کارتون تنها هنر همگانی است!

بهرام عظیمی ، عضو هیئت داوران نخستین جشنواره‌ای که با موضوع گردشگری برگزار می‌شود، با بیان این مطلب درباره اینکه مردم چقدر با کارتون ارتباط برقرار می‌کنند و تا چه حد می‌توان مفاهیم را از این طریق به آنها انتقال داد، گفت: کارتون یعنی تصویری که فانتزی و طنز است و یک موضوعی را بیان می‌کند. در میان هنرها، خصوصاً هنر‌های تجسمی، کارتون تنها هنری است که هر کسی با هر سطح سوادی و با هر سنی می‌تواند با آن ارتباط بگیرد و مفهومش را درک کند. وی ادامه داد: کارتون و کاریکاتور یک هنر عامه فهم است و به همین دلیل صد‌ها سال است که در روزنامه‌ها از کاریکاتور و کارتون استفاده می‌شود؛ به این علت که در کنار یک متن یک تصویر می‌آید که شاید خیلی جاها این تصویری که در یک فریم کشیده می‌شود، کل مطلب یک صفحه روزنامه را در خودش جای دهد. کاریکاتور و کارتون هنری است که مردم دوستش دارند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند و به این دلیل که به طنز ربط دارد از دیدنش خوشحال می‌شوند، لذت می‌برند. عظیمی درباره ظرفیت‌های استفاده از کارتون برای فرهنگ‌سازی در حوزه گردشگری بیان کرد: به نظرم کارتون در حوزه گردشگری کاربردهای فراوانی دارد.

کارتون تنها هنر همگانی است!

زمانی که ما صحبت از گردشگری می‌کنیم، مفاهیمی از طبیعت و مکان مد نظرمان هستند. اگر طبیعت را کنار بگذاریم، بسیاری از اماکنی که مردم برای سفر و تفریح به آنجا می‌روند، جاهایی مثل هتل و نمایشگاه است. مثلاً در کشور خودمان در ایام عید نوروز وقتی مردم به یک شهر دیگر سفر می‌کنند، به نمایشگاه‌هایی که در آن شهرها برگزار می‌شود نیز مراجعه و از آثار بازدید می‌کنند. معمولاً در این ایام در شهرهای مختلف چندین نمایشگاه برپا می‌شود که یکی از این نمایشگاه‌ها می‌تواند نمایشگاه کارتون و کاریکاتور باشد. البته هتل‌ها هم مستثنی نیستند. در خیلی از هتل‌ها هم می‌توان از این ظرفیت استفاده زیادی کرد. هتل‌ها جاهایی دارند مثل رستوران‌ها و راهروها که هر روز مردم در آنجا تردد دارند و می‌توان در این فضاها و حتی در اتاق‌ها از کارتون‌ها استفاده کرد. وی اظهار کرد: من در بسیاری از هتل‌های خارجی دیده‌ام که به جای اینکه یک تابلو از منطقه یا یک نقاشی در اتاق بگذارند، از یک کارتون استفاده کرده‌اند. این بهره‌گیری از کارتون‌ها خصوصاً در ترکیه و چین خیلی زیاد و جالب است، چون مردم خیلی راحت با این هنر ارتباط برقرار می‌کنند، پس می‌توان در یک جاهایی از این ظرفیت استفاده کرد. مشاور هنری جشنواره لیلیوم مازندران بیان کرد: همچنین در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی مثل همین لیلیوم مازندران که به هتلداری و گردشگری می‌پردازد، می‌توان از آثار کارتون استفاده کرد. این قبیل نمایشگاه‌ها می‌تواند در هر جایی و در هر فرصتی برپا شود. اتفاقاتی مثل گردشگری و تفریح معمولاً با حضور خانواده‌ها می‌افتد و وقتی افراد در سفرها با خانواده‌هایشان به نمایشگاهی بروند که همه می‌توانند موضوعش را بفهمند یا به راحتی در موردش صحبت کنند، می‌توان با خیلی از موارد شوخی کرد و خیلی از مسائل و مشکلات را با کارتون بیان کرد، بنابراین کارتون خصوصاً در گردشگری نقش بسیار مهم و بزرگی دارد.