«مجید صالحی» و سوداهای پس از سیمرغ

یکی از چهره‌های موفق و خبرساز جشنواره فجر امسال، مجید صالحی بود. او به واسطه ایفای نقش در فیلم دفاع مقدسی «شماره 10» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و بازی خوبش در این فیلم مورد توجه مخاطبان و داوران قرار گرفت و در نهایت نیز توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کند. اکنون این بازیگر پس از موفقیتی که در بخش سودای سیمرغ جشنواره به دست آورد، قصد دارد دومین فیلم خود را با نام «اسپانسرینگ» جلوی دوربین ببرد و تجربه تازه‌ای را در عرصه کارگردانی به دست بیاورد. صالحی در انتظار صدور مجوز ساخت این فیلم است و با همکاری ابراهیم عامریان به عنوان تهیه‌کننده، دومین ساخته سینمایی خود را تولید می‌کند.
بازیگر سریال‌های محبوب و خاطره‌انگیز
مجید صالحی به عنوان بازیگر کار خود را در تلویزیون و سینما آغاز کرد. او دهه 70، در شروع مسیر خود   با   رضا عطاران همکاری کرد و به واسطه مجموعه خاطره‌انگیز «سیب خنده» به شهرت رسید. این بازیگر سپس در سریال محبوب «مجید دلبندم» نیز به عنوان صداپیشه حضور داشت و همکاری موفق دیگری را با رضا عطاران تجربه کرد. صالحی با ایفای نقش در سریال‌هایی مانند «قطار ابدی» و «زیر آسمان شهر» مسیر خود را در ژانر کمدی ادامه داد و با سریال پرمخاطب «زیر آسمان شهر» محبوبیت بیشتری به دست آورد. پس از این مجموعه، با حضور کوتاهی که در سریال پربیننده «پلیس جوان» داشت در مجموعه‌ای غیرکمدی دیده شد؛ تجربه‌ای که در دهه 80 چندان ادامه‌دار نشد. «کوچه اقاقیا»، «خوش رکاب»، «او مثبت»، «ترش و شیرین» و «سه در چهار» دیگر سریال‌های صالحی بودند که از میان آن‌ها، «خوش رکاب» و «ترش و شیرین» و «سه در چهار» به آثار خاطره‌انگیز و ماندگاری در کارنامه او تبدیل شدند. این بازیگر در دهه های 80 و 90 حضور پررنگی در سریال‌های تلویزیونی داشت، اما مجموعه‌هایی مانند «عید امسال»، «موج و صخره» و «بیدار باش» اتفاق ویژه‌ای را برای این بازیگر رقم نزدند. مجید صالحی سال 93 و 95 با آخرین سریال‌های خود «مدینه» و «آرام می‌گیریم» که هیچ کدام کمدی نبودند، در قاب تلویزیون دیده شد و حضور تحسین‌برانگیزی در سریال «مدینه» داشت. او در مجموعه نمایش خانگی «سیاوش» نیز نقش یک شخصیت لات و عصبی را ایفا کرد و واکنش‌های مثبتی را برانگیخت.
درخشش در نقش‌های غیرکمدی
مجید صالحی همزمان با تلویزیون، در سینما نیز حضور داشت و در دهه 80 تا نیمه 90 جزو بازیگران پرکار کمدی‌های تجاری بود. او سال 93 با ایفای نقش یک کاراکتر معتاد در فیلم «استراحت مطلق»، توانایی خود در نقش‌های جدی را بار دیگر یادآوری کرد و یکی از بهترین بازی‌‌هایش را به نمایش گذاشت. صالحی از نیمه دوم دهه 90 در مقایسه با گذشته، بیشتر به پیشنهاد نقش‌های غیرکمدی جواب مثبت داده و به بازی‌اش در فیلم‌هایی مانند «صحنه‌زنی» و «برف آخر» توجه شده است. فیلم دفاع مقدسی «شماره 10» آخرین اثر تحسین شده مجید صالحی است.

«مجید صالحی» و سوداهای پس از سیمرغ


اولین و بهترین تجربه کارگردانی
فعالیت مجید صالحی در طی این سال‌ها محدود به بازیگری نبوده است. او با سریال‌ پرمخاطب و محبوب «سه در چهار»، همچنین مجموعه ناکام «موج  و صخره» عرصه کارگردانی را تجربه کرده است. او در مدیوم نمایش خانگی هم سریال «سال‌های دور از خانه» را جلوی دوربین برد که از آن استقبال چندانی نشد. مجید صالحی سال 99، با تولید برنامه «ام‌شو» وارد عرصه اجرا شد و تجربه متفاوتی را در کارنامه خود رقم زد. اولین ساخته مجید صالحی یعنی «سه در چهار» هنوز، بهترین اثر او در زمینه کارگردانی محسوب می‌شود و آثار بعدی صالحی چنین تجربه‌ای را تکرار نکردند.
در انتظار «برف آخر» و «شماره 10»
مجید صالحی سال گذشته با فیلم «برف آخر» ساخته امیرحسین عسگری در چهلمین جشنواره فجر حضور داشت. امین حیایی و مجید صالحی بازیگران اصلی فیلم بودند و بازی آن‌ها با واکنش مثبت منتقدان و داوران مواجه شد. حیایی به جمع نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد راه یافت و این جایزه نصیبش شد، صالحی نیز نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد، اما نادر سلیمانی برای فیلم «ضد» این جایزه را به دست آورد. مجید صالحی امسال دوباره با فیلم «شماره 10» و نقش جدی و متفاوت دیگری به جشنواره آمد و این ‌بار توانست اولین جایزه سیمرغ را به دست آورد. او در این فیلم نقش یک اسیر را برعهده دارد که تلاش می‌کند از زندان بعثی‌ها فرار کند. مجید صالحی با بازی خوب و تاثیرگذار خود در این فیلم، باز هم توانایی‌اش در ایفای نقش‌های غیرکمدی و سخت را ثابت کرد. «برف آخر» پس از یک سال اکران نشده، اما «شماره 10» احتمال دارد به مناسبت عید فطر نمایش داده شود. با توجه به این که هر دو فیلم جزو آثار تحسین شده جشنواره چهلم و چهل‌ویکم هستند و صالحی نیز در این فیلم‌ها خوش درخشیده است، موفقیت مجید صالحی پس از کسب سیمرغ، روی پرده سینماها ادامه‌دار خواهد شد.
دومین فیلم پس از تجربه ناکام «زیر نظر»
سال 97، مجید صالحی تصمیم گرفت در سینما هم وارد چالش کارگردانی شود و اولین فیلمش را جلوی دوربین ببرد. او کمدی «زیر نظر» را با بازی دوست و همکار قدیمی خود رضا عطاران و بازیگرانی مانند امیر جعفری، آزاده صمدی و مهران احمدی تولید کرد، اما این فیلم دستاوردی برای او نداشت. «زیر نظر» یک سال اجازه اکران نداشت و سرانجام سال 98، این فیلم در وضعیتی که به دلیل وقایع آبان‌ماه‌ و قطعی سراسری اینترنت، شرایط جامعه عادی نبود، به نمایش درآمد و به فروش عجیب و غریبی دست پیدا نکرد. هرچند که حاشیه ها باعث شد این فیلم شانس فروش بالا را از دست بدهد، اما کیفیت فیلم نیز راضی‌کننده نبود. مجید صالحی حالا قصد دارد همچنان به فعالیت خود در زمینه کارگردانی ادامه بدهد و فیلم جدیدش را با نام «اسپانسرینگ» بسازد. این فیلم در انتظار دریافت مجوز ساخت است و فعلا جزئیاتی درباره آن اعلام نشده، اما با توجه به این که ابراهیم عامریان تاکنون در مقام تهیه‌کننده و کارگردان، آثاری را در ژانر کمدی تولید کرده است و کارنامه کارگردانی مجید صالحی را نیز آثار کمدی تشکیل داده‎‌اند، احتمالا «اسپانسرینگ» هم در این ژانر تولید خواهد شد. با توجه به تجربه‌ ناکام «زیر نظر»، معلوم نیست دومین فیلم صالحی چه سرنوشتی خواهد داشت و از طرفی هم فعلا نمی‌توان درباره موفقیت یا شکست آن پیش‌بینی درستی کرد، اما تولید این فیلم در شرایط فعلی و با توجه به جایگاه مجید صالحی در سینما، تجربه پرریسک و چالش‌برانگیزی برای او خواهد بود.