به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، در راستای حمایت از تولید داخلی و سرمایه ملی و با توجه به نتایج آزمایشهای انجام شده در آزمایشگاههای مورد تائید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و براساس انطباق این تجهیزات با استانداردهای بینالمللی، سیستم انتقال نوری ۳۲ کاناله در محدوده طول موج nm ۱۵۶۰- ۱۵۳۰، برای تولید انبوه در داخل کشور گواهی تائید نمونه دریافت کرد.

با توجه به مرجعیت رگولاتوری در تدوین، تعیین و اعمال استانداردهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، صدور گواهی تائید نمونه از سوی این سازمان برای تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات به منزله انطباق این تجهیزات با استانداردهای بین‌المللی مربوطه است.

سیستم DWDM در موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات طراحی و ساخته شده که دارای ۳۲ کانال نوری با ظرفیت هر کانال Gbps۱۰ است و قابلیت توسعه به ۸۰ و ۱۶۰ کانال با هر نوع ترافیک(صوتی، دیتا، ویدئو) و هر نرخ بیت و یا هر نوع فناوری را دارد.

هر کانال قابلیت انتقال حدود ۱۳۰ هزار خط تلفنی با نرخ بیت ۶۴ کیلو بیت بر ثانیه را داراست و در نتیجه این سیستم با ظرفیت ترافیکی ۴۰۰ گیگا بیت بر ثانیه بر حسب خط تلفنی دارای ظرفیت معادل ارسال حدود ۵ میلیون مکالمه تلفنی همزمان از طریق یک زوج تار نوری فراهم می شود.

این سیستم در مسیر بین تهران و ساوه با برد ۱۵۰ کیلومتر بدون تقویت کننده بین راهی نصب، راه اندازی و تست میدانی شده است و با بکارگیری تقویت کننده بین راهی برد آن به بیش از ۵۰۰ کیلومتر قابل افزایش است.

سیستم مالتی پلکس فشرده طول موج نوری (Dense Wavelength Division Multiplexing) آخرین فناوری موجود برای افزایش بسیار شدید ظرفیت انتقال اطلاعات از طریق تارهای نوری بوده و پاسخگوی نیاز فراوان ترافیک سرویس های چند رسانه ای بر روی شبکه های زیرساخت کشور و نیز شبکه های بزرگ شهری و بین شهری است.