تمام چیزهای فوق‌العاده‌ا در اندروید ۴.۱!

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارنت، مراسم رونمایی از اندروید ۴.۱ با نام jelly bean در کنفرانس سالیانه توسعهدهندگان گوگل تازه تمام شده و من در این مطلب قصد دارم قابلیتها و امکانات معرفی شده آن را به طور مختصر به شما معرفی کنم.

رابط کاربری فوق‌سریع

نسخه جدید سیستم عامل اندروید که اندروید ۴.۱ jelly bean نامید شده همراه با امکانات و قابلیت‌های جدیدی معرفی شده است که شاید بارزترین آنها رابط کاربری جدید این سیستم عامل است که به نظر از سرعت بالایی برخوردار است تا جایی که می‌توان آن را فوق‌سریع خواند.

رابط کاربری فوق‌سریع اندروید ۴.۱ با سرعت رفرش بالا, زمان پاسخگویی مناسب و آن‌طور که نشان می‌دهد قدرت حفظ باطری بالاست. تمام این چیزها با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه صورت می‌پذیرد و با این وجود سرعت نسخه‌های قبلی اندروید در برابر نسخه جدید مانند این است که در حال پخش یک فیلم به صورت آهسته و یا اسلوموشن هستیم. این رابط کاربری همچنین به نوعی می‌تواند حدس بزند که شما قصد رفتن به کجا و کلیک کردن بر روی چه قسمتی را دارید.

صفحه خانگی جدید(والبته تمیزتر)

در رابط کاربری جدید شاهد یک صفحه خانگی جدید هم هستیم که در ان شاهد افزایش قدرت کاربر در سازماندهی ایکون‌ها و برنامه‌ها هستیم. در نسخه جدید شما قادر به تغییر اندازه ویجت‌ها و تقریبا تمام چیزها بر روی صفحه خانگی خود هستید که در این مورد تقریبا صفحه نمایش شما را شبیه رابط کاربری مترو مایکروسافت می‌کند.

به اندروید ۴.۱ آفلاین دیکته بگوئید!

در نسخه جدید شاهد امکان دیگری با عنوان موتور تایپ صوتی افلاین هستیم که به شما اجازه می‌دهد متن خود را بدون نیاز به اتصال به اینترنت به گوشی اندرویدی خود دیکته کنید. این امکان در ابتدا تنها برای زبان انگلیسی عرضه خواهد شد اما در ادامه زبان‌های دیگری نیز به آن اضافه خواهد شد.

دوربین

در نسخه جدید شاهد حضور برنامه جدید دوربین ویژه اندروید هستیم که به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی عکس‌های خود را که گرفته‌اید مدیریت کنید. در این برنامه شما به راحتی با کشیدن انگشتان می‌توانید به عکس قبلی برگردید. وقتی می‌خواهید از دست یک عکس هم خلاص شوید دقیقا کافیست که آن را به گوشه‌ای پرت کنید.

سیستم گوشزد(ناتیفیکیشن) جدید

در نسخه جدید اندروید و در امکان گوشزد این نسخه شاهد اضافه شدن تصاویر و به‌روزرسانی‌های زنده هستیم. این گوشزد‌ها می‌توانند دقیقا با دو انگشت شما باز شده و بسته شوند به‌علاوه اینکه شما شاهد اطلاعات جدیدی در این گوشزدها هستید.

اندروید را می‌توان اولین سیستم عامل تلفن همراه دانست که قابلیت ناتیفیکیشن را به کار گرفت تا با امکان جدیدی که امشب به آن اضافه کرد سیستم ناتیفیکیشن iOS اپل را به سیستمی کهنه تبدیل کند و البته ما را به یاد سیستم «به یادم بیاور» در لایو تایلز مایکروسافت بیندازد.


موتور جستجوی جدید سبک سیری اپل!

قرار نیست فقط از گوگل تعریف کنیم. قابلیت جستجوی جدید گوگل به سبک قابلیت سیری اپل است که سوال‌ها را به زبان‌های بدیهی از آن پرسید و پاسخ آنها را شنید. صدایی که پاسخ شما را می‌دهد الته بسیار بهتر از سیری اپل است.

صفحه حاوی نتایج هم بسیار جالب و خوب است: این صفحه حاوی پاسخ شماست اما در عین حال کافی است که آن را به سمت راست بکشید تا نتایج کامل جستجوی اینترنتی در گوگل به نمایش دربیاید.

یک گوگل تازه!

این قابلیت را می‌توان قابلیتی فوق‌العاده در نسخه جدید اندروید دانست. این قابلیت به شما امکان به‌روز بودن می‌دهد و گوشی اندرویدی شما اطلاعات کاملی از جایی که قرار دارید و موارد دیگری که امکان دارد در طی روز به آنها نیاز داشته باشید در اختیاز شما قرار می‌دهد که بسیار هوشمندانه است.

به طور مثال وقتی شما در یک مسیر مترو زیرزمینی هستید. گوشی به صورت خودکار زمان آمدن ترن بعدی را به شما اطلاع می‌دهد. اگر کلمه پرواز را جستجو کنید گوشی به صورت خودکار به تابلوی اعلانات پروازهای موجود تبدیل می‌شود که زمان‌های تاخیر, فرود و لغو پروازها را به شما نشان می‌دهد. اگر شما به رستورانی بروید از منوی رستوران توصیه‌هایی در خصوص غذاهای مختلف به شما می‌کند.

شبیه این قابلیت‌ها قبلا در سیری اپل بکار گرفته شده بود اما در نسخه جدید اندروید به صورتی باورنکردنی جدید و به‌دردبخورتر به نظر می‌رسد. حداقل در مورد امکان ارائه اطلاعات مکانی که در آن قرار گرفته‌اید. منوها و صفحات بکار گرفته شده در این قابلیت هم بسیار جذاب به نظر می‌رسند که در انها از تایپوگرافی و تصاویر خوبی استفاده شده است.

به‌روزرسانی هوشمندانه برنامه‌ها:

این فوق‌العاده است: وقتی یک برنامه به به‌روزرسانی احتیاج پیدا می‌کند دیگر نیازی نیست که کل نسخه جدید برنامه را دریافت کنید و تنها قسمتی از برنامه که تغییر پیدا کرده و یا اضافه شده است دانلود شده و نصب می‌شود. این برای کاربران(مخصوصا کاربران ایرانی) فوق‌العاده است که سرعت به‌روزرسانی را بالا برده و پهنای باند کمتری از اینترنت شما را مصرف می‌کند و قطعا به بالارفتن تعداد کاربرانی که از برنامه‌هایی با آخرین نسخه استفاده می‌کنند, کمک می‌کند.

اندروید جدید کی میاد؟

گوگل اعلام کرد که نسخه جدید اندروید در اواسط جولای تقریبا دو هفته تا سه هفته دیگر و با ارائه آپدیت گلکسی نکسوس, موتورولا زوم و گلکسی اس از راه می‌رسد.

با وجود این امکانات و قابلیتهای جدید و حتی تغییر برخی چیزهای اساسی به نظر میرسید اگر گوگل کلا شماره نسخه خود را نیز عوض میکرد و مثلا اندروید ۵ را ارائه میداد باعث تعجب نبود. راه دور نرویم آیا بهروزرسانی نسخه جدید iOS ارزش اضافه کردن یک شماره را داشت؟