رونق سریال سازی در تلویزیون

هفته گذشته برمهانی، معاون سیما اعلام کرد که در چندماه اخیر، متن‌های زیادی به سیما ارائه شده است که پس از بررسی‌ها، این نوید را می‌دهم که ان شاالله تا سه ماه آینده، هرماه حداقل ۵ سریال جدید در تلویزیون عقد قرارداد و وارد فرآیند تولید خواهد شد. و به همت همکارانم در سیمافیلم و گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌های سیما و دیگر بخش ها، این آمار افزایش هم خواهد یافت. در این زمینه با آرش فهیم روزنامه نگار و منتقد گفت‌وگو کردیم:

هر ماه پنج سریال وارد فاز تولید می‌شود

آرش فهیم روزنامه نگار و منتقد درباره صحبت‌های اخیر معاون سیما گفت: اظهارات معاون سیما مبنی بر اینکه هر ماه پنج سریال وارد فاز تولید می‌شود، این نگرانی را ایجاد کرده که افزایش کمی سریال‌ها منجر به کاهش کیفیت آن‌ها شود. این نگرانی تا حد زیادی بجا و درست است. اما این امید را زنده می‌کند که چرخ عرصه سریال سازی در ایران رونق بیشتری می‌یابد؛ این رونق، ضمن اینکه برای بسیاری از هنرمندان و شاغلان این عرصه فرصت‌های کاری بیشتری را فراهم می‌سازد، مانع خالی شدن ویترین سریال‌های سیما و پخش سریال تکراری خواهد شد.

شکوفایی وابسته به پویایی است

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر وجود داشت بازپخش کار‌های قدیمی‌تر بود که این وعده معاون سیما می‌تواند این نگرانی را رفع کند. هر چند که همیشه کیفیت بر کمیت ارجح است و مدیریت فرهنگی برتر، یعنی سبقت دادن قدرت کیفی محصولات و برنامه‌ها بر جنبه‌های کمی است. اما تجربه نشان می‌دهد که شکوفایی وابسته به پویایی است.

رونق سریال سازی در تلویزیون

افزایش کمیت کیفیت را به همراه دارد

فهیم ادامه داد: یعنی یکی از راه‌های تولید محصولات فرهنگی باکیفیت، افزایش کمیت است، سابقه هم نشان می‌دهد که در دورانی که شاهد تعدد تولید سریال در سیما بودیم، کیفیت آثار نیز بالاتر بود. اما در مجموع، ایده آل این است که بالا بردن کمیت همراه با افزایش کیفیت باشد.

جذابیت یکی از شاخص‌های انتخاب فیلمنامه‌ها برای تولید است

این منتقد توضیح داد: اینکه آقای برمهانی، معاون سیما در سخنان اخیرش بر این تأکید کرده که جذابیت و مخاطب پسند بودن، یکی از شاخص‌های انتخاب فیلمنامه‌ها برای تولید است، نکته بسیار مهم و درستی است. چون یکی از مشکلات اغلب سریال‌های سیما در سال‌های اخیر این بوده که از اساس، یعنی در فیلمنامه مشکل داشتند و بیشتر فیلمنامه‌هایی که به مرحله تولید می‌رسیدند، مطلوب نبودند و از همان ابتدا مشخص بوده که محصول برآمده از چنین متن‌هایی به نتیجه قابل توجهی ختم نمی‌شود. به ویژه که امروز به دلیل کثرت محصولات در دسترس مخاطب، رقابت بسیار شدید شده و اگر داستان یک سریال، نتواند دل مخاطب را به دست آورد، ضریب شکست آن بالا می‌رود.

موضوعات روز در مجموعه های نمایشی قدم بگذارند

به گفته فهیم، توجه به نیاز‌های اساسی جامعه و موضوعات مهم روز داخل و خارج از کشور از دیگر نکات مهمی است که باید در جریان تولید سریال در دوران مدیریت جدید سیما رقم بخورد. همان طور که همه ملاحظه می‌کنند، در جهان رسانه‌ای امروز، موضوعات سیاسی، اجتماعی، استراتژیک، ملی و امنیتی صرفا در قالب بخش‌های خبری به مخاطب منتقل نمی‌شود بلکه این برنامه‌های سرگرم کننده و ازجمله سریال‌های نمایشی هستند که در این زمینه‌ها حرف اول را می‌زنند.