دریاچه اُوان، نگین الموت

دریاچه اوان در شهر و دهستان معلم کلایه از توابع بخش رودبار الموت استان قزوین واقع است. این دریاچه در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین و در میان چهار روستای اوان، ورین، زوار دشت و زر آباد استان قزوین قرار دارد. این دریاچه به نگین الموت مشهور است.

مسیر دسترسی به دریاچه اوان این‌گونه است که باید اتوبان تهران قزوین را در پیش بگیرید. به ورودی قزوین که رسیدید، سمت راستتان تابلوی الموت را می‌بینید. مسیر قزوین و الموت را که مسیری تماشایی و پر از دشت‌های سرسبز و البته کوهستانی و صعب العبور و پر از گردنه های خطرناک و بسیار زیبا است، ادامه می دهید. از رجایی دشت که بگذرید،حدود سه ساعت راه بپیمایی، به یک دو راهی می‌رسید. یک راه به‌سمت الموت و راه دیگر به دریاچه اوان می‌رود. پس از طی هشت کیلومتر و گذشتن از روستای سرسبز زرآباد، گردنه آخر را که رد کنید، دریاچه اوان پیدا می‌شود.

دریاچه اُوان، نگین الموت

فاصله قزوین تا دریاچه اوان: ۷۵ کیلومتر

فاصله تهران تا دریاچه اوان: ۲۱۵ کیلومتر

فاصله کرج تا دریاچه اوان: از آزادراه کرج - قزوین ۱۷۵ کیلومتر

دریاچه اُوان، نگین الموت

 این دریاچه بیش از ۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد و عمق آن در عمیق‌ترین قسمت به حدود ۶ متر می‌رسد. این دریاچه از محیط خارج خود آب را به‌طور مستقیم دریافت نمی‌کند و تنها منبع آن، آب نزولات جوی و چشمه‌های موجود در کف دریاچه هستند. همچنین، از سرریز آب دریاچه رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

اقامت در دریاچه اوان

در فصول پاییز و زمستان دما بسیار پایین است. گاهی تا ۲۰- درجه سانتی‌گراد و در هنگام شب دما به ۱۲ - درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. پس اگر قصد کمپینگ در اطراف این دریاچه را دارید، لباس گرم و مناسب به‌همراه داشته باشید. همچنین اقامتگاه‌های بومگردی متعددی در منطقه الموت و در روستاهای نزدیک دریاچه مانند زرآباد و وربن وجود دارد که می‌توانید شب را در آنجا بمانید تا با حوصله و وقت بیشتری این منطقه خوش آب‌وهوای قزوین را بگردید.

دریاچه اُوان، نگین الموت

در کنار دریاچه اوان امکانات گردشگری چندانی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد. بهتر است ناهار و شام و وسایل مورد نیاز را با خودتان ببرید. در کنار دریاچه تخت‌هایی برای نشستن و صرف چای و محل‌هایی برای چادر زدن مسافران وجود دارد.