«خانه جلال» و بهروز افخمی و یوسفعلی میرشکاک

«خانه جلال» عنوان برنامه‌ای با اجرای بهروز افخمی و یوسفعلی میرشکاک است که در قالب یک مجله فرهنگی از شب یلدا پخش خودش را آغاز کرد. لوکیشن این برنامه در خانه موزه سیمین و جلال بوده و برنامه در آنجا تولید شده است.

به تعبیرِ بهروز افخمی «خانه جلال» در واقع مجله فرهنگی است که به همراه یوسفعلی میرشکاک اجرا می‌شود. در هر قسمت مهمانانی از جمله شعرا، طنزپردازان، مجسمه‌ساز، نقاش و ... حضور خواهند داشت و درباره‌ی هنرهای مختلف به گفت‌وگو می‌پردازند و در عین حال از دغدغه‌ها و فلسفه هنر می‌گویند.

این کارگردان سینما و مجریِ این روزهای تلویزیون می‌گوید بخشی از برنامه مهمان‌محور است و بخش دیگر کارشناسی است و به موضوعاتی از جمله شاهنامه‌خوانی و هفت پیکرخوانی پرداخته شده است. بخش جنبی برنامه هم پرداختن به خاطرات خانم سیمین دانشور است. در هر قسمت هم گریزی به زندگی و آثار جلال آل احمد خواهیم داشت. روایت‌ها و حکایت‌های یک کتاب فروش هم بخشی از این برنامه است که آقای علی رکاب آن را اجرا می کند.

«خانه جلال» و بهروز افخمی و یوسفعلی میرشکاک

افخمی از ساختِ چنین برنامه‌هایی استقبال می‌کند و معتقد است که باید نویسندگان امروز و داستان‌نویسان را نوجوانان و جوانان بشناسند و «خانه جلال»ها مزیّت حضورشان در تلویزیون همین است. حتماً در قسمت‌های بعدی مخاطبان با فرهنگ‌های محلی و آداب و گویش‌ و زبان محلی مواجه خواهند شد؛ چون در برنامه‌مان هست به آنها بپردازیم. یعنی به هر حال کم و بیش در محدوده ادبیات ایران قدم می‌زنیم.

او در پاسخ به این سؤال که آیا به سینما و تئاتر هم در برنامه می‌پردازید، توضیح می‌دهد: کمتر به سینما و تئاتر می‌پردازیم اما میهمانانی از رادیو، تلویزیون و سینما خواهیم داشت خواه‌ناخواه به این موضوعات هم برخواهیم خورد. بخش نمایشی نداریم و همه‌چیز بر پایه گفت‌وگو انجام می‌شود. از نظامی و هفت‌پیکر می‌گوییم و به فردوسی و شاهنامه می‌رسیم. از نویسندگان داستان‌های خوب و پرتیراژ جوان و پیشکسوت هم در برنامه‌مان حضور پیدا می‌کنند. از سوابق‌شان می‌گوییم و در نهایت کتاب معرفی می‌کنیم.

افخمی توصیه می‌کند که تلویزیون برنامه‌سازی را جدّی بگیرد که سابقه خوبی صداوسیما در زمینه ساخت برنامه‌های موفق و مؤثر داشته و دارد.

مجری برنامه «خانه جلال» همچنین در مورد اینکه چرا خودش این برنامه را کارگردانی نکرده، توضیح داد: من در برنامه «هفت» و «نقد سینما» هم کارگردانی نمی‌کردم. چون این کار نیاز به انرژی زیادی دارد مخصوصاً اگر برنامه زنده باشد که واقعاً من وحشت می‌کنم. کارگردانی کار ظریفی است و هر 4، 5 سال یک بار می‌توانم فیلم بسازم و مجری بدی نیستم و به صحبت‌های میهمان برنامه خوب گوش می‌دهم و در لحظه دیالوگ برقرار کردن هم نکته پرتی نمی‌گویم.

بهروز افخمی این روزها فیلمنامه‌ای نوشته و منتظر فراهم شدن شرایط ساخت است تا وارد عرصه کارگردانی سینما شود.

برنامه «خانه جلال» در 100 قسمت 54 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی محمد پورصباغیان و حجت حسن‌زاده، تولید شده و اولین قسمت آن در شبِ یلدا روی آنتن رفت و فردا شب هم ساعت 21 در شبکه نسیم پخش خواهد شد.