سرسخت‌ترین موجود زمین در آزمون فضایی!

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، آزمايشگاه فضايي كلمبوس كه توسط محققان سازمان فضايي اروپا (ESA) ساخته شده است، بخشي از ايستگاه فضايي بين المللي (ISS) محسوب مي شود كه محققان از فضاي داخلي و خارجي آن براي انجام تحقيقات مختلف از جمله بررسي شرايط دشوار فضا بر گونه هاي مختلف موجودات و ارگانيسم ها استفاده مي كنند.

محققان سازمان فضایی اروپا در سال ۲۰۰۸ میلادی محموله ای در ابعاد یک چمدان کوچک حاوی ارگانیسم های زنده و ترکیبات آلی را به ایستگاه فضایی ارسال کردند تا نحوه واکنش آنها به شرایط خارج از جو زمین را مورد بررسی قرار دهند.

این محموله پس از سپری کردن ۱۸ ماه در محیط فضا در سال ۲۰۰۹ به زمین بازگردانده شد و نتایج تحقیقات به تازگی در مجله Astrobiology منتشر شده است.

گونه های مختلف باکتری، دانه ها، جلبک و گلسنگ در شرایط سخت محیط خارج از آزمایشگاه فضایی کلمبوس قرار داده شدند.

«رنه دمت» از محققان سازمان فضایی اروپا تأکید می کند: جو زمین به گونه ای است که با جذب حداکثری اشعه مضر فرابنفش(UV) از گونه های مختلف حیات محافظت کرده و دما را متعادل نگه می دارد، ‌ اما ارگانیسم های زنده در محیط خارج از آزمایشگاه فضایی با حداکثر امواج خورشید مواجه بوده و تغییرات دمایی منفی ۱۲ تا مثبت ۴۰ درجه سانتیگراد را تحمل کردند.

به گفته «دمت» در بین تمامی ارگانیسم های زنده، مقاومت گلسنگ بسیار بیشتر گزارش شده است، بطوریکه برخی گونه های گلسنگ توانسته اند ۱۸ ماه نور و گرمای شدید خورشید در فضا را تحمل کرده و همچنان به حیات خود ادامه دهند.

گلسنگ را می توان سر سخت ترین و مقاوم ترین نوع زندگی بر روی زمین نامید که حتی در شرایط فریز شدن، خشک یا بشدت گرم شدن می تواند همچنان به حیات خود ادامه دهد؛ این ارگانیسم زنده در شرایط دشوار به حالت سکون در می آید و منتظر بهبود شرایط برای رشد می شود.

بررسی ادامه حیات ارگانیسم های زنده در فضا از فرضیه «پانسپرمیا»(Panspermia) یا گسترش حیات از سیاره ای به سیاره دیگر حمایت می کند.

نتایج این تحقیقات برای شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی نیز جالب توجه است و با توجه به مقاومت بالا در برابر نور خورشید، می توان از گلسنگ برای تولید کرم های ضد آفتاب استفاده کرد.