واکنش عموهای فیتیله‌ ای به حادثه خرم‌دره

به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، محمد مسلمي درباره نشاط در كودكان اظهار كرد: دنياي كودكان دنياي پر انرژي و تخيل است و براي اينكه بچههايي كه در محيطي مانند آپارتمان زندگي ميكنند بايد شرايطي فراهم شود كه منزوي بودن آنان كنار برود.

وی افزود: تلویزیون، مدرسه و خانواده هر کدام به نوعی می‌توانند در این جریان سهیم باشند و باید روی فرهنگ خانواده که مهمترین بخش است بیشتر کار شود که پدر و مادرها در کنار بچه‌ها، خود را بچه ببینند و سن خود را کوچک کنند تا بتوانند ارتباط بهتری با کودکان برقرار کنند.

مسلمی خاطرنشان کرد: در مقوله‌هایی مثل سینما و تئاتر در کشورهای دیگر کارهای زیادی انجام می‌شود و به هر کشوری که می‌رویم می‌بینیم که بحثکودکان حرف اول را می‌زند اما اینجا به دلیل اینکه دنبال طرح‌هایی زودبازده هستیم، روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم، که اگر روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری شود ۱۰۰ درصد در آینده جامعه سالمی خواهیم داشت.

وی با اشاره به ضعف برنامه‌های این روزهای تلویزیون برای کودکان خاطرنشان کرد: الان کارتون‌ها بچه‌ها را به سمت جنگ و همان اهدافی که در دنیا دنبال می‌شود، هدایت می‌کند که از آن سادگی و صمیمیت و یک رنگی در حال خارج شدن هستند ولی ما مجبوریم با شرایط، ولی به نحو درست جلو برویم.

مسلمی در ادامه افزود: در حال حاضر در بدترین شرایطی هستیم که بچه‌های ما را تهدید می‌کند و برنامه‌هایی که ساخته می‌شود باید کارشناسی شود که بتوانند خوراکی که بچه‌ها می‌خواهند به آنان بدهند وگرنه به سراغ سی‌دی‌های خارجی که وارد می‌شود می‌روند. از این خطراتی که ما را تهدید می‌کند را باید با ساخت برنامه‌های شاد جلوگیری کنیم اما الان هم بعضی اوقات جلوی شادی برنامه‌ را می‌گیرند و باید ببینیم این در عوض چیست و آیا وقتی این کار را بکنیم بچه‌های ما سالم می‌مانند؟

وی ادامه داد: باید نگاه اساسی برخاسته از دین داشته باشیم که البته در حال فاصله گرفتن از آن هستیم و به سمت شعار می‌رویم که اگر این بحثبه صورت عملی اتفاق بیفتد همان پیشگیری است ولی متاسفانه امروزه بیشتر به سمت شعار رفته‌ایم نه عمل.

بازیگر گروه عموهای فتیله‌یی خاطرنشان کرد: بیشتر برنامه‌هایی که ساخته می‌شود کارشناسی نمی‌شود و می‌بینیم که ضررش برای بچه‌ها بیشتر است و این برنامه‌ها خوب نیست و که بچه‌ها کارتون‌های خارجی را که به شکل‌های مختلف وارد می‌شود، می‌بینند و در آن رنگ و دنیای تخیل‌شان را می‌بینند و اگر ما هم باشیم به آن سمت می‌رویم.

مسلمی درباره عدم پخش زنده برنامه فیتیله و پخش قسمت‌های گلچین آن از تلویزیون ابراز کرد: دیگر نمی‌خواهیم برنامه زنده داشته باشیم و قصد داریم برنامه را به شکل مطلوب‌تری اجرا کنیم که فضای بیشتری به ما بدهند و اگر هم بشود شهر فیتیله‌یی را راه‌اندازی کنیم.

وی در خصوص سری جدید برنامه فیتیله عنوان کرد: در سری جدید قصد داریم بیشتر رویکرد آموزشی داشته باشیم و بچه‌ها ما را الگو قرار دهند ولی با همان نگاه شاد و متنوع قبل، و امیدواریم بتوانیم تاثیری مثبت در روابط بچه‌ها با جامعه و خانواده داشته باشیم.

مسلمی درباره‌ حادثه‌ای که در برنامه خاله شادونه در خرم‌دره رخ داد، عنوان کرد: می‌توان از زوایای مختلف به این حادثه‌ تلخ نگاه کرد که از آن جمله می‌شود به بحثفرهنگی اشاره کرد که در بعضی شهرها آن قدر برنامه اجرا نمی‌شود که وقتی یک هنرمند در آنجا حضور پیدا می‌کند مردم زیادی و بیشتر از ظرفیت سالن وارد آن می‌شوند و یا اینکه تمهیدات امنیتی اندیشیده نشده است.

***

در ادامه حمید گلی در خصوص شادی بچه‌ها و کودکان بی‌سرپرست در ایران، اظهار کرد: در رابطه با شادی بچه‌ها عوامل زیادی موثر است اما در خصوص بچه‌های بی‌سرپرست این موضوع قدری متفاوت است اما در مجموع زیرساخت‌هایی لازم است و در شرایط کنونی پدر و مادر مشغول و درگیر گرفتاری‌های اقتصادی و خانوادگی هستند باعثشده که بزرگ کردن کودکان فقط رفع تکلیف باشد و ما فقط بچه‌ها را بزرگ می‌کنیم تا ازدواج کنند و از حیطه زندگی ما بیرون ‌روند و شاید به خاطر بحثماشینی شدن زندگی، بحثرسیدگی‌های روحی کمرنگ شده است.

وی افزود: در این نابسامانی بچه‌های بی‌سرپرست بیشتر آسیب می‌بینند اما در سفرهایی که در سطح کشور داشتیم شاهد رخ دادن اتفاق‌های خوب و کارهای زیرساختی بوده‌ایم.

گلی در خصوص اهمیت رسانه، اظهار کرد: نقش رسانه مانند سلسله اعصاب بدن است که اگر آلارم‌ها و هشدارها به مغز نرسد هیچ حرکت تدافعی و رو به جلویی نخواهیم داشت و امیدواریم مسایل در رسانه به شکل صادقانه به مسوولان برسد و تاثیر خود را بگذارد.

***

علی فروتن نیز در خصوص چگونگی شکل‌گیری گروه و رمز ماندگاری آن، ابرازداشت: روز اول گروهی پنج نفره داشتیم که دو نفر نتوانستند همراه ما باشند و ما سه نفری کار را شروع کردیم و نگاه ما از روز اول نگاهی به آینده‌ای روشن بود و اینکه ما متعلق به کودکان هستیم و خدا هم از همان ابتدا لطف خاصی به ما داشت.

وی در ادامه افزود: ما در گروه این نگاه را نداریم که بیاییم و نقاط ضعف یکدیگر را ببینیم بلکه نقاط قوت یکدیگر را دیدیم و اگر از طرف گروه ضعف‌هایی گفته شد باعثخوشحالی ما بود که از دهان بچه‌های گروه خود نقاط ضعف را برای برطرف کردن آن می‌شنویم.

فروتن بیان کرد: نگاه ما فقط به بچه‌ها نبود؛ ما به خانواده نگاه کردیم و توانستیم با پدر و مادرها ارتباط برقرار کنیم و وقتی پدر و مادرها به ما اعتماد می‌کنند می‌دانند که برنامه ما، برنامه‌ای نیست که نقشه‌ای پشت آن باشد.

وی در خصوص اینکه چرا کار با بچه‌ها را انتخاب کرده‌اند، تصریح کرد: صادق‌ترین و پاک‌ترین موجودات روی زمین بچه‌ها هستند، اگر انتقادی می‌کنند واقعا قلبی است و اگر می‌گویند دوستت دارم هم واقعا دوست داشتنشان قلبی است و مجبور نیستند به خاطر یک سری روابط بزرگانه، از این واژه‌ها استفاده کنند.

وی با مقایسه مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست در بهزیستی و مراکز غیر دولتی مانند گلستان علی(ع) ابراز کرد: به پرورشگاه‌های زیادی که زیر نظر دولت هستند و بهزیستی وظیفه نگهداری از کودکان بی سرپرست را به عهده دارند سر زده‌ایم و در آنجا بچه‌ها فقط بزرگ می‌شوند و اگر آموزشی هم هست مانند سربازخانه با بچه‌ها برخورد می‌شود، اما در مراکزی مانند گلستان علی(ع) این گونه نیست و در مقایسه با چنین جایی در اصل کودکان ما هستند که بی‌سرپرستند، چرا که ما از صبح تا شب سر کار هستیم ولی در این گونه موسسات افراد لحظه به لحظه با بچه‌ها زندگی می‌کنند.
کد مطلب: ۲۲۲۶۴۵
پربیننده ترین عناوین
۱. تکمیلی / برنامه خاله شادونه سه کودک را به کشتن داد
۲. محل تولد حضرت فاطمه(س) / عکس
۳. شگردهای فرقه انحرافی " ریکى " برای جذب دختران و زنان مطلقه
۴. فروش فحشا در میدان انقلاب
۵. کاریکاتور / تفاوت روز زن با روز مرد!


پر بحثترین عناوین
۱. اسامی کشته شدگان برنامه " خاله شادونه "(۱۲ نظر جدید)
۲. وزیر بهداشت: درمان مردم رایگان می‌شود(۶ نظر جدید)
۳. قیمت بلیط قطارها + جدول(۴ نظر جدید)
۴. آنها که قصد سفر به آمریکا را دارند، بدانند!(۳ نظر جدید)
۵. زنی که اسمش ۱۶۱ کلمه است! / عکس(۳ نظر جدید)


آخرین عناوین
کامران نجف‌زاده چهره ماندگار می‌شود؟
هوشمندسازی تمام مدارس کشور
یک قدم برای تامین سرپناه مادری با ۳ فرزند
مرده‌ای که در مراسم خاکسپاری زنده شد!
احتمال افزایش نرخ بلیت مترو