رسول صدرعاملی همراه استعدادها از«شنای پروانه» تا «جنگل پرتقال»

رسول صدرعاملی به عنوان یک کارگردان صاحب جایگاه در سینمای ایران، طی سال‌های اخیر به عنوان تهیه‌کننده مسیری را در پیش گرفته که موجب شده بستر برای رشد و دیده شدن کارگردانان فیلم اولی مهیا شود . کارگردانانی که با آثارشان توانستند در جریان جشنواره فیلم فجر نظرها را به سمت خود جلب کنند.

صدر عاملی در مسیر تهیه‌کنندگی فیلم‌های اولی دو راه مختلف را در پیش گرفت. او در این مسیر ابتدا تهیه‌کنندگی فیلم‌ اولی‌هایی را برعهده گرفت که از حرفه‌‌ای‌های سینما بودند و قصد داشتند تا در عرصه کارگردانی طبع آزمایی کنند.

این کارگردان در سال 1376 ، تهیه کننده فیلم « شبیخون » شد که کارگردانی آن جمشید آهنگرانی پدر پگاه آهنگرانی برعهده داشت. آهنگرانی تا پیش از این به عنوان طراح و لباس در سینما فعال بود و با ساخت «شبیخون» پا به عرصه کارگردانی گذاشت. این فیلم متعلق به سینمای بدنه بود و در جشنواره مورد توجه قرار نگرفت و در اکران هم به واسطه حضور جمشید هاشم‌پور به فروش نسبتا خوبی دست پیدا کرد. آهنگرانی بعد از ساخت این فیلم از ایران مهاجرت کرد و دیگر در زمینه کارگردانی فعالیتی نداشت.

صدر عاملی در ادامه اینبار تهیه فیلمی از فرهادصبا را برعهده گرفت. مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما که قصد داشت به مانند دیگر هم صنفانش مثل تورج منصوری، حسن قلی زاده و محمود کلاری کارگردانی را تجربه کند. «عروسک فرنگی» عنوان فیلمی بود که صدر عاملی آن را به کارگردانی فرهاد صبا تهیه و تولید کرد. فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا نکرد و در اکران هم توفیقی به دست نیاورد. فرهاد صبا هم بعد از آن در ایران به عنوان کارگردان دیگر پشت دوربین نرفت.

رسول صدر عاملی بعد از شکست همه جانبه «عروسک فرنگی» در سال 1384 ، به مدت 14 سال از عرصه تهیه‌کنندگی فاصله گرفت و سرانجام در سال 1397 بازهم تهیه کنندگی یک کار اولی را برعهده گرفت. این کارگردان کسی نبود جز پسرش میلاد که قرار بود فیلم «سونامی» را جلوی دوربین ببرد. این فیلم در جشنواره سی و هفتم وارد بخش مسابقه فیلم‌های اول شد و در اکران هم توفیقی نسبی داشت. میلاد بعد از ساخت سونامی فیلم دیگری نساخت.

اما صدر عاملی در مسیر تهیه‌کنندگی فیلم اولی‌ها در سال 1398 فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت را وارد مرحله تولید کرد. کارت که خود را به عنوان یک استعداد در عرصه فیلم کوتاه مطرح کرده بود با «شنای پروانه» توانست نظرها را به سمت خود جلب کند. بعد از این فیلم کارت وارد شبکه خانگی شد و سریال موفق«یاغی» را کارگردانی کرد.

 رسول صدر عاملی با تهیه فیلم «شنای پروانه»، محمد کارت را به سینمای ایران معرفی کرد.

رسول صدر عاملی بعد از تجربه همکاری موفق با محمد کارت که از عرصه فیلم کوتاه آمده بود، در سال 1401 تصمیم گرفت با سرمایه گذاری فارابی فیلم اول آرمان خوانساریان را تهیه کند. کارگردانی که به مانند محمد کارت از عرصه فیلم کوتاه می‌آمد. ماحصل این همکاری فیلم «جنگل پرتقال» شد که توانست به جمع فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره چهل و یکم راه پیدا کند.

رسول صدرعاملی همراه استعدادها از«شنای پروانه» تا«جنگل پرتقال»

 «جنگل پرتقال» به تهیه‌کنندگی رسول صدر عاملی از فیلم‌های موفق جشنواره امسال است. فیلمی که نوید حضور یک کارگردان صاحب ذوق را در سینمای ایران می‌دهد.

«جنگل پرتقال» یکی از معدود فیلم‌های موفق حاضر در جشنواره امسال است که توانست نظرها را به سمت خود جلب کند و خیلی‌ها از آن به عنوان بهترین فیلم جشنواره چهل و یکم یاد می‌کنند.

حالا باید منتظر ماند و دید برای خوانساریان در جشنواره امسال چه اتفاقی رقم می‌خورد و او در ادامه مسیرش چه کار خواهدکرد.