بسته‌بندی موادغذایی باصفحات لمسی کاغذی

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، اين صفحات لمسي از کاغذهايي با روکش فلزي در هر دو طرف آنها - لايههاي آلومينيومي با ضخامت ۱۰ نانومتر- ساخته شدهاند که توسط لايه بسيار نازکي از يک پليمر شفاف پوشانده شدهاند. اين کاغذهاتوليد تجاري شده و براي برچسبهاي درخشان بطريهاي نوشيدني يا جلد براق کتابها مورد استفاده قرار ميگيرند.

به گفته یکی از محققان، آنها به‌ دنبال روشی بودند که با استفاده از مواد ارزان قیمت به تولیداتی با عملکرد بالا دست یابند. کلید اصلی این سیستم این است که کاغذها همانند خازن بوده و دارای دو صفحه فلزی نازک هستند که با فاصله کمی در مجاورت هم قرار گرفته‌اند. محققان از دو ترکیب مختلف برای چیدمان خازن‌ها استفاده کردند. در ترکیب اول دو صفحه کاغذی با فاصله افقی کمی بین صفحات فلزی به‌ هم چسبیده‌اند و در ترکیب دیگر از یک صفحه استفاده شد که در آن یک شکاف باریک عمودی صفحه هادی را به دو قسمت تقسیم کرده است.

آنها همچنین از لیزر برای بریدن و جدا کردن لایه هادی و ایجاد نواحی هادی مجزا روی کاغذ، استفاده و خازن‌های مجزا در سطح کاغذ ایجاد کردند. هر کدام از این قطعات هنگامی که به یک منبع نیرو و مدار الکتریکی متصل شوند در اثر لمس شدن مانند یک کلید عمل می‌کنند.

از آنجا که بدن انسان مانند یک خازن عمل می‌کند، با قرار دادن انگشت بر روی یکی از این قطعات به‌ علت تغییر ظرفیت خازنی یک سیگنال الکتریکی ایجاد شده و عمل لمس کردن تشخیص داده می‌شود.

این صفحات لمسی می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. یکی از این کاربردها می‌تواند امنیت بسته‌بندی باشد. بدین صورت که این صفحات لمسی را به‌ همراه اجزای الکترونیکی آن داخل در یک جعبه مقوایی جاسازی کرد و برای باز کردن آن باید کد صحیحی از طریق این کلیدها دریافت شود.