شکر انسان را خنگ می‌کند؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، محققان دانشگاه كاليفرنيا لس آنجلس (UCLA) در اين پژوهش تأثير رژيم غذايي شربت ذرت سرشار از فروكتوز را بر روي حافظه موش هاي آزمايشگاهي مورد بررسي قرار دادند. شربت فروكتوز يكي از تركيبات متداول در توليد مواد غذايي محسوب مي شود.

در این تحقیق آب آشامیدنی دو گروه از موش‌های آزمایشگاهی به مدت شش هفته با یک محلول حاوی شربت ذرت با مقادیر بسیار بالای فروکتوز مخلوط شد.

یک گروه از موش‌ها در کنار این محلول، مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ به شکل اسید دکازا هگزانوئیک(DHA) و روغن دانه کتان دریافت کردند.

پیش از شروع آزمایش موش ها در یک دوره پنج روزه در یک ماز پیچیده مورد بررسی قرار گرفتند؛ پس از شش هفته و تغذیه با مقادیر بالای فروکتوز این آزمایش مجددا تکرار شد.

بررسی ها نشان داد: موش های محروم از مکمل های DHA سرعت عمل کندتری در مسیریابی در ماز داشتند و فعالیت سیناپسی مغز آنها نیز کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

پروفسور «فرناندو گومز پینیلا» متخصص مغز و اعصاب دانشگاه کالیفرنیا تأکید می‌کند: تحقیقات ما نشان می‌دهد، نوع تغذیه بر وضعیت حافظه افراد تأثیر مستقیم می‌گذارد و داشتن رژیم غذایی با مقادیر بالای فروکتوز در طولانی مدت می‌تواند توانایی مغز برای یادگیری و بخاطر سپردن اطلاعات را کاهش دهد.

همچنین رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند اثرات سوء مصرف شکر بر روی حافظه را تا حد زیادی خنثی کند.

مغز موش های آزمایشگاهی از لحاظ ساختار شیمیایی شباهت زیادی به مغز انسان دارد و می‌توان نتایج این یافته را به انسان نیز تعمیم داد.

نتایج این پژوهش در مجله Journal of Physiology منتشر شده است.