«آتش سرد» ملودرامی خانوادگی و باورپذیر

« آتش سرد » که پیش از این قرار بود در ایام‌محرم و صفر به روی آنتن برود، درونمایه مذهبی دارد و  موضوعاتی دینی از امانتداری و نگهداری از مال یتیم گرفته تا قصاص را در داستانی خانوادگی بیان می‌کند و در لایه‌های زیرین داستان خود به مسائلی چون ازدواج جوانان و عشق هم می‌پردازد.

«آتش سرد» داستان دو شریک قدیمی است؛ محسن تاجیک که قیم برادرزاده همسرش است و سعید مفخّم. داستان از مراسم عقد پسر مفخم با دختر تاجیک آغاز می‌شود، شبی که رویا_ همسر حسابدار شرکت_ به خانه تاجیک رفته و از کلاهبرداری و پولشویی بزرگ مفخم در شرکت پرده برمی‌دارد. با آشکار شدن خلافکاری مفخم برای تاجیک رابطه این دو دوست به هم می‌خورد و سرنوشت ازدواج فرزندانشان تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

«آتش سرد» ملودرامی خانوادگی و باورپذیر

سریال«آتش سرد» گرچه موضوعی تکراری دارد؛ اختلاف دو شریک بر سر مسائل مالی و مخالفت فرزندانشان با یکدیگر اما به مفهوم کلمه یک سریال خانوادگی است؛ خانواده محسن و خانواده سعید هر دو نمونه‌ای از یک خانواده اصیل ایرانی هستند. در هردو خانواده اصل مهم احترام به بزرگتر است؛ اسرا و آزاد هردو با وجود علاقه‌ای که به یکدیگر دارند هیچگاه رودرروی پدرانشان قرار نمی‌گیرند و حتی بخاطر حفظ حرمت آنها حاضر می‌شوند ازدواجشان را به تأخیر بیندازند.

آتش سرد

از نکات جالب توجه داستان شخصیت زنان سریال است؛ منیره_ همسر محسن_ نمونه‌ای از یک مادر نمونه است، مادری که می‌کوشد در میان این اختلافات هم احترام شوهرش حفظ شود و هم احساسات دخترش خدشه‌دار نشود، او حتی در حق فربد_ برادرزاده اش_ با تمام وجود مادری می‌کند، از آنسو رویا_ زن بابک کریمی_ زنی مقتدر و جسور است که نمی‌خواهد شوهرش قربانی زدوبندهای مالی شود و به او انگیزه مبارزه برای افشای حق را می‌دهد.

آتش سرد

سریال برای جذابیت بیشتر داستانش مدام شخصیت‌هایش را در معرض امتحان و انتخاب میان حق و باطل قرار می‌دهد، از این رو شخصیت‌هایش نه سفید مطلق هستند و نه کاملا سیاه و اینگونه برای مخاطب باورپذیر می‌شوند، از یکسو شخصیت‌های مثبتی چون محسن و پسرانش هم مرتکب اشتباه می‌شوند و از سوی دیگر سعید و پویا هم شخصیت‌هایی خاکستری اند، حتی بابک کریمی هم مدام در چالش میان باور کردن حرف های اطرافیانش و انتخاب حرف راست گرفتار است.

در پایان باید گفت «آتش سرد» سریالی خانوادگی است که بدور از هیاهو و با ریتمی آرام، داستان پرفراز و نشیبی را روایت می‌کند که ممکن است در زندگی هرفردی اتفاق بیفتد و از این جهت توانسته مخاطب عام تلویزیون را با خود همراه سازد، مخاطبی که منتظر است تا ببیند در پایان ۳۰ قسمت از یکسو سرنوشت زندگی مشترک اسرا و آزاد و پرونده کلاهبرداری مالی شرکت محسن و سعید و از سوی دیگر سرنوشت زندگی بابک و ضارب او چه خواهد شد.