دست ویروس اچ‌آی‌وی درآلوده کردن سلول‌های بدن روشد

به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، ميكروسكوپهاي نوري رايج به دليل محدوديتهاي طول موج نور مرئي، قادر به مشاهده ساختارهاي كوچكتر از ۲۰۰ نانومتر نيستند.

مشاهده ویروس‌ها که معموات بین ۲۵ تا ۳۰۰ نانومتر هستند، بسیار مشکل است.

یکی از راههای مشاهده آنها، اتصال پروتئین‌هایی با شاخصهای فلورسنت و فعال‌سازی آنها برای طراحی نقشه از محل این شاخص‌ها در یک تصویر ترکیبی بوده است. این شاخص‌ها می‌توانند با عملکرد پروتئین‌ها تداخل پیدا کرده و از این رو بررسی فعالیت آنها را با مشکل مواجه کند.

محققان به اصلاح این شیوه پرداخته و یک طرح شش اسیدآمینه را درون آنزیمی قرار دادند که اچ‌آی‌وی از آن برای ادغام دی‌ان‌ای خود به ژنوم سلول میزبان استفاده می‌کند. این طرح بسیار کوتاه بوده و از این رو بر عملکرد آنزیم تاثیر نمی‌گذارد؛ اما اندازه آن برای پیوند به یک مولکول شاخص فلورسنت کافی است.

آنها از این شیوه برای بررسی دقیق‌تر ویروس اچ‌آی‌وی استفاده کرده‌اند. پیش از این دانشمندان نمی‌دانستند که آیا مواد ژنتیکی این ویروس در سیتوپلاسم سلول میزبان آزاد شده یا این که در یک محفظه موسوم به کپسید باقی مانده تا به هسته سلول برسد.

محققان با استفاده از این شیوه دریافتند که نظریه دوم صحیح بوده و مواد ژنتیکی اچ‌آی‌وی تا زمان دستیابی به هسته در کپسید باقی می‌ماند. این اطلاعات می‌تواند به ارائه فرصتهایی برای هدف قرار دادن ویروس پیش از ادغام دی‌ان‌ای آن با سلول بپردازد.

نتايج اين پژوهش در مجله مجموعه مقالات آكادمي ملي علوم منتشر شده است.