به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، بیستوپنجمین نمایشگاه کتاب تهران که از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشتماه در مصلای امام خمینی (ره) برپا شد، پس از روزهای شلوغ آخر هفته، در شنبهای خلوت به کار خود پایان داد.

باز هم قصهٔ تهویهٔ شبستان

برپایی ده‌روزه‌ی نمایشگاه کتاب در مصلا با مشکلاتی همراه بود. بسیاری از ناشران، مسؤولان و بازدیدکنندگان، مصلا را مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نمی‌دانند. مسؤولان نمایشگاه کتاب هم خود با اشاره به محدودیت‌های مصلا برای برگزاری نمایشگاه، مصلا را تنها گزینهٔ ممکن فعلی برای برپایی نمایشگاه می‌خوانند.

گرمی هوا و خاموش بودن دستگاه‌های تهویه به دلیل کمبود گازوییل، هوا را در شبستان مصلای که محل استقرار ناشران عمومی و شلوغ‌ترین سالن بود، نامناسب و آزاردهنده کرده بود.

سالن‌هایی که در سازه‌های موقت برگزار شده بودند، نیز هیچ تهویه‌ای نداشتند و هوایشان نا‌مطبوع بود. اما با توجه به این‌که جمعیت کمتری از این سالن‌ها دیدن می‌کردند، هوایشان قابل تحمل‌تر بود.

سالن‌های پراکنده

از سوی دیگر، از آن‌جا که به علت ساخت و ساز در مصلا، نمایشگاه کتاب امسال صحن اصلی را در اختیار نداشت، سالن‏‌ها بسیار پراکنده از هم بودند و رفت و آمد بین سالن‌ها برای بازدیدکنندگان با دشواری همراه بود.

محدودیت‌های مصلا در ساعت‌های شلوغ

در ۱۰ روز برپایی نمایشگاه، در روزهای تعطیل و ساعت‌های پایانی نمایشگاه که کمی از گرمی هوا کاسته می‌شد، بازدیدکنندگان بسیاری در نمایشگاه کتاب حضور پیدا می‌کردند و در آن زمان امکانات مصلا به هیچ وجه پاسخ‌گوی بازدید‌کنندگان نبود؛ صف‌های طولانی برای خرید آب معدنی، کسب اطلاعات و خرید کتاب تشکیل می‌شد و مردم مجبور بودند زمان بیشتری را در نمایشگاه کتاب بمانند.

در ساعت‌های شلوغ نمایشگاه به دلیل ساخت و ساز‌ها و بسته بودن بخشی از مصلا، تمام مسیر‌های ورود و خروج پر از جمعیت می‌شد و حتا ون‌هایی که در مقابل شبستان برای حمل و نقل مردم به در خیابان شهید بهشتی قرار داده شده بودند، نمی‌توانستند رفت و آمد کنند و نمایشگاه را ترک می‌کردند. در این زمان هیچ مسیری برای تردد خودرو‌ها باقی نمی‌ماند و اگر در این زمان حادثه‌ای رخ می‌داد، خودروهای امدادی با مشکل مواجه می‌شدند.

کتاب‌هایی که جمع‌آوری و غرفه‌هایی که بسته شدند

در نمایشگاه کتاب تهران، به گفتهٔ مسؤولان برگزارکننده، غرفه‌هایی در بخش خارجی بسته و کتاب‌هایی جمع‌آوری شدند. بنا بر اعلام، کتاب‌هایی که جمع‌آوری شدند، کتاب‌هایی بودند که بر خلاف آیین‌نامهٔ ثبت نامی ناشران در نمایشگاه هستند، کتاب‌هایی که ضدشیعی هستند، نقشه‌های جعلی از کشور به دست می‌دهند و یا حاوی مطالب غیراخلاقی هستند.

همچنین در بخش ناشران داخلی، شش غرفه بسته شدند که نام آن‌ها اعلام نشد. مدیرعامل دفتر شعر جوان که غرفه‌اش در نمایشگاه کتاب بسته شد، در مقابل این اتفاق موضع‌گیری کرد و رییس نمایشگاه کتاب را به مناظره دعوت کرد.

غایبان نمایشگاه کتاب

بحث‌برانگیز‌ترین ناشر غایب بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، نشر چشمه بود که به دلیل برخی مشکلات و تعلیق مجوز نشر، نتوانست در نمایشگاه حاضر باشد. انتشارات آهنگ دیگر هم ناشر دیگری بود که امکان حضور در نمایشگاه کتاب را پیدا نکرد. همچنین نشر آگه بعد از گذشت دو روز از آغاز نمایشگاه کتاب، به جمع ناشران حاضر در شبستان پیوست.

با وجود آن‌که در ۱۰ روز برپایی نمایشگاه کتاب، برخی از مسؤولان و چهره‌های فرهنگی کشور به نمایشگاه کتاب آمدند؛ اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرکت نکردن مسؤولانی که وعده داده بودند و به نمایشگاه نیامدند، انتقاد کرد.

بسیاری از اهل قلم هم برای حضور در غرفهٔ ناشر کتاب‌‌هایشان و امضای آثارشان برای مخاطبان به نمایشگاه کتاب آمدند؛ اما نشست‌های برگزارشده در نمایشگاه معمولا با حضور چهره‌های نه چندان برجسته برگزار می‌شدند.

سفر برای نمایشگاه کتاب

به گفتهٔ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از ۵۰ درصد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب از شهرستان‌ها به تهران آمده بودند. دلیل استقبال از نمایشگاه از سوی غیرتهرانی‌ها، نامناسب بودن شبکهٔ توزیع استنباط می‌شود که برای خرید کتاب‌های مورد نیاز خود مجبورند از شهرهای دور به تهران بیایند.

همچنین دیدن صحنه‌هایی چون غذا پختن، فرش انداختن و خوابیدن در چمن‌های نمایشگاه، تصاویری عادی است که به چشم می‌آید.

کتاب‌های زرد در نمایشگاه کتاب

در میان کتاب‌های ارائه‌شده در نمایشگاه کتاب، حجم بسیار زیادی از کتاب‌هایی دیده می‌شد که در سالن ناشران عمومی حاضر بودند؛ اما چندان تناسبی با این سالن نداشتند.

غرفه‌هایی که به فروش کتاب‌های کمک‌آموزشی زبان انگلیسی، آن هم به شکل بازاری می‌پرداختند، چندین غرفه را در سالن عمومی تشکیل می‌دادند.

همچنین غرفه‌ها در این سالن پر بود از کتاب‌هایی که به پوست، مو، زیبایی، آرایش صورت‌، مو و ناخن و چگونه شکم خود را آب کنیم، می‌پرداختند؛ کتاب‌هایی که بیشتر کتاب‌سازی بودند و مطالبی را از اینترنت جمع‌آوری و در کتابی عرضه کرده بودند.

عرضهٔ کتاب‌های نه چندان علمی روان‌شناسی و رازهای موفقیت هم قابل توجه بود.

صحنه‌های دردآور نمایشگاه کتاب

در نمایشگاه کتاب، برخی صحنه‌ها بسیار دردآور بود، دیدن اشخاصی که برای جمع‌آوری کاغذهای باطله، تراکت‌های تبلیغاتی و نایلون و مقوا به نمایشگاه آمده بودند و یا دیدن دختران و پسران جوانی که از سوی غرفه‌داران به جرم دزدی کتاب دستگیر شده بودند.

شنبهٔ خلوت نمایشگاه کتاب

روز آخر نمایشگاه کتاب تهران که در واقع بعد از برگزاری مراسم پایانی نمایشگاه بود، روز خلوتی بود و جمعیت چندانی در مقابل غرفه‌ها و در سالن‌ها دیده نمی‌شد.

با امید به سال‌های بعد

بیستوپنجمین نمایشگاه کتاب تهران نیز به پایان رسید؛ نمایشگاهی که با وجود کاستیهایش مهمترین رویداد کشور در زمینهٔ کتاب و کتابخوانی است و باید امیدوار بود که در سالهای آینده با وضعیت هرچه بهتر از قبل برگزار شود.