کانی‌شناسی منظومه‌های ستاره‌ای بگشاید.

از زمان کشف اولین سیاره فراخورشیدی «۵۱ Pegasi b» در سال ۱۹۹۵، تاکنون حدود ۷۰۰ سیاره که در اطراف ستاره‌های دیگری بجز خورشید گردش می‌کنند، شناسایی شده‌اند. درک منشا و تکامل سیارات فراخورشیدی به یکی از داغ‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات در ستاره‌شناسی جدید تبدیل شده است.

طبق یک سناریوی جدی قابل قبول از شکل‌گیری سیارات، سیارات صخره‌ای مانند زمین در پی تجمع غبار کیهانی ایجاد شده و سپس به رشد خود به عنوان یک انباشت از اجرام آسمانی در اطراف ستاره‌های جوان ادامه داده است. میزان قابل توجهی ازغبار می‌تواند از برخوردهای اجرام آسمانی در اطراف ستاره‌های رشته اصلی در مرحله آخر فرآیند شکل‌گیری سیاره تولید شده باشد.

نور جذب شده از ستاره مرکزی به گرم کردن توده‌های غبار و بازتاب انرژی خود در طول موجهای مادون قرمز می‌پردازد. در سایه این اطلاعات، محققان بر آن شده‌اند که تحقیقات اولیه خود را بر بررسی ستاره‌هایی متمرکز کنند که از یک صفحه در اطراف خود برخوردارند. آنها از یک نقشه جدید مادون قرمز از کل آسمان توسط آکاری برای این منظور استفاده می‌کنند.



این محققان در پژوهشهای خود دریافتند که ستاره HD ۱۵۴۰۷A در صورت فلکی برساووش با فاصله ۱۸۰ سال نوری از زمین به تابش نور مادون قرمز بسیار درخشانی نسبت به نور مرئی خود می‌پردازد. از آنجایی که این ستاره، یکی از ستارگان رشته اثلی بوده، برخوردهای فعال اجرام ریز آسمانی در اطراف آن می‌تواند منجر به تولید مقادیر زیادی از غبار و در نتیجه تابش نور مادون قرمز شود.

مشاهدات آنها توسط اسپیتزر نشان داده که حداقل ۱۰۰ تریلیون تن از ذرات ریز غبار کوارتز در مدار این ستاره وجود دارد.

این اولین پژوهشی است که نه تنها به نمایش حضور صفحه غبار کوارتز در اطراف یک ستاره رشته اصلی پرداخته بلکه همچنین میزان دقیق این مواد و چگونگی توزیع آنرا نیز تعیین کرده است.

غبار كوارتز در جهان تا حدي نادر بوده و هنوز مشخص نشده كه چگونه در اطراف HD ۱۵۴۰۷A شكل گرفته است. از آنجايي كه پوسته زمين از ميزان زيادي از مواد معدني كوارتز مانند برخوردار بوده، بنظر ميرسد كه اين صفحه غبار نيز از برخورد لايههاي سطحي اجرام صخرهاي بزرگ با ديگر اجرام ريز در اطراف ستاره بوجود آمده باشد.