ثبت نخستین تصویر ویدیویی حیات دوقلوها در رحم!

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، اين تصاوير قابل توجه به نمايش جهان داخل رحم توسط يك شكل جديد از امآرآي پرداخته كه دوقلوها را در اين فضا براي اولين بار نشان ميدهند.

با اینکه ام‌آرآی‌های موجود به ثبت عکسهای فوری از برشهای نازک از بدن در زمان رسوخ به لایه‌های زیرین پرداخته، شکل جدید آن موسوم به ام‌آرآی سینمایی، تصاویر مکرر از یک برش را ثبت کرده و سپس آنها را برای ساخت یک فیلم در کنار هم قرار می‌دهد.

این امر بدین معنی است که یک ساختار متحرک مانند جنین یا چندین جنین را می‌توان با جزئیات بسیار دقیق مشاهده کرد.

محققان دانشگاه امپریال کالج لندن از این شیوه برای بررسی سندرم انتقال خونی در میان دوقلوها استفاده کرده‌اند که طی آن منابع خونی دوقلو که به اشتراک پلاکت‌های مشابه می‌پردازند، به هم مرتبط می‌شوند.

هنگامی که یکی از دوقلو به دریافت خون همتای خود مشغول شود، بزرگتر شده و رشد همتای اهداکننده متوقف می‌شود. در بدترین شرایط، ‌این مسأله می‌تواند برای هر دو جنین مرگبار باشد.

خوشبختانه با یک عمل جراحی که رگهای خونی مشترک را مسدود می‌کند، می‌توان دو قلو را نجات داد؛ اما تاثیر آن بر رشد مغزی تا حدی ناشناخته است.

محققان با استفاده از شیوه جدید ام‌آرآی به بررسی دقیق‌تر این فرایند پرداخته و امیدوارند بتوانند به درک جدیدی از تاثیر این دو جهان جداگانه در یک محیط مشترک و چگونگی تاثیرگذاری آن بر مغز از لحاظ ژنتیکی مشترک دوقلوها دست یابند.

اگرچه محققان تاکنون تنها به اسکن ۲۴ جفت دوقلو پرداخته‌اند اما در حال حاضر به بینش‌های جدیدی دست یافته‌اند که می‌تواند به پیش‌بینی مشکلات رشدی در آینده کمک کند. برای مثال برخی از دوقلوها که تحت عمل جراحی قرار گرفته و در زمان اسکن مغزی توسط فراصوت، از مغزهای به نظر سالمی برخوردار بودند، در اسکن‌های حساس‌تر به نمایش تفاوت‌هایی در حجم مغزی پرداختند.

برای مثال مغز اهداکننده منبع خونی از تای دیگر کوچکتر بود. همچنین دوقلوهای دارای مغزهای با حجم مشابه در رحم بنظر در رشد عصبی از عملکرد بهتری نسبت به دوقلوهای دارای تفاوت‌های حجمی برخوردارند.

در نهايت اين محققان اميدوارند بتوانند ابزاري توليد كنند كه با دقت بالا به پيشبيني مشكلات رشدي پيش از تولد بپردازد.