بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ از نگاه «نیویورک تایمز»

دو منتقد «نیویورک تایمز»، در فهرست انتخابی خود از فیلم‌های برتر سال ۲۰۲۲، دو فیلم «ای‌او» (EO) ساخته «یژی اسکولیموفسکی» و «نه» (Nope) به کارگردانی «جردن پیل» را در صدر قرار دادند.

داستان فیلم «ای او» (EO)، در مورد الاغی است که گروهی از فعالان حقوق حیوانات، آن را از صاحبش در یک سیرک جدا می‌کنند. اما با این حال، زندگی اش همچنان در خدمت بشر باقی می‌ماند و «نه» (Nope)، فیلمی ترسناک و علمی - تخیلی آمریکایی است که تلاش دو خواهر و برادر مالک یک مزرعه را نشان می‌دهد که آن‌ها تلاش می‌کنند شواهد ویدیویی از یک شی ناشناس پرنده را ضبط کنند.

تازه‌ترین اثر «جردن پیل» توانسته است نظر «اسکات» را جلب کند؛ به طوری که او، این فیلم را در رتبه اول فهرست انتخابی خود قرار داده است و «مانولا دارگیس» هم، فیلم «ای‌او» (EO) ساخته «یژی اسکولیموفسکی» را به عنوان برترین کار سینمایی سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده است.

همچنین، در فهرست انتخابی «دارگیس» فیلم‌ ایرانی «خرس نیست» و آثاری چون؛ «کیمی» به کارگردانی «استیون سودربرگ» و «تصمیم جدایی» به کارگردانی «پارک چان-ووک» نیز حضور دارند.

«کیمی»، فیلمی علمی - تخیلی در ژانر درام و جنایی، محصول کشور آمریکا و روایت کننده یک جریان قتل غیرعادی و عجیب است و درواقع، کیمی هم، نام یک دستگاه شنود دیجیتال است که فردی به اسم آنجلا، مکالمات ضبط شده کیمی را ترجمه می‌کند.

 «تصمیم جدایی» ساخته «پارک چان-ووک»، یکی از کارگردانان معاصر سینمای کره جنوبی است که این فیلم را در ژانر معمایی و جنایی کار کرده است؛ فیلمی که در جشنواره کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین کارگردانی را بدست آورد.

از نظر «اسکات»، اثر «نه» (Nope) به کارگردانی «جردن پیل»، یک «پازل فلسفی» است که بالاتر از آثاری چون؛ «تار» و «افترسان» قرار می‌گیرد.

گفتنی است که هر دو منتقد نیویورک تایمز، مستند «همه زیبایی و خون‌ریزی» را در فهرست انتخابی خود قرار داده اند. 

۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۲ به انتخاب ای. او. اسکات:

۱. نه (Nope)

۲. برفک نپتون (Neptune Frost)

۳. آقای باخمن و کلاس او (Mr. Bachmann and His Class)

۴. افترسان (Aftersun)

۵. خرس نیست (No Bears)

۶. تار (Tár)

۷. توهمات گمشده (Lost Illusions)

۸. خوراک لذیذ (Flux Gourmet)

۹. همه زیبایی و خون‌ریزی (All the Beauty and the Bloodshed)

۱۰. مرگ بر شاه (Down With the King)

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ از نگاه «نیویورک تایمز»

۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۲ به انتخاب مانولا دارگیس:

۱. ای‌او (EO)

۲. مامان کوچولو (Petite Maman)

۳. نه (Nope)

۴. خرس نیست (No Bears)

۵. کیمی (Kimi)

۶. دختر ابدی (The Eternal Daughter)

۷. اتفاق (Happening)

۸. تصمیم جدایی (Decision to Leave)

۹. اکسپدیشن کانتنت (Expedition Content)

۱۰. همه زیبایی و خون‌ریزی (All the Beauty and the Bloodshed)