به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، مصطفی قانعی افزود: واکسن سل یا همان واکسن ب ث ژ در انستیتو پاستور ایران به شیوه جدید به تولید رسیده و اکنون در بازار داخلی مصرف میشود، تولید این واکسن در ایران علاوه بر نیاز کشور میتواند با تأیید سازمان بهداشت جهانی نیاز کشورهای منطقه را نیز بر طرف کند.

وی ادامه داد: تولید این واکسن و تأیید آن توسط سازمان بهداشت جهانی دلیلی بر توانمندی ایران در تولید واکسن های با کیفیت در دنیاست.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: نیاز کشور به واکسن سل یا ب ثژ حدود ۵ تا حداکثر ۶ میلیون دوز واکسن در سال است که برای واکسیناسیون نوزادان به کار می‌رود و به راحتی امکان تولید و تأمین تمام نیاز کشور را داریم.

وی افزود: نوع تغلیض شده این واکسن به نام اینتراوزیکال نیز وجود دارد که برای بیماران مبتلا به سرطان هم کاربرد دارد که این واکسن را هم امسال در کشور تولید می‌کنیم.

قانعی ادامه داد: ‌ هم اکنون واکسن سل یا ب ثژ وارداتی در کشور نداریم و تمام مصرف داخلی از تولید داخلی تأمین می‌شود، البته در مقعطی به علت مشکلات واردات از خارج با مشکل کمبود این واکسن در گذشته مواجه شدیم که با اقدام انستیتو پاستور ایران جلوی این مشکلات گرفته شد.

وی گفت: هر کشوری برای صادرات واکسن به تأییدیه سازمان بهداشت جهانی نیاز دارد که ما هم برای اخذ این تأییدیه مدارک لازم را ارسال کردهایم و با گرفتن این تأییدیه آماده صادرات این واکسن تا مرز ۲۰ میلیون دوز در سال به کشورهای منطقه هستیم.