خانمحمدی: ناآرامی‌های اخیر موجب تعطیلی نمایش‌ها شده است

هامون خانمحمدی پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه تئاتر گفت: در حال حاضر مشغول به کار خاصی نیستم، فعلا تمرینات تئاتر تعطیل شده است، به تازگی مشغول تمرینات یک نمایش بودم اما به دلیل ناآرامی های اخیر فعلا همه چیز تعطیل شده است.

این بازیگر جوان تئاتر درباره وضعیت فعلی تئاتر بعد از دوران اوج کرونا اضافه کرد: تئاتر هنوز با دوران عادی خود فاصله بسیاری دارد، انگار هنوز سایه کرونا بر سر تئاتر است، تماشاگران بعد از دو سال تئاتر ندیدن کمتر به این هنر رغبتی نشان می دهند، همین عاملی شده تا کار برای گروه‌ها جهت جذب مخاطبان بسیار سخت باشد.

خانمحمدی درباره راهکار عبور از رکود فعلی در تئاتر اذعان کرد: متاسفانه تئاتر بعد از کرونا درگیر سلایق شده است، مدیریت فرهنگی در این بخش با مشکلات فراوانی روبرو است، طبیعتا این هنر نیازمند راهکاری اصولی برای برون رفت از مشکلات خود است اما در سال جاری و بعد از کاهش کرونا هنوز هیچ برنامه مشخصی برای احیای تئاتر وجود ندارد.

خانمحمدی: ناآرامی‌های اخیر موجب تعطیلی نمایش‌ها شده است

وی در همین رابطه تاکید کرد: تئاتر هم اکنون ماه‌ها از بازگشایی‌اش می گذرد، اما وقتی در بخش مدیریت فرهنگی نگاه می کنیم انگار هیچ مشکلی به وجود نیامده است، حمایت خاصی از افراد و یا گروه‌هایی که کرونا آنها را نابود کرده نشده و از سویی هیچکس به این فکر نمی کند که چگونه می توان مخاطبان را به سالن تئاتر بازگرداند.

خانمحمدی درباره تاثیر کرونا بر هنر تئاتر اضافه کرد: واقعیت امر این موضوع بسیار مفصل است، کرونا تمامی قشرهای تئاتر در تمامی سنین را دچار بحران کرد، آنچه مشخص است اینکه این هنر دو سال کابوس وار را پشت سر گذاشت، بسیاری از پیشکسوتان بیکار شدند، جوانان افسردگی گرفتند و بسیاری هم که به عشق تئاتر به تهران آمده بودند به شهرشان بازگشتند.

خانمحمدی: کرونا بسیاری از بزرگان تئاتر را خانه نشین کرد

وی ادامه داد: تاثیرات یا بهتر بگویم خسارات کرونا به تئاتر به این زودی از بین نمی‌رود، یکی از همین تاثیرات عدم اطمینان کامل مخاطب برای حضور در سالن تئاتر است، از سویی بر خلاف انتظاری که همه فکر می‌کردیم حمایت بیشتری صورت می گیرد حمایتها از تئاتر کمتر هم شده است.

خانمحمدی حمایت از تئاتر را لازم دانست و افزود: تئاتر همچون سینما چرخه اقتصادی قدرتمندی ندارد، هرچند وضع سینما هم بد است اما حداقل در آن عرصه تهیه کنندگان با راحت خیال وارد می‌شوند، هزینه های میلیاردی می‌شود و وضعیت عوامل و بازیگران بهتر است، اما در تئاتر یک گروه با هزینه‌ای اندک که بیشتر صرف وسایل و نیازهای اصلی می‌شود روی صحنه می رود.

خانمحمدی در همین رابطه خاطرنشان کرد: امید همه ما بر این است که تئاتر بار دیگر در مسیر اصلی خود قدم بردارد، این دو سال را جوانان زنده نگه داشتند، امیدوارم مدیران فرهنگی قدر جوانان هنری را بدانند و وقتی تئاتر به حالت عادی خود برگشت بار دیگر شاهد تخصیص سالنهای اصلی و خوب به چهره های معروف نباشیم.