ابلیس اولین طراح جنگ نرم است

به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بیست و سومین نشست انجمن فارغالتحصیلان این مؤسسه با اشاره به سنت الهی در خلقت انسان، گفت: انسان دارای خواستههای متفاوتی است که گاهی در عمل با یکدیگر تزاحم پیدا میکنند و به همین ترتیب گاه خواستههای مشترکی در جامعه وجود دارد که با خواسته جامعه دیگر تعارض دارد.

مصباح یزدی ادامه داد: این تزاحم در ارضای خواسته‌ها اگر به توافق طرفین منجر نشود، هریک از طرفین در صدد تحمیل خواسته خود بر آمده و زمینه جنگ پدید می‌آید.

وی افزود: در مراحل اولیه زندگی بشر، برخورد فیزیکی اولین راه برای تحمیل خواسته‌ها بود، اما کم کم بشر به این نتیجه رسید که راه‌های بهتری نیز وجود دارد و آن فریب طرف مقابل از طریق دروغ، اتهام، شایعه و در نتیجه تأثیر بر تفکر دیگری است، در حقیقت اولین فردی که در طول تاریخ این شیوه را به کار گرفت ابلیس بود که برای تأثیرگذاری بر فکر و شناخت حضرت آدم و حوا به آنان دروغ گفت و حتی بر صدق ادعای خود قسم یاد کرد و آنها نیز فریب خوردند.

عضو خبرگان رهبری اظهار دوستی و خیرخواهی و تأثیر بر افکار دیگران برای تسلط و تحمیل خواسته‌های خود را اساس جنگ نرم دانست و خاطر نشان کرد: البته جنگ نرم دارای ابزارها، تاکتیک‌ها و شکل‌های مختلفی است.

وی با اشاره به جنگ نرم دشمنان با انبیاء گفت: دشمنان حق در طول تاریخ در مواجهه با همه انبیاء شیوه جنگ نرم را به کار گرفتند و طبق فرمایش قرآن آنها را به جنون، شعرگویی و حتی جنایت ناموسی متهم کردند تا بدین وسیله بر افکار دیگران تأثیر بگذارند.

مصباح یزدی با بیان اینکه امروزه شیوه‌های جنگ نرم به مراتب پیچیده‌تر از گذشته شده است، ادامه داد: امروز در دانشگاه های مختلف دنیا، دانشکده‌های جنگ نرم و جنگ روانی تأسیس شده‌اند و تعلیم دیدگان این دانشگاه‌ها حتی در داخل کشور ما نیز حضور دارند.

وی ادامه داد: اما سئوال مهم این است که اولا چگونه خودمان را از فریب این دشمنان حفظ کنیم تا در جنگ نرم با این همه روش‌های پیچیده آسیب نبینیم و ثانیاً چگونه کسانی را که در جنگ نرم آسیب پذیرند و یا آسیب دیده‌اند، کمک کنیم؟

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) روح جنگ نرم را تأثیر و وسوسه در فکر و عواطف مردم بیان و خاطر نشان کرد: برای مقابله با جنگ نرم برخی از مقدمات لازم است، از جمله شناخت افکار موجود و بررسی صحت و سقم آنها و کسب معلومات صحیح و در یک کلمه بصیرت.

وی با اشاره به شیوه‌های مختلف جنگ نرم توسط شیاطین انس ادامه داد: نباید گمان کرد، اگر سرمایه‌داران و کاپیتالیست‌ها از میدان خارج شدند، سوسیالیست‌ها به نفع ما عمل می‌کنند.

مصباح یزدی ضمن بزرگداشت امام راحل(ره) افزود: باید خداوند را شاکر باشیم که علاوه بر اینکه ما را در مسیر و مذهبی حق قرار داد، به برکت امام(ره) طریقه صحیح زندگی اجتماعی و شیوه موثر مبارزه با ترفندهای مختلف دشمنان را نیز به ما آموخت.

وی افزود: وجود امام(ره) و رهبری ایشان بزرگترین نعمتی بود که خداوند متعال به ما عطا کرد که با نهضت خود جلوی بسیاری از مفاسد، انحرافات و خونریزی‌ها را گرفت و عظمت این نعمت را در مقایسه انقلاب خودمان با دیگر انقلاب‌های منطقه که مردم مسلمان آن به پا خواسته‌اند، می‌توان مشاهده کرد.

عضو خبرگان رهبری جهان کنونی را با توجه به توسعه ارتباطات مانند یک دهکده خواند و افزود: خداوند متعال به چنین تحولاتی آگاه بوده و این مسائل جزئی از طرح اولیه او برای جهان است و با این نوع نگاه به نظام خلقت که به تعبیر فلاسفه نظام احسن است، باید ببینیم در مقابل این عوامل فساد و انحراف چه موقعیتی داریم و چه مسئولیتی روی دوش ماست.

وی با بیان اینکه برای انجام وظیفه شایسته است که از تجربیات دیگران استفاده کنیم، به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد و ادامه داد: رسیدن به کمال و سعادت بدون تحمل سختی‌ها و مشکلات ممکن نیست و انسان برای قدم برداشتن در این راه باید خود را برای تحمل دشمنی ها، شنیدن فحش‌ها و ناسزاها و تهمت‌ها، و حتی ملامت دوستان آماده کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به خاطره‌ای از امام راحل(ره) ابراز داشت: انسان باید به قدری بصیرتش کامل شود که بتواند وظیفه خود را بشناسد و پس از آن اگر همه دنیا هم در مقابل او ایستادند در راه حق ثابت قدم بماند و حضرت امام راحل(ره) چنین بود؛ البته چنین بصیرتی جز با دل پاک، مناجات و تضرع شبانه و دل سپردن به خدا حاصل نمی‌شود، اما اگر به کسی داده شود اعجاز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در جنگ نرم باید اولویت و اهمیت مسائل مشخص شود و بر اساس اولویت‌بندی با توطئه‌ها مقابله شود، ادامه داد: باید آنچه که مهمترین کانون قوت ما بوده و از طرفی مهمترین کانون خطر برای دشمن به شمار می‌رود و دشمن برای نابودی آن حاضر است، با همه طرف‌ها در گروه‌های متعارض همکاری کند، را بشناسیم و به هیچ وجه از آن کوتاه نیاییم و آن را خط قرمز خود قرار دهیم و مسائل جزئی و روزمره ما را از این اولویت‌ها غافل نکند.

مصباح یزدی در پایان با اشاره به لزوم توجه به اسباب عادی در این مسیر خاطر نشان کرد: البته باید توجه داشته باشیم که عواملی فوق اسباب مادی هم وجود دارند و ما صاحبی داریم که قدرتش فوق همه قدرت هاست، که باید از او مدد بگیریم و نگذاریم شیاطین ما را از او غافل کنند.