در آخرین روز نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری چه گذشت؟

چند روز قبل بود که نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران کار خود را در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح کرد. در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی که از ۱۸ الی ۲۱ بهمن برگزار شد، ۲۰۰ فعال صنعت گردشگری از ۴۷ کشور جهان حضور داشتند و هنر، تولیدات صنایع دستی و خدمات گردشگری را به نمایش گذاشتند و در این نمایشگاه از طرح‌ها ظرفیت‌های مختلف با حضور مردم و مسئولان رونمایی شد.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در ۱۵ سالن و فضایی حدود ۶۷ هزار مترمربع برگزار شد و همچنین ۸۰۰ متر مربع نمایشگاه با حضور بیش از ۷۰ مرکز دارای مجوز گردشگری سلامت به کار خود پایان داد.

قطر، عراق، ژاپن، اندونزی، تاجیکستان، قراقستان، مالزی، روسیه و ونزوئلا از جمله کشور‌هایی هستند که در نمایشگاه دارای غرفه هستند، عمان، روسیه، تاجیکستان، امارات، سوریه، ترکیه، آذربایجان ارمنستان، لبنان، لیبی، الجزایر، چین عراق گرجستان از جمله کشور‌هایی هستند که در نمایشگاه حضور داشتند.

این رویداد در کنار به نمایش گذاشتن آداب و رسوم اقوام مختلف ایران، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و هنری بانوان و مردان ایران زمین، تصویر مثبت و واقعی ایران در حوزه گردشگری و صنایع دستی را پیش روی تمامی بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی و بهویژه گردشگران خارجی قرار داد تا ضمن ارائه تصویری حقیقی از آنچه در ایران می‌گذرد، گامی در جهت مقابله با پدیده ایران هراسیباشد

در آخرین روز نمایشگاه سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری ‌صنایع دستی و میزبان رویداد؛ احمد وحیدی، وزیرکشور؛ حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، جواد اوجی وزیر نفت، حسن کوششتبار معاون اقتصادی وزیر کشور، روح‌الله ایزدخواه نماینده مجلس و دبیر کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و … برای بازدید ازنمایشگاه حضور پیدا کردند و نقطه نظرات خود را بیان کردند.

روز گذشته هم وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم با انتشار متنی در صفحه شخصی خود نوشت: در جلسه امروز دولت، ‎رییس‌جمهوری از برگزاری موفق نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی تقدیر کرد. رییس جمهور همچنین بر ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی توسط استانداران کشور تاکید کردند. 

صنایع دستی و گردشگری

احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و‌ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی گفت: این نمایشگاه پیام های مهمی دارد اولا اینکه اصالت ایران بزرگ ما را نشان می‌دهد و همچنین تنوع فرهنگ غنی و اصرار مردم بر حفظ اصالت و توانمندی هایشان و اینکه نشان می دهد فرهنگ ما پرنشاط است و این فرهنگ می تواند اقتصاد خرد را مدیریت کند. این نمایشگاه نشان می دهد چقدر اینجا بازدید کنندگان پرشور و نشاطی که آمدند به این فرهنگ غنی علاقه‌مندند و ما افتخار می‌کنیم که این نمایشگاه توانسته این مسائل را به خوبی نشان دهد و هر سال هم از سال قبل قوی تر ظاهر می‌شود و اتفاق های خوبی را رقم می‌زند.

او درباره همکاری بین دولت و و‌زارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: حوزه گردشگری ظرفیت بسیار بزرگ اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است و با توجه به انواع گردشگری هایی که امروزه تعریف می شود مثل گردشگری معنوی، مذهبی،کشاورزی و ...  این ظرفیت ها در ایران ما وجود دارد. علاوه بر این همکاری های خوبی بین استانداران ما در اقصی نقاط کشور و عزیزان ما در صنایع دستی و گردشگری برقرار است که می تواند گردشگری را با جهشی جلو ببرد چون در حال حاضر ظرفیت های موجود ما با آنچه وجود دارد متفاوت است. 

او ادامه داد: در افق چشم انداز سال ۱۴۰۱ پیش.بینی مان بر این بود بتوانیم نزدیک ۲۰ میلیون گردشگر در کشور داشته باشیم اما الان تا این عدد فاصله زیادی داریم که باید تلاش کنیم این فاصله کمتر شود. 

در آخرین روز نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری چه گذشت؟

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی درباره همگرایی بین وزرای دولت در حوزه گردشگری و حمایت دولت از گردشگری گفت: هیات دولت به موضوع گردشگری فرابخشی نگاه می‌کند و همین حضور چشم‌گیری ک هیات دولت برای بازدید از این‌نمایشگاه تاکنون داشته است بیان‌گر این‌موضوع است. برای مثال شاید طبیعی‌تر باشد برخی از بخش ها مثل حوزه وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد همکاری هایی با حوزه گردشگری داشته باشند، اما اینکه وزارت نیرو هم با گردشگری همکاری کند نشان می‌دهد که این حوزه محدود به یک یا دو یا سه حوزه نیست و همه بخش های دولت به این موضوع نگاه ویژه ای دارند. دلیلش هم نمایش حقیقت ها برای بیان تصاویر واقعی از ایران و شادی دل مردم و افزایش اقتصاد مولد و پویا برای اقشار کم درآمدتر است و هم اینکه این دید و بازدیدهای ایام مختلف فضای مثبتی ایجاد می کند که  باعث‌می شود دولت نگاه ویژه ای به موضوع گردشگری داشته باشد. 

در آخرین روز نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری چه گذشت؟

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش گفت: نمایشگاه امسال را خیلی خوب دیدم.امسال از نظر کمی فضای بزرگتری به نمایشگاه اختصاص داده شده است و غرفه های گردشگری کودک برایم جذاب بود. برای مثال یک گروه با نیازهای ویژه برای دانش آموزان روشندل ما بود که کار بسیار زیبایی صورت گرفته است. 

او ادامه داد: آموزش و پرورش نیز از این ظرفیت ها برای تربیت دانش آموزان استفاده خواهد کرد و این شروع خوبی است و از همکارانم می خواهم در این دو روز هرچه مقدور است دانش آموزان را به این نمایشگاه بیاورند. 

نوری افزود: ایجاد فرهنگ گردشگری در دوره کودکی رخ می دهد و ما این موضوع را در برنامه درسی دانش آموزان در رساله دکترا بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر می خواهیم گردشگری را شروع کنیم از دوره کودکی باید شروع کنیم. در کتاب های درسی موضوعات گردشگری زیاد است اما باید در میدان عمل بیاید و دولت هم روی این موضوع سرمایه گذاری زیادی کرده است و در سند انتظار دولت در سال، ۹۰ میلیون نفر ساعت ما را مکلف کردند تا برای دانش آموزان مان گردشکری داشته باشیم. ۴ روز گردشگری روزانه و دو روز گردشگری با بیتوته که این ظرفیت در هیچ جایی وجود ندارد. 

او افزود: ارتقای سواد گردشگری کودکان یکی از تکالیفی است که بر عهده ما و وزارت میراث فرهنگی است. خارجی ها هم به این نمایشگاه آمدند و این برای ما خیلی اهمیت دارد. خلاقیت در همه زمینه ها از جمله ساختمان و بوم گردی و هتل ها و ... وجود دارد و در این نمایشگاه به خوبی پیدا است. 

نوری ادامه داد: بنا شده بر اساس موضوعاتی که عملیاتی باشد با وزارت میراث فرهنگی همکاری هایی داشته باشیم. گردشگری زیارت اعتقادی و اخلاقی است، گردشگری هنری هنر و زیباشناختی است، گردشگری تجاری اقتصادی است.