فنچ‌ها هم شخصیت دارند!

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا ، پژوهشگران دانشگاه جان مورز و كالج سلطنتي دامپزشكي انگليس گونهاي از پرندگان خوش مشرب استراليايي موسوم به گلدين فنچ را مورد بررسي قرار داده و مجموعه اي از آزمايشات رفتاري را براي درك رفتار پرندگان انجام دادند.

«گلدین فنچ» ها با داشتن بال و پرهای رنگارنگ اغلب در جنگل های نیمه گرمسیری زندگی می کنند و اغلب این پرندگان سر سیاه یا سر قرمز و تعداد اندکی نیز زرد رنگ هستند. این پرندگان در بدو تولد قهوه‌ای زیتونی بوده و پس از چند ماه بدنشان مملو از پرهای رنگارنگ می‌شود.

نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که «گلدین فنچ» ها دارای شخصیت های مختلفی هستند و شخصیت هر کدام از این پرندگان را می توان از رنگ سر آنها تشخیص داد.

درحالیکه فنچ‌های سر قرمز رفتار خشن‌تری دارند، فنچ‌های سر سیاه موجوداتی جسور و ریسک پذیر هستند و به نظر می‌رسد که نقش سرپرست گروه را ایفا می کنند.

محققان برای بررسی رفتار پرخاشگرانه پرنده، دو فنچ گرسنه سر قرمز و سر سیاه را درون محفظه‌ای کوچک قرار دادند و فنچ سر سیاه با منقار باز و حالت تهدید مانع از غذا خوردن فنچ دیگر شد.

همچنین فنچ های سر سیاه بدلیل داشتن رفتار جسورانه و ریسک پذیر بیشتر در دام شکارچیان گرفتار می شوند و بیشتر از فنچ های سر قرمز و زرد علاقه مند نزدیک شدن به اشیاء ناشناخته هستند.

«لی ویلیامز» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می‌کند: ایده ما این است که رنگ سر پرندگان نشانه تاکتیک رفتاری آنهاست.

محققان قصد دارند در ادامه تحقیقات خود مشخص کنند که آیا رنگ سر پرندگان بر شخصیت آنها تأثیر می‌گذارد یا عوامل دیگری نیز در شخصیت آنها دخالت دارد.

نتيجه اين پژوهش در مجله رفتار حيوانات (Animal Behaviour) منتشر شده است.