توقف رشدسلول‌های سرطان سینه باکاشت سوزنی

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا، اين کاشت که از يک پليمر معمولي زيستسازگار ساخته ميشود، براي اولين بار به طريقي در مقياس نانو ساخته شده که باعث افت در معماري رگ خوني که تومورهاي سرطان سينه به آن متکي هستند، ميشود.

این گروه یک کاشت با سطح «تخت‌خواب سوزنی» در مقیاس نانو ساخته است که از جایگیری و رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. این کاشت که از یک پلیمر معمولی زیست‌سازگار ساخته شده است، اولین نوع با اصلاحاتی در مقیاس نانو است که مانع رشد سلول‌های سرطان سینه می‌شود، در حالیکه سلول‌های سالم را برای بافت سینه جذب می‌کند.

«توماس وبستر»، محقق ارشد این گروه تحقیقاتی و همکارانش در آزمایشگاه خود، در حال اصلاح سطوح متنوع کاشتی برای ارتقای ترمیم استخوان، غضروف، پوست و سایر سلول‌ها هستند. در این کار، پژوهشگران مذکور در جست‌وجوی تغییر شکل یک کاشت بودند که بتواند در جراحی بازسازی سینه استفاده شود، بنحوی که نه تنها سلول‌های سالم را جذب، بلکه هر سلول سرطان سینه را دفع کند.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از دانه‌های پلی‌استایرنی با قطر ۲۳ نانومتری و اسید پلی‌لاکتیک - کو - گلایکولیک(PLGA)(یک پلیمر زیست‌تجزیه‌پذیر تایید شده توسط FDA که به‌ طور گسترده در چیدمان‌های پزشکی مانند بخیه‌ها استفاده می‌شود) قالبی روی صفحه شیشه‌ای خلق کرد. نتیجه آن یک کاشت با سطحی پوشیده از کرک‌هایی با قطر ۲۳ نانومتر در مجاورت هم بود.

این گروه همچنین سطوح کاشتی PLGA با قله‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ نانومتری جهت مقایسه خلق کردند.

در تست‌های آزمایشگاهی بعد از یک روز، سطوح ۲۳ نانومتری کاهش ۱۵ درصدی از تولید پروتئینی که سلول‌های سرطان سینه درون‌پوش به آن متکی هستند(VEGF) در مقایسه با سطحی که بدون اصلاحات سطحی بود، داشتند. این سطح ۲۳ نانومتری هنگامی که با کاشت‌های اصلاح شده ۳۰۰ تا ۴۰۰ نانومتر مقایسه شد، کاهش بیشتری در غلظت VEGF نشان داد.

اين پژوهشگران، جزئيات نتايج کار تحقيقاتي خود را در مجلهي معتبر Nanotechnology منتشر کردهاند.