کشف ماده جدید ضدچاقی در شیرشدند

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا،پژوهشگران حين جستوجوي روشهاي جايگزين براي تقويت ژن مشهور SIRT۱ موفق به كشف اين ماده شدند. ژن SIRT۱ در فرايند متابوليزم و طول عمر نقش مهمي ايفا ميكند.

یکی از روش‌های تحقق این امر، هدف قرار دادن مستقیم این ژن است، با این حال «یوهان آورکس» و همکارانش این کار را با تقویت سطوح یک مولفه‌ مولکولی وابسته به SIRT۱ یعنی فاکتور کمکی + NAD صورت دادند.

موش‌های آزمایشگاهی که ماده طبیعی «نیکوتین آمید ریبوسید» موجود در شیر را در مقادیر نسبتاً بالا به همراه غذاهای پرچرب مصرف کردند، چربی بیشتری را سوزانده و از چاقی مفرط محافظت شدند.

نیکوتینامید ریبوسید متابولیزم اکسیداتیو را بالا برده و از بدن در مقابل رژیم غذایی تحریک کننده چاقی مفرط محافظت می‌کند. این ماده درون سلول‌ها به دام انداخته می‌شود و در آن‌جا قادر به انجام چنین معجزه‌ ای است.

به گفته «آورکس» رهبر ارشد این تحقیق، فواید این ماده فقط با نوشیدن شیر به وجود نمی‌آید و به احتمال فراوان این ترکیب به عنوان نوع جدید مکمل تقویت‌کننده متابولیزم عمل می‌کند. آزمایشات بیشتری بر روی انسان به منظور تایید این ادعا لازم است.

به گفته وی ممکن است که بسیاری از تاثیرات کوچک مواد موجود در رژیم‌های غذایی ما به عنوان محافظ در مقابل چاقی و همچنین مولفه افزایش‌دهنده طول عمر عمل کنند.

نتایج این تحقیق در ژورنال Cell Metabolism انتشار یافت.