ربات خانه‌دارباقابلیت جای دادن تمام وسایل

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا ، اين ربات به گونهاي برنامهريزي شده كه قادر به اسكن يك اتاق به هم ريخته، شناسايي وسايل موجود در آن، تشخيص مكان درست هر وسيله و بازگرداندن آن به جاي خود است.

به گفته محققان، چنین رباتی می‌تواند در جمع‌آوری اشیا موجود در انبارها و همچنین تمیز کردن مغازه‌های مکانیکی کمک کند.

ربات‌های قبلی قادر به گرفتن اشیا بودند؛ اما به هنگام بازگرداندن آن‌ها به جای اصلی فقط می‌توانستند آن‌ها را بر روی سطوح صاف قرار دهند؛ درحالیکه ربات ساخته شده می‌تواند گروهی از آیتم‌ها را جست‌وجو کرده و آن‌ها را در فضاهای پیچیده سه بعدی قرار دهد.

ربات جدید دارای یک بازوی مکانیکی منفرد بوده و با استفاده از یک دوربین Microsoft Kinect اشیا را در اتاق‌ها جست‌وجو می‌کند. این دوربین مجهز به یک اسکنر مادون قرمز است که مدل‌های سه‌بعدی از اشیا خلق می‌کند. دوربین Kinect در اصل برای بازی‌های ویدیویی طراحی شده بود اما در سطح وسیعی توسط متخصصان رباتیک برای طراحی ربات‌های جست‌وجوگر در اتاق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماشین بسیاری از تصاویر را با هدف خلق تصویری کلی از یک اتاق به هم متصل می‌سازد. سپس این تصویر را بر حسب رنگ و شکل‌ به بلوک‌هایی تقسیم می‌کند. ربات این موضوع را که تا چه اندازه احتمال دارد بلوک رویت شده یک شیء باشد، مورد محاسبه قرار می‌دهد. همچنین در خصوص فضایی مناسب برای وسیله تصمیم‌گیری، مدلی سه‌بعدی از این فضا را خلق کرده و شیء را در آن قرار می‌دهد. در این فرایند ربات شکل شیء و فضا را برای انجام یک جایگذاری ثابت در نظر می‌گیرد.

قبل از عملکرد، طراحان به ربات الگوهایی از انواع مختلف اشیا مانند کتاب‌ها به منظور یادگیری مشخصه‌های عام آن‌ها و همچنین مکان‌های مناسب برای آن‌ها نشان می‌دهند. ربات در این فرایند یاد می‌گیرد اشیا مشابه می‌توانند در آن مکان قرار گیرد و این که شیء مانند کفش، درون یخچال قرار نمی‌گیرد.

ربات طراحی شده ظروف، کارتون‌های تخم‌مرغ، اسباب‌بازی‌، لباس و سایر آیتم‌ها(یعنی ۹۸ درصد اشیا) را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را در ۴۰ ناحیه مانند قفسه‌های کتاب، قفسه ظروف، یخچال، کمد لباس و بر روی میز قرار داد.

«آشوتوش ساکسنا» متخصص رباتیک در دانشگاه کرنل مدعی است که ربات طراحی شده قواعد عام ثبات در فیزیک را یاد گرفته و این امر به آن در برخورد و سازگاری با شرایط جدید کمک می‌کند.