ضیافت پیشکسوتان سریال‌های رمضانی در «جشن سربرون»

شبکه 3 امسال نیز مانند نوروز و رمضان 1400، یک سریال با حال و هوایی بی‌ارتباط با این دو مناسبت روانه آنتن خواهد کرد. سال گذشته مجموعه دفاع مقدسی «نجلا 2» در کنداکتور نوروز قرار گرفت و با توجه به تعداد قسمت‌های زیاد آن، پخش سریال در ماه رمضان هم ادامه پیدا کرد. امسال که مناسبت نوروز و رمضان همزمان شده‌اند نیز، این شبکه سریال الف فاخر « جشن سربرون » ساخته مجتبی راعی را در کنداکتور خود قرار داده است. این مجموعه تاریخی قصه‌ای در دوران قاجار را روایت می‌کند و بازیگران زیادی دارد. پخش «جشن سربرون» به مناسبت نوروز و رمضان 1402، بازگشت 6 بازیگری را که در دهه 80 و 90 سابقه حضور در سریال‌های نوروزی یا رمضانی داشته‌اند، رقم زده است. در ادامه مطلب مروری داشتیم بر تجربیات قبلی این بازیگران و حضور آن‌ها در «جشن سربرون» که انتظارات از آن بالاست.

حسین محجوب

اولین‌بار ماه رمضان سال 85 بود که حسین محجوب با سریالی ویژه این مناسبت در قاب تلویزیون دیده شد. او در این مجموعه به یادماندنی ساخته محمدحسین لطیفی، نقش یک صحاف را ایفا کرد که فرد درستکار و مومنی بود. این مجموعه با قصه جذاب و تاثیرگذاری که داشت با استقبال مخاطبان مواجه شد، همچنین بازی و نقش حسین محجوب نیز به نقطه عطفی در کارنامه تلویزیونی او تبدیل شد. این بازیگر باسابقه چهار سال بعد در رمضان 89 هم با سریال «در مسیر زاینده رود» ساخته حسن فتحی دیده شد. این مجموعه نیز به موضوعاتی مانند گذشت، بخشش و غرور می‌پرداخت و سریال پربیننده‌ای بود. محجوب پس از دو سریال رمضانی موفق و پربیننده، بار دیگر ماه رمضان سریالی روی آنتن خواهد داشت. برخلاف این مجموعه‌ها، قصه «جشن سربرون» ارتباطی با مناسبت ماه رمضان ندارد و حسین محجوب با نقش کدخدای یک ایل که شخصیت‌ اصلی سریال است، دیده می‌شود.

محمود پاک‌نیت

تنها تجربه حضور محمود پاک‌نیت در کنداکتور نوروزی تلویزیون، به سال 81 و مجموعه خاطره‌انگیز «شب دهم» اثر حسن فتحی برمی‌گردد. در آن زمان، آغاز سال جدید با ایام عزاداری محرم همزمان بود، به همین دلیل مجموعه «شب دهم» ویژه پخش در نوروز آماده شد. پاک‌نیت در این سریال پرمخاطب نقش یک شخصیت منفی را ایفا کرد و کاراکتر منفور «سرگرد مبرز» به یاد ماندنی شد. برخلاف آن دوران، امسال تلویزیون برای همزمانی نوروز با ماه رمضان تدارک خاصی ندیده است و در شبکه 3 شاهد پخش «جشن سربرون» خواهیم بود. محمود پاک‌نیت در این مجموعه تاریخی نقش یک خان را که جزو شخصیت‌های منفی قصه است، برعهده دارد. با توجه به این که «جشن سربرون» از نظر کیفی جزو پروژه‌های الف فاخر تلویزیون است و تولید سخت و پرهزینه‌ای داشته، امید به استقبال از آن کم نیست.

ضیافت پیشکسوتان سریال‌های رمضانی در «جشن سربرون»

فرخ نعمتی

فرخ نعمتی تا به حال در رمضان سال‌های 90، 93 و 97 سه مجموعه مناسبتی «سقوط یک فرشته»، «فاخته» و «سر دلبران» را روی آنتن داشته است. دو مجموعه «فاخته» و «سر دلبران» توفیقی در جذب مخاطب به دست نیاوردند، اما «سقوط یک فرشته» زمانی که سریال‌های ماورائی مرسوم و مورد توجه بودند، ساخته شد و مخاطبان خاص خودش را داشت، به همین دلیل تیم مجموعه در مقایسه با دیگر سریال‌های رمضانی فرخ نعمتی، اثر موفق‌تری محسوب می‌شود. این بازیگر پیش کسوت در این سریال‌ها جزو نقش‌های اصلی نبود، اکنون باید دید شخصیت او در «جشن سربرون» چه ویژگی‌هایی دارد و تا چه اندازه در قصه تاثیرگذار خواهد بود.

داریوش کاردان

داریوش کاردان بیشتر به عنوان مجری شناخته می‌شود، اما طی سال‌های فعالیت هنری خود، در چند سریال تلویزیونی هم ایفای نقش کرده است. از میان آثار او، دو مجموعه «نردبام آسمان» و «سقوط یک فرشته» در مناسبت ماه رمضان پخش شدند. «نردبام آسمان» ساخته محمدحسین لطیفی زندگی غیاث‌الدین جمشید کاشانی منجم و ریاضی‌دان مشهور را روایت می‌کرد و نسبتا دیده شد، اما جزو آثار ماندگار لطیفی نیست. داریوش کاردان پس از این مجموعه یعنی رمضان 90، سریال «سقوط یک فرشته» را روی آنتن داشت و در آن نقش یک شخصیت روحانی را ایفا کرد. همان طور که اشاره کردیم این سریال به دلیل داشتن فضایی ماورائی توجه مخاطبان را جلب کرد. کاردان نیز از بازیگران «جشن سربرون» است که به واسطه حضور در این سریال، نقش تاریخی تازه‌ای به کارنامه خود اضافه کرده است.

سهیلا رضوی

سهیلا رضوی جزو بازیگران پیش کسوت پرکار نیست، بنابراین سابقه‌ای طولانی در سریال‌های نوروزی یا رمضانی ندارد. او رمضان سال 95 مجموعه «برادر» را که متناسب با حال و هوای این مناسبت به موضوع روزی حلال می‌پرداخت، روی آنتن داشت. رضوی در این سریال نقش مادر خانواده اصلی قصه را برعهده داشت. «برادر» داستان عامه‌پسندی داشت و در زمان خودش دیده شد. سهیلا رضوی، ماه رمضان امسال با سریال تاریخی «جشن سربرون» به تلویزیون می‌آید تا برای دومین‌بار در کنداکتور رمضانی تلویزیون سهمی داشته باشد. او در این مجموعه با همسرش فرخ نعمتی همبازی بوده است.

لاله اسکندری

یکی دیگر از بازیگران «جشن سربرون» که پیش از این هم سابقه حضور در کنداکتور نوروزی و رمضانی تلویزیون را داشته، لاله اسکندری است. این بازیگر سال 83 به مناسبت ماه رمضان، با مجموعه تاریخی «رسم عاشقی» در شبکه 5 حضور داشت و نوروز 97 نیز با سریال «تعطیلات رویایی» به تلویزیون آمد. «رسم عاشقی» چندان دیده نشد و «تعطیلات رویایی» نیز با استقبال مخاطبان مواجه نشد. لاله اسکندری آخرین‌بار خرداد سال 98 نیز با سریال «خانواده دکتر ماهان» حضور موفقی در تلویزیون نداشت. اکنون بازگشت او با «جشن سربرون» پس از سه سال غیبت در تلویزیون، فرصتی را برای جبران ناکامی‌های قبلی، در اختیارش گذاشته است. باید دید لاله اسکندری چگونه از این فرصت بهره برده است.