بازی بد سلبریتی‌ها و آشکارتر شدن ماهیت یک جریان فیک

یکی از آسیب‌های جدی که در هفته‌های اخیر از سوی برخی سلبریتی‌ها و چهره‌های هنری به فضای عمومی کشور وارد شده، نشر هر گونه خبر، بدون تایید کذب و صدق آن است. این اتفاق چه آگاهانه رخ داده باشد، چه ناآگاهانه، به تحریک بخشی از مردم که این افراد را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند منجر شده و بر آتش التهابات می‌افزاید. به گزارش «وطن‌امروز»، در یکی از تازه‌ترین اقدامات زننده از سوی این چهره‌ها، پانته‌آ بهرام ، یکی از این افراد، با انتشار تصویری از خود، چند روزی فضای عمومی را تحت تاثیر قرار داد؛ تصویری که در آن صورت بهرام زخمی و آسیب دیده بود. این تصویر هیچ توضیحی نداشت چون به عنوان تصویر نمایه صفحه شخصی او منتشر شده بود. همین مساله باعث شد ادعای شکنجه او در فضای مجازی منتشر شود. برخی رسانه‌های ضدانقلاب نیز که پیش از این یا بازی اخبار جعلی را خورده بودند یا خود این اخبار را ساخته بودند، بار دیگر با پوشش خبر جعلی شکنجه پانته‌آ بهرام، نشان دادند دشمنی آنقدر برای‌شان اصالت دارد که دست به دامن اخبار دروغ می‌شوند. همه اینها در حالی بود که یکی از منتقدان سینما در صفحه شخصی خود با ارائه توضیحی پیرامون تصویر منتشر شده از سوی پانته‌آ بهرام نوشت: همه پیج‌ها زدند «شکنجه پانته‌آ بهرام»؛ برق از سرم پرید! مغزم پرس شد! فقط گفتم قبل از نوشتن، دقیق از جزئیات باخبر شوم. چون مطمئن بودم حال خودش بعد شکنجه وخیم است، از بازیگری معتبر که رفیق اوست، پرسیدم... بعد چند دقیقه پیام داد پانته‌آ میگه «شکنجه چیه؟ کجا گفتم شکنجه؟ از جایی افتادم!» گفتم جان؟ دارد از ترس پنهان می‌کند؟ گفت «نه راست میگه! این عکس رو قبلا هم پروفایل گذاشته! الانم سر همدردی با زنان گذاشت!» 
لامعی در ادامه در انتقاد از حرکت پانته‌آ بهرام می‌نویسد: «الان وقت این کارهاست؟! الان وقت این مدل مسخره‌بازی‌هاست؟!» این منتقد می‌افزاید: «خانم این کار دیگر اسمش نه موج‌سواری؛ که رسما کاسبی احساس است. از احساسات زخمی ما کاسبی می‌کنید... این یک مدلش را دیگر توسط سلبریتی‌های ایرانی ندیده بودیم که بحمدالله توسط شما قفلش شکسته شد».
همین روایت عادی از کنش تنها یکی از سلبریتی‌ها نشان می‌دهد در پس اقدام‌های آگاهانه یا ناآگاهانه ولی آسیب‌زا، چه کوته‌فکری‌هایی وجود دارد. آیا خبرگزاری خارجی و معاند جمهوری اسلامی که خبر ابتدایی شکنجه پانته‌آ بهرام را منتشر کرده و دستاویزی برای ایجاد تصویری منفی علیه جمهوری اسلامی به مخاطبان خارجی داده، این خبر دروغ را تکذیب خواهد کرد؟ اگر در پس همین یک دروغ دستگاه رسانه‌ای دشمن، تحریم‌هایی علیه این مردم انجام شود، پانته‌آ بهرام پاسخگو خواهد بود؟ بسیاری از افرادی که خبر شکنجه شدن پانته‌آ بهرام را خواندند، آیا اساسا با تکذیب این خبر مواجه خواهند شد؟ آسیب روانی این خبر در پس ذهن همه آنهایی که شنیده‌اند، با کدام تراپی رفع خواهد شد؟ 

بازی بد سلبریتی‌ها و آشکارتر شدن ماهیت یک جریان فیک


روز گذشته نیز خبر دیگری در فضایی مشابه طرح شد که در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب پیدا کرد؛ خبر بازداشت نوید محمدزاده! میترا محمدزاده، خواهر نوید محمدزاده بازیگر سینما، با انتشار متنی در اینستاگرام خود از مفقود شدن برادرش خبر داد و نوشت: «هیچ اطلاعی از نوید نداریم و حساب کاربری اینستاگرام او از دسترس خارج شده است. جان نوید در خطر است». به نحوه تحریک و تهییج احساسات مخاطبان در نوع ادعا توجه کنید! این ادعا به فاصله کوتاهی تکذیب شد، چرا که نوید محمد‌زاده خود صفحه شخصی‌اش را غیرفعال کرده و در حال حاضر نیز سر ضبط سریال «اکتور» به کارگردانی نیما جاویدی حضور دارد. این دروغ و دروغ‌های متعدد دیگری که براحتی در صفحات سلبریتی‌ها منتشر می‌شود، یکی دو تا نیست. روزانه میلیون‌ها نفر در شبکه‌های اجتماعی تحت تاثیر این اخبار، ذهن‌شان ویران می‌شود و هیچ مصونیتی در مقابل این گونه اخبار جعلی ندارند. شاید در این بین به تنها چیزی که می‌توان امیدوار بود، بخشی از مخاطبان هستند که با آگاهی دادن، بخش‌هایی را که تحت تاثیر رفتارهای سوء‌ سلبریتی‌ها قرار گرفته‌اند، نجات بخشند. قابل تامل آنکه سلبریتی‌ها انتظار دارند در مقابل این رفتارهای زننده، انتشار اخبار جعلی، بیانیه‌های تحریک‌آمیز و ادعاهای خلاف واقعی که مطرح می‌کنند کمترین مواجهه انتقاد‌آمیز با آنها انجام نشود و براحتی هر دروغی را که مدنظر دارند، مطرح کنند.